Så här ser du ut i hörnet på vårt vardagsrum. Radiatorrören går från källaren till övre plan, bilden är från entréplan. Skulle det vara enkelt för en rörmokare att få rören att gå på samma avstånd från varandra hela vägen? Nu är det smalt i botten och toppen och brett i mitten.

Min andra fråga är om det finns någon nackdel med att måla radiatorrören vita? Målar man även skarvarna och ballofixer eller målar man bara rören?
 
  • Untitled-1.jpg
Det där ser onekligen lite konstigt ut.
Det finns ju klammer som har 40mm cc-mått, dom kanske passar bättre för det där ser ut som att dom har använt bredare klammer.
Att måla rören är inga problem, jag hade nog inte målat ballofixerna om dom är kromade, även dom ser ut att vara monterade amatörmässigt
 
Det där var bland det jävligaste jag sett. Måste gå att fälla in dem i väggen och bara låta dem titta ut vid skarvarna.
 
Det ser ju nymonterat ut....

Men det borde väl gå att bara klämma ihop rören så de blir raka. Måla inga problem, men låt ballofixerna vara...
 
Jag har målat elementrör i källaren, allt, rör, kulventiler och skarvar. Bra helhetsintryck blev det.
 
Krilleman
Följ Kolvas tips att byta ut dina 6cc klammer mot 4cc så ser det genast mycket bättre ut! sen bara smaska på lite vit färg!

Klart!
 
Ja, jag håller med om att byta till cc40 hållare, börja montera i över och underkant. Prova sedan med handen att hålla ihop rören mitt på och flytta handen upp/ner för att hitta en punkt där rören blir raka hela vägen. Om det inte går får du addera flera hållare. Och som sagt, så färg på det.
 
HA HA HA.. Vad är det för geni som lyckats med det där? Inte ska man väl behöva ta dit en rörmockare i efterhand som fixar till något sådant.
 
Krilleman
raveper skrev:
HA HA HA.. Vad är det för geni som lyckats med det där? Inte ska man väl behöva ta dit en rörmockare i efterhand som fixar till något sådant.

Martin Timell är fantastisk...
 
För att ge ett rakt svar på frågan. Ja, en bra rörmockaren fixar enkelt till det där så det blir snyggt och prydligt.

Inga nackelar att måla rören, måla även skarvarna. Du kan också måla ballofixerna, men kan undvika att få färg just på själva axeln till vredet där den går in i ballofixen.
 
Tack så mycket för svaren!
 
Man får ju ont i huvet av den bilden.
Det finns även klammer för bara ett rör. Kan vara en lösning om inte cc40 funkar.
 
Var han verkligen nykter när han gjorde det där.
 
Snyggast och minst klumpigt blir det om man använder kopparsvep istället för klammer. Då kan du ha vilket cc som helst.
 
Redigerat:
Rörkrökare gillar inte när det är färg på kopplingar.
Men det är ju inte så ofta de behöver vara där och pilla så det är nog lika bra att måla över ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.