Läste i tidningen i dag att räntorna troligen kommer höjas rejält inom relativt kort tid. Vi kan förvänta oss räntor upp till 7-8 %... Tankar? Någon expert här som har som kan kommentera?
 
Är långt ifrån exeprt, men räntorna kommer ju självklart gå upp. Om de hamnar på 7-8 % skall det bli intressant hur många som har råd att bo kvar i sina hus. Med de lån man i dagsläget måste ta för att lösa ut ett hus eller centralare lägenhet i de större städerna lär det vara många som behöver sälja.....

får hopps att det inte kommer till det, runt 5% är väl mer normalt som jag förstått det?
 
Även experterna är ju oeniga, så vem ska man lyssna på? Det enda man kan räkna med är att dom korta räntorna förmodligen är högre om 2 år än idag.
7-8% tror jag är optimistiskt (eller pessimistiskt beroende på hur man mäter ekonomin). 4-6% någonstans verkar ju dock troligt.

Personligen har jag bundit hela mitt lån (relativt stort) på 5 år till 3,95%. Passar mig bra då jag kan släppa räntefunderingarna på en 5-årsperiod iaf..

Felde skrev:
Om de hamnar på 7-8 % skall det bli intressant hur många som har råd att bo kvar i sina hus. Med de lån man i dagsläget måste ta för att lösa ut ett hus eller centralare lägenhet i de större städerna lär det vara många som behöver sälja.....
Många och många. Tror dom flesta klarar av en räntetopp en kortare period. Problemet är att en så hög topp skulle dra ner konsumtion och sysselsättning rätt snabbt varför man skulle vara tvungen att sänka räntan igen. Numera står bolån för en ganska väsentlig del av hushållsekonomin och räntan får en stor genomslagskraft vid små förändringar. 7-8% kräver nog att vi har en riktigt ordentlig högkonjunktur..
 
Redigerat:
Ingen expert...men det är ren skrämselpropaganda..... En journalist har hittat en siffra i riksbankens räntebana och skriver en hopdiktad saga om den.

Riksbankens prognos var 4% år 2013, vilket ger en boränta på ca 5-5,5% sen finns det beräkningar hur stor chans det är att den är högre eller lägre beroende på hur Europas och Sveriges ekonomi utvecklas. Denna prognos sattes innan det blev känt hur allvarligt det var i Grekland och många andra länder. Det troliga är att riksbanken säger sin prognos vid nästa möte.

Nämnas kan att riksbanken tror att det är större chans med en reporänta under 2% om 3 år än över 5....

Det hela handlar bara om att sälja lösnummer, det finns väldigt lite sanning i spekulationerna om 7% ränta...
 
jhenrikj skrev:
Ingen expert...men det är ren skrämselpropaganda..... En journalist har hittat en siffra i riksbankens räntebana och skriver en hopdiktad saga om den.

Riksbankens prognos var 4% år 2013, vilket ger en boränta på ca 5-5,5% sen finns det beräkningar hur stor chans det är att den är högre eller lägre beroende på hur Europas och Sveriges ekonomi utvecklas. Denna prognos sattes innan det blev känt hur allvarligt det var i Grekland och många andra länder. Det troliga är att riksbanken säger sin prognos vid nästa möte.

Nämnas kan att riksbanken tror att det är större chans med en reporänta under 2% om 3 år än över 5....

Det hela handlar bara om att sälja lösnummer, det finns väldigt lite sanning i spekulationerna om 7% ränta...
Vi har riksbankens räntebana här:

repo_100420_sv.jpg

Lite svårt att läsa ut procentsatserna från diagrammet men jag skulle påstå att du inte läser det rätt. Den undre gränsen för det ljusblå 50%-intervallet är ungefär 2,7% och den övre 5,2%, dvs det är lika stor chans att reporäntan går under 2,7 som att den går över 5,2. Man räknar alltså med att det är 25% chans att reporäntan går över 5,2% vilket skulle ge en bolåneränta på runt 6,5%. Om de värsta farhågorna om Basel III slår in kan det ge ytterligare en procent ovanpå reporäntan, dvs klart över 7%.

Nu vill jag inte försvara journalisternas vana att hitta på nyheter när de inte har nåt att skriva om. Sen är ju prognosen ovan högst osäker, men jag tror inte att man kan göra bättre än så.
 
