Klart Ni ska ha specat, annars tar man annan hantverkare. De jag har haft hemma, har lämnat tydlig spec på materialet och dessutom uppmanat mig att kolla så det stämmer för "Även om vi försöker vara noggranna så kan man missa ibland". Specarna har dessutom haft tydligt utskrivet pris så jag har kunnat jämföra. Givetvis har priset på detaljerna varit lite högre än om jag köpt prylarna själv, men konstigt hade det ju varit annars. Dessa hantverkare kommer lätt att få mer jobb av mig, för är man så tydlig, rak och ärlig och dessutom gör ett förstaklassigt jobb så kvittar det om priset blir lite högre.

/M
 
Visst kan du begära ut kvitton från bygghandlaren om du känner dem så pass bra. Däremot hade jag tyckt att det är oseriöst av affären att lämna ut fakturan till dig som inte ens är deras avtalspart.

Däremot din byggfirma som utfört jobbet kan du begära att fakturan är specificerad gällande arbetstimmar och material. Fortfarande är min fråga vad ni har för avtal? Har ni något eget eller följer ni 09 eller annat standardavtal? Detta påverkar nämligen mycket vad ni har för rättigheter.

Att sen få se hans fakturor skulle inte ens det garantera att ni inte blir lurade utan de kan lika gärna ha ett cashback system med byggfirman. Inte alls lika ovanligt som vissa verkar tro
 
Vi tecknade inget avtal alls förutom att det skulle vara löpande. Vi är totala noviser på detta och har säkert gjort bort oss totalt. Jobbet är ju redan gjort så nu sitter vi bara med en summa för materialet framför oss. Skulle vara trevligt att se vad allt har kostat dock. Ska ringa konsumentvägledning och höra vad vi har för rättigheter innan vi pratar med hantverkarn igen.
 
Kan bara hålla med silverscreen... De rabatterna hör man sällan talas om nuförtiden med de låga marginaler de har på virke m.m
 
Adelianea00 skrev:
Vi tecknade inget avtal alls förutom att det skulle vara löpande. Vi är totala noviser på detta och har säkert gjort bort oss totalt. Jobbet är ju redan gjort så nu sitter vi bara med en summa för materialet framför oss. Skulle vara trevligt att se vad allt har kostat dock. Ska ringa konsumentvägledning och höra vad vi har för rättigheter innan vi pratar med hantverkarn igen.
Har du läst mitt inlägg #14? Där står vad du har för rättigheter.
 
Be om en specifikation på det material som använts och vilka priser han debiterat er får de olika pryttlarna. Detta är fullt normalt och brukar alltid ingå på de fakturor jag får av mina hantverkare.

Jag tror inte att skrivningen i lagen innebär att hantverkaren skall redovisa sitt inköpspris,och specificera alla de extra kostnader (transport, ränta, bokföring, lager, etc, etc..) som tillkommer.

När ni har fått specifikationen kan ni gå till en byggvaruhandlare och jämföra med vilka priser ni själva skulle kunna få.

Sedan tycker jag inte att ni skall förutsätta att ni har gjort bort er totalt. Jag tycker det verkar som om ni hade en riktigt bra hantverkare.
 
Silverscreen: Det var hans förslag med dessa arbetstider. Det var en stor renovering med flera hantverkare (röris,el, kakelsättare och extra snickare). Jag pratade med byggfirman och sa att jag köper allt från er vad får jag då för rabatt, deras svar mellan 20-30 %. Snickaren sa då att han skulle få mer, vet inte vad det betyder, drog till med 40% men det kanske var 31%. Vi hade en tajt budget och den spräcktes med råge men det vi känner oss ledsna över är att den hantverkare vi var så nöjda med verkar tro (och kanske med rätta) att vi är totala idioter som man kan blåsa hur lätt som helst. Man tror ju lätt att han måste ha nått fuffens för sig när han inte vill visa vad han köpt och iallafall vad det kostar oss, inte bara en totalsumma.
Andersmc: Läste någonstans att man måste ha skrivit avtal för att det skulle gälla, därför tänkte jag ringa och dubbelkolla.

Den allmänna åsikten verkar iallafall vara att vi bör få en spec på det vi betalar för och det tänker jag kräva också. Tack för all hjälp!!!
 
Det är skillnad på jobb och jobb.

Ex, vid tillbyggnad av huset som landade på ca 400000 kr skickade snickarfirman löpande faktura för material och arbetstid, materialet köptes av lokala bygghandlaren med snickarfirmans rabatter + 10 % entreprenadavgift som vi betalade. Detta upplägget fungerade jättebra.

Ex 2 Vi anlitade en målarfirma som målade om vardagsrummet samt spacklade vävde och målade en ny vägg. På fakturan stod arbetskostnad samt på raden under stod det "material". Här hade man inte skrivit spackel, färg, vävtapet etc utan nöjt sig med material. Och det nöjde jag mig med också då fakturan var på 4000 totalt...

/S
 
Självklart, vår målare specade inte heller men berättade ändå på ett ungefär vad de olika sakerna hade gått på. Summan på materialet (förutom kakel och allt som har med våtrum att göra) har dock gått på över 70000, och för att göra en lång historia kort så är det inte speciellt dyrt material det handlar om. Och ska man betala över 70´ vill man gärna se vad pengarna har gått till.
 
Ni ska självklart ha rätt att kräva en specificerad faktura där det framgår hur mycket material som gått åt och vad priset för det materialet är precis som flera redan påpekat. För att hantverkaren överhuvudtaget ska kunna fakturera er för material så måste han/hon gjort en beräkning/sammanställning och att då kräva extra betalt för att lämna över den till er är bara trams. Ni ska naturligtvis kräva en specifikation på det fakturerade materialet och om hantverkaren är seriös så ska det inte heller vara något som helst problem att fixa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.