Håller på och får mitt badrum renoverat. Tycker väl att allt verkar schysst så vitt jag kan se. Detta är kanske ingen stor grej heller, jag bara ville höra åsikter innan de hinner gå vidare för långt för att ändra nåt. Kanske de ordnar till det på nåt sätt imorgon, att dom bara inte hann göra mer idag. Tänkte ringa och kolla med dom imorgon, men kanske nån här redan ikväll kan förklara vad som händer.

Jag bifogar två bilder, bilderna är tagna brevid varandra. Den ena visar avlopp för handfat samt vattenledningar till kök, handfat och tvättmaskin. Den andra bilden visar avlopp till toalett och de två ledningar där vattnet kommer in i lägenheten.

Jag gissar att all den gråa massan de målat på är tätskiktet så därför blir jag fundersam av det jag ser på bilderna. Vad tänker de göra bakom rören?

Det ska vara en vägghängd toalett samt en "låda" runt fixturen och det ska även hänga ett tvättställ och kommod på lådan. Sätta ditt WC fixturen och bygga lådan är nåt det antagligen börjar med imorgon.
 
  • vänster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • höger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar försöka undvika att ha vattenledningar som kommer upp från golvet. Anledningen är att om det blir ett plötsligt vattenläckage på golvet ska inte vattnet leta sig ner i trossbotten. I den andra bilden kommer vattnet ut från väggen och det är OK. Kanske kommer de att bygga en klack i första bilden för att minska på risken med inträngande vatten i trossbotten.
 
Oavsett klack tycker jag att tätskikt skall vara sammanhängande och YTTERST. Om man vill täta kring en klack OCKSÅ gör det väl inget. Jag tycker inte om den här lösningen, men jag är inget proffs. Men om det blir läcka nånstans är det väl där det går vatten, och där skulle jag vilja ha ovanligt mycket gummi?

Jag har 2 (fula) kransar av gummit som sticker upp på elementrören från golvet i mitt badrum. Då kan jag se var tätskikt slutar för genomföringar.
 
Thomas59
Svårt att se riktigt bra men det ser onekligen lite skumt ut. Nog liknar det ett tätskikt alltid men man kan väl hoppasatt det INTE är det.

1. Vattenledningsrören bör inte komma upp ur golven men ok, är det fråga om en renovering så kan det vara ok.

2. Det ser på bild 2 ut som man kan skönja primern genom tätskiktet. Det kan man INTE om rätt mängd tätskikt är applicerat.

3. Det ser inte ut som det finns tätskiktsmanchetter på rören och det ser knepigt ut att få på dem mht att rören är så nära väggen

4. Ser inte heller ut som det finns tätskiktsmanschetter på avloppsrören

5. Svårt att se men sitter det hörnförstärkning på tätskiktsremsorna i golv/väggvinkeln i hörnen, ser inte ut så, de vanliga längstgående remsorna ser man, tror jag

6. Om manschetterna inte sitter på avloppsrören ser det lite knepigt ut att få dem på plats då avloppen, i alla fall handfatsavloppet, sitter väldigt nära väggen och båda ser väldigt låga ut jämfört med golvnivån vilket ytterligare försvårar att få på manschetterna

Ska man se NÅGOT positivt i det hela så får man väl förutsätta att appliceringen av tätskiktet inte är klart då det ju inte finns tätskikt bakom rören, gäller båda bilderna. Det är ju möjligt att hjantverkarna tänkt sig att göra klart arbetet senare och då göra klart tätskiktet inkl manschetter.

För att kunna applicera rätt mängd tätskikt bör man göra fullständiga appliceringar vid varje omgång påläggning. Annars är det svårt att se att man lägger på rätt mängd (anges i åtgång/kvadratmeter av tillverkaren).

Helhetsintrycket så långt=inte bra! Ser också lite slarvigt ut.
 
Ja dom sa att dom skulle sätta tätskickt överallt först innan lådan byggdes. Detta för att skydda om det skulle börja läcka från fixturen eller liknande. Sen så täcker det lådan med tätskickt också. Det jag funderade på var varför de inte satt tätskickt där det är vita fläckar? Nu blir det ju lika illa ändå om fixturen börjar läcka om inte tätskicktet är överallt.

Dom hinner antagligen inte bygga in allt imorgon så då får jag se hur de hade tänkt lösa detta.
 
Redigerat:
Thomas59
Kan ju vara en bra idé att kontrollera åtgången av tätskiktsguckan. Det är mycket viktigt att rätt antal kilo per kvadratmeter appliceras.

Kan du se om det sitter extra hörnförstärkningar med speciella hörnremsor i hörnen. Det brukar synas genom tätskiktet precis som de andra remsorna som syns på bilderna.
 