Den nominella räntan kan också bli högre om inflationen ökar, även om realräntan är oförändrad. Med tanke på hur hela världen riksbanker har kört de virtuella sedelpressarna på högvarv, ska man inte utesluta att låginflationssamhället kommer att försvinna. Pengamängden i världsekonomin torde vara avsevärt större idag än före 2008, men det motverkas delvis av fallande tillgångspriser. Jag vet inte, men det kan också vara sådana effekter som vägs in i 7-8 % räntan.
 
Det finns ju också ekonomer som säger att Europa är det nya Japan och det kommer ta många år innan räntorna kan gå (mycket) upp.

Vad sa förresten svartsierskorna för två år sen? Jag har för mig att det nu borde varit 5-6 % om de haft rätt.
 
Lite kul att det var just SEB's sida, då Annika Falkengren i en intervju nyligen hävdat att de nu har otroligt hårda kreditprövningar där de kräver att kunderna skall klara en "katastrofränta" om 7%.
 
KingHippo skrev:
Med tanke på att räntan var 6,99% för mindre än två år sedan så känns 7% inte speciellt oväntat om några år igen. Man glömmer snabbt..

[länk]
Så med en reporänta under 4,5 fick vi en bolåneränta på nästan 7%.

haavard skrev:
Det finns ju också ekonomer som säger att Europa är det nya Japan och det kommer ta många år innan räntorna kan gå (mycket) upp.

Vad sa förresten svartsierskorna för två år sen? Jag har för mig att det nu borde varit 5-6 % om de haft rätt.
Som sagt, dom fick rätt, även om räntetoppen var kortvarig.

Sen tror jag inte att du ska hoppas på en japansk utveckling. Japan har i och för sig haft låga räntor sen 90-talet men det har varit kopplat till en usel ekonomisk utveckling med fallande bostadspriser.
 
...I Japan ar bostadspriserna sa pass laga att fastighetsinvesterare har slutat att kopa fastigheter utomlands (som dom gjorde pa det glada 80-talet) och numera endast koper upp lokala fastigheter. Husen ar daligt byggda (man brukar rakna med att ett hus som byggs 2010 ar obeboeligt ar 2040), fastighetsskatterna ar skyhoga och elkostnaderna likasa. Japanerna har dessuomt amorteringskrav pa som langst 30 ar och en bolaneranta ranta som ligger mellan 4-10% beroende pa din kreditvardighet. Rantan satts dessutom olika pa olika ar i lanet (dvs. det ar vanligt med ranterfritt eller nara nog rantefritt de forsta tva aren). Det aterstar att se hur den japanska bostadsmarknade star sig de narmaste aren. Intressant ar att vissa omraden sett en god prisuppgang medans andra fortsatter back ar efter ar.

Detta gor dock inte sa mycket i Japan eftersom befolkningen krymper och efterfragan sjunker pa ett satt det knappast gor i Sverige. I Japan ar hushallens belaningsgrad ocksa langt mindre an i Sverige. I hallande perioder av 7 procent i Sverige skulle innebara ekonomisk katastrof for manga familjer.

Men stalbad kommer ju da och da i historien och i Sverige har vi inte haft nagot pa lange...
 
Tokyoboy skrev:
Räntan sätts dessutom olika på olika år i lånet (dvs. det är vanligt med ränterfritt eller nära nog räntefritt de första två åren)
Go subplime! ;)
 
Nyfniken skrev:
Go subplime! ;)
Subplime... subprime...? :)
 
I DagensIndustri 2010-05-27 (sid 41) stod det lite om OECD rapporten.

Bla detta på slutet och sista meningen är ju intressant (hela artikeln oxå förvisso men just med tanke på räntan/inflationen):

Sverige ägnas bara tre av nästan tre hundra
sidor. OECD-ekonomerna spår att svensk ekonomi
växer med blygsamma 1,6 procent i år för att ta
ordentlig fart nästa år med en tillväxt på 3,2 procent.
Arbetslösheten väntas bara sjunka sakta. Eftersom
svenska företag har varit försiktiga med att friställa
folk i nedgången behöver de inte anställa särskilt
många nya när konjunkturen vänder uppåt, tror
OECD.
Inflationen är inget hot på medellång sikt. Detta
eftersom Sverige bedöms ha ett mycket stort
”utbudsgap” i form av ledig kapacitet. Gapet sluts
bara långsamt. Även nästa år väntas den faktiska
produktionen ligga 6 procent under den potentiella.
Trots detta tycker OECD att Riksbanken kan
börja höja räntan senare i år.
”För att stödja efterfrågan kommer det emellertid
fortfarande att behövas negativa realräntor en
bra bit in på nästa år”, heter det i rapporten.
Med andra ord får räntan inte bli högre än inflationstakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.