Vi har haft en hantverkare som gjort rejält mycket i vårt hus och han har gjort det bra men vi är nyfikna på materialkostnaden som vi bara fått en totalsumma på. Eftersom det är vårt första hus och renovering (kommer flera) vill man ju veta vad som kostat vad o.s.v. Vår hantverkare sa dock att "då blir det mer timmar att betala för" och att han inte lämnade specifikationer. Har han verkligen rätt att göra så? Kan ju inte va så svårt att bara ta kopior på fakturorna, han har ju köpt allt från samma ställe?
Vad har vi för rättigheter här?
Svara snabbt tack!!!:(
 
Klart han ska lämna specifikationer! Annars kan han ju ta betalt för vad han vill. Vi har renoverat för närmare en miljon idag och alltid fått specar. Ring konsumentvägledaren, de vet exakt vad som gäller.
 
K
Var det fast pris eller löpande?
 
Däremot så kan han kanske vilja ha betalt för pappersjobbet, är det så han menar?
 
Ta kopior på fakturor är ju inte alltid så enkelt då man som hantverkare ofta handlar till olika jobb på samma gång när man ändå är i affärer...

Men han ska ju kunna skriva ner vad han debiterar er för kan tyckas...
 
Mikael_L
I vilket fall kan det inte vara speciellt mycket jobb att speca vad för material ni debiterats för.
Antingen bara kopiera lite fakturor, ifall ert material är det enda på fakturorna.

Och är det blandat från olika jobb har han ju redan lagt ner jobbet på att separera beloppen, så då är det bara att ta och redovisa de underlagen.

Att säga att det är arbetskrävande att redovisa materialet ger åtminstone mig dåliga vibbar.
Materialet måste ju redan vara väl redovisat internt för att kunna ställa en korrekt faktura.
Så säger hantverkaren att det kostar extra för att det är så mycket jobb låter det för mig som att det handlar om en schablonmässig (över)debitering. q(;^;)p
 
Redigerat:
Han jobbade löpande och bara för oss i fyra veckor. Allt material köptes från samma ställe. Det kan omöjligen vara svårt att ta kopior på detta. Vi känner hans far så det känns lite konstit om han skulle blåsa oss men vi tycker att alla räkninar känns rätt kryddade men viktigast för oss är att få veta vad allt kostar inför kommande renoveringar. Man tycker att han kunde vara schysst och kopiera pappren åt oss, speciellt om han vill ha mer jobb för oss, utan att ta ännu mer betalt. Men visst kan vi väl betala nån hundring för en kvarts jobb. Man tycker dock att sånt här skulle ingå??
 
Förtydligande: Han arbetade mellan 08.00-ca21.00 varje dag, Ingen möjlighet att arbeta med nåt annat alltså!
 
Adelianea00 skrev:
Förtydligande: Han arbetade mellan 08.00-ca21.00 varje dag, Ingen möjlighet att arbeta med nåt annat alltså!
Vad gjorde han mellan 21 och 08 då... :rolleyes:;)
 
Vad har ni för avtal med hantverkaren? Håller med Pauls pik, vad är det för arbetstider? Är det verkligen ett vitt jobb utfört av en firma med f-skatt?

Specifikation bör ni kunna få men däremot inte alls självklart att ni får fakturorna alternativt att ni ändå inte ser eventuell återbäring eller årsbonus. Han har säkert lagt på ett rejält påslag på materialet och därför vill undvika att lämna ut specifikation....
 
Det är en lite konstig debatt som pågår om detta i olika trådar. Det är ju självklart att han har en förtjänst på materialet, som han kanske inte vill redovisa. Därför tar han inte bara kopior på sina fakturor och lämnar över. Helt förståeligt.
Däremot så har kanske det ställe där han handlat en prislista "ut till kund" så att säga. Den ser jag inga konstigheter med att du skulle få ta del av.
Som ett exempel så skulle det nog bli svårt att kräva bilverkstaden att visa upp inköpspris på reservdelarna de bytt ut på bilen man lämnat in.

Men är jobbet löpande så borde ni kunna få en faktura där han listar vad han tagit betalt för materialet, tycker jag
 
En spec med firmans utpriser ska man väl alltid kunna få om man vill, speciellt om det är löpande, då skriver man ju in på datorn ändå så man har nått att utgå ifrån vid fakturering......men alla kör ju inte allt i datorn har jag förstått....
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gjorde han mellan 21 och 08 då... :rolleyes:;)
Då kanske han fick skäll av frugan för att han jobbar för mycket :D
 
Hantverkaren är enligt lag skyldig att redovisa hur han räknat ut priset. I princip behöver ni inte betala någonting förrän han gjort det.
Konsumenttjänstlagen §40 skrev:
Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Att det skulle bli fler timmar är bara trams. Han måste ju ha summerat ihop det han tar betalt för. Han kan ju inte debitera på ren gissning.

Däremot så behöver han inte visa upp sina fakturor från sin leverantör, om ni inte kommit överens om det tidigare.
 
Paul-Staffanstorp: Hantverkarn är singel och var snäll att köra långa dagar så det skulle bli klart och beboligt så fort som möjligt.
Förstår att han får rabatt hos byggfirman. Det värsta är att det skulle jag också få. Hade förhandlat fram 25-30% och när jag sa det sa han att han fick bättre rabatt och vi kunde ta det på honom istället. Säg att han skulle få 40% då skulle vi båda tjäna på det, eller hur? Han visste att vi hade en tajt budget, därför känner jag mig väldigt lurad att han tog hela rabatten (antaligen)?
Ska ringa byggfiman idag och höra om jag kan få ut nå papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.