Lägger ut en bild till och där ser det ju ut som om de iaf lagt nån sorts tätskicktsmanschett runt avloppet, så det kan ju inte vara helt främmande för dom med såna.
Kanske ser bättre ut efter imorgon? Men det jag undrar, kan dom fortfarande göra saker så det blir okej och rätt, eller har det redan spårat ur?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg det ut innan det gråa tätskicktet kom på. Dom har ju lagt nån sorts blåa remsor i alla hörn och skarvar.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ericc
Jag antar att överenskommelsen (avtalet) inte innehåller ett kvalitetsdokumet för i mina ögon ser rören nydragna ut och då är det felgjort och kan knappast friskrivas i ett K-dokument
 
Rören som kommer upp ur golvet är för nära varandra. reglerna föreskriver ett visst avstånd mellan rör, jag tror det är minimum 40 mm. Detta är troligen för att få plats med manchetterna. Dessutom ej tillåtet med rör upp ur golvet.
Fast ibland är det omöjligt (eller rättare sagt väldigt kostsamt) att undvika rör upp ur golvet, beroende på förutsättningarna.

Att gjuta en klack bör väl ske innan tätskiktet är pålagt (vilket det ju är här)?

Från BKR
6.4.3 Försegling mot rör och genomföringar
På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar
finnas än avlopp och golvbrunn. På
väggar får endast genomföringar för blandare
finnas vid plats för dusch eller badkar. Rör
skall vara fixerade vid genomföringar. Högst 2
mm hålrum mellan vägg/golvskiva och rör.
Avstånd mellan rör, samt mellan rör och
vägg/golv, skall vara minst 40 mm. Utstick
från golv/vägg skall vara vinkelrätt mot
golv/vägg, minst 100 mm och förseglas mot
golv- eller väggkonstruktionens tätskikt.
 
Lustigt. Finns det nån som lagt upp bilder här där alla varit överens om att allt ser helt okej ut? =) Fast det är klart, de som lägger ut bilder anar väl ugglor i mossen. Man lär sig ju mycket av att läsa på forumet och ibland så börjar ju då varningsklockorna ringa.

Företaget som gör jobbet åt mig finns med på Säker Vatten hemsidan att de är auktoriserade. Är det olika regler för BKR och Säker Vatten?
Håller på och läser PDFer och försöker lista ut vad man får eller inte får göra.
 
stefand skrev:
Lustigt. Finns det nån som lagt upp bilder här där alla varit överens om att allt ser helt okej ut? =) Fast det är klart, de som lägger ut bilder anar väl ugglor i mossen. Man lär sig ju mycket av att läsa på forumet och ibland så börjar ju då varningsklockorna ringa.

Företaget som gör jobbet åt mig finns med på Säker Vatten hemsidan att de är auktoriserade. Är det olika regler för BKR och Säker Vatten?
Håller på och läser PDFer och försöker lista ut vad man får eller inte får göra.
BKR är för platsättaren och Säker vatten är för rörläggaren. Dokumenten är utformade så att dom samverkar men BKR handlar genrellt om konstruktioner, själva tätskiktet och fall på golv etc, medans Säker vatten generellt handlar om rördragningen.

Kan tillägga att plattsättaren tar över ansvaret för rördragningen när tätskiktet läggs på. Så hade jag varit ansvarig plattsättare i det badrummet hade rörläggaren fått göra om alternativt ha en väldigt bra anledning till att rören måste komma upp ur golvet så nära väggen.
 
Redigerat:
Thomas59
Kanske en bra idé att kolla fallet på golvet innan gubbarna kommer imorgon.Det är ett annat klassiskt fel som dom brukar vara duktiga på att misslyckas med, om det nu är dom som flytspacklat golvet.
 
Ja eftersom det ändå ska byggas en låda runt allt där kommod ska sitta så hade det ju funnits plats att dra rören och avloppet längre ut. Även om det då fortfarande inte hade varit korrekt utfört eftersom rören kommer upp genom golvet, men kanske hade varit lite mindre fel iaf med rätt avstånd.

Suck, ska kanske försöka skriva nåt trevligt och diplomatiskt till entreprenören och se vad han säger. Det är nu man vill undvika att trampa någon på tårna så man inte står det med ett halvfärdigt badrum och en sur entreprenör.

För åter igen, det går inte att räta upp på nåt sätt som dom inte hunnit göra än?
 
Thomas59 skrev:
Kanske en bra idé att kolla fallet på golvet innan gubbarna kommer imorgon.Det är ett annat klassiskt fel som dom brukar vara duktiga på att misslyckas med, om det nu är dom som flytspacklat golvet.
Det har jag faktiskt kollat. Kanske inte så vetenskapligt utfört men dom hade nån lång pinne med vattenpass på som gick från golv till tak. Ställde den vid avloppet och måttade in så den precis tog i taket. Sedan flyttade jag omkring den på olika ställen i badrummet och då tog den i taket mycket tidigare än precis vid avloppet. Men då får vi ju hoppas att taket inte är helt snett =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.