Se BBR och skriften SäkerVatten så framgår vad som är reglerat i lag och hur detta lämpligen tolkas i praktiken. Att göra sin egen tolkning kan bli dyrt om man inte vet vad man gör och har torrt på fötterna.

Nej, att bygga in en kran regleras inte i brottsbalken, men kan likväl vara otillåtet i lag.
 
Fredrik Å skrev:
Radiatorrören däremot har en bestämd volym.När systemet är tomt så kommer det inget mer.
Tills nån fyller på.
 
Finns något i Säker Vatten som säger att man inte får dölja kopplingar för radiatorrör?
 
ja numer så är det så att man enl. Branschreglerna Säker vatten inte ska bygga in värmekopplingar.

Sen finns det undantag och avsteg
 
Bygger man nytt ska man naturligtvis inte bygga in kopplingar men det är svårt i gamla hus när man renoverar att inte bygga in.Det skulle bli inspektionsluckor överallt -:)
 
Är det bara jag som bygger in rör med kabelkanaler vid sådana här tillfällen?
Mycket enklare och snabbare än att snickra ihop en låda tycker jag :), och inspekterbart genom att bara lossa locket.

Jag hade dock bytt ut hållarna till rörsvep för att kunna använda en så liten kabelkanal som möjligt.
 
Ett väl utfört montage med omålade kopparrör är i mitt tycke vackert och inget att skämmas för. Dessutom har man full koll på ev läckage. Där det sitter mystiska schakt och plastkanaler misstänker jag genast ett skabbigt montage.
Och handen på hjärtat -hur ofta kollar man i dessa schakt efter läckage?
Ska man envisas med att bygga in rören kan man lika gärna dra slang istället.
 
Krilleman
Jag har faktiskt haft en kund som verkligen ville ha kopparrören synliga för han gillade koppar-färgen! Jag påtalade att dom kan se lite tråkiga ut på ytan efter ett tag... Lösningen blev att kunden fick ett par putsdukar så han kan putsa upp ytan då och då. Smaken är som baken!
 
I ett pannrum är det förstås vackert. Annars föredrar jag nog målat. Kanal är jag lite skeptisk till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.