Hörde på lunchekot idag att konjunkturinstitutet puffar för ytterligare sänkta räntor, vilket fö. även verkar vara regeringens önskemål ;)
Riksbanken håller ju emot, frågan är bara hur länge de kan/orkar stå emot, det är många motstridiga intressen inblandade ;)

Så vi får väl se vid nästa riksbanksmöte hur det går :)

MVH//Christina.
 
Mulan skrev:
De förvaltar dina bundna pengar under tiden. Självklart är det risktagande (ränta för dig) men den risken är relaterad till att dina pengar är hos dom i 10 år.

Du kanske betalar 2-procentenheter mer i ränta närmsat 8 åren & sen kanske 1 eller 2 enheter sista två åren...klart det kan betala sig väl. Samtidigt som de placerar dina pengar i länder där räntan är ännu högre...så vips har banken tjänat in massa pengar.

Poängterar dock att det man minst anar kan (och) inträffa(r). Behöver bara bläddra några år tillbaka för att inse vad som har skett som ingen hade ens kunnat ha mardrömmar om....så även om allt är bra så kan det raseras snabbt.
Är man orolig eller inte har marginaler så kan det vara gott att binda för sömnens skull :)
Nej, så gör inte banker. Dom upphandlar ditt lån på samma period/termin och får en räntemarginal.
 
Det som är lite lustigt i denna tråd, tillsamman med flera andra, är alla insikter som experterna inte hade förr, innan det hände.

Det är lätt att ha svaret när man har facit i hand.

/s

 
Men skulle jag tro på Sverige och de svenska politikerna så skulle jag hällre låta bli att bygga alls, för där finns bara en bunke idioter som bara tänker på att sko sig själva.
Tja, vi har ju allmänna val, och vi har väl lyckats ganska bra eftersom våra politiker speglar det samhälle de lever i ganska väl ;D

Det är lätt att ha svaret när man har facit i hand.
Absolut. Politik är konsten att förklara att man hade rätt och gjorde rätt när man i själva verket hade fel och gjorde fel. Förekommer även inom vetenskaper, ganska vanligt inom ekonomin. Tror t o m mig minnas att det finns en liten klick som lever gott på att göra tvärtemot den "gängse" trenden... :D
 
Min idé är att lägga allting rörligt enligt följande:

Säg att jag får en rörlig ränta på 2,8%. Eftersom jag vill ha en säkerhet i min kalkyl bygger den på en ränta på 5%.

Varje månad sätter jag in min 5%-ig ränta på ett lånekonto men betalar endast min 2,8%-iga ränta till banken. Med tiden byggs det då upp ett överskott på mitt lånekonto. Detta överskott kan jag använda till att smeta ut ränteförändringar alternativt välja att använda till armotering eller något roligare om jag bestämmer mig för att binda räntan på 5%.

På så sätt har jag en fast ränta men jag betalar ingenting för att "binda".
 
en_grann_en skrev:
Min idé är att lägga allting rörligt enligt följande:

Säg att jag får en rörlig ränta på 2,8%. Eftersom jag vill ha en säkerhet i min kalkyl bygger den på en ränta på 5%.

Varje månad sätter jag in min 5%-ig ränta på ett lånekonto men betalar endast min 2,8%-iga ränta till banken. Med tiden byggs det då upp ett överskott på mitt lånekonto. Detta överskott kan jag använda till att smeta ut ränteförändringar alternativt välja att använda till armotering eller något roligare om jag bestämmer mig för att binda räntan på 5%.

På så sätt har jag en fast ränta men jag betalar ingenting för att "binda".
Är nog vettigt men rekommenderar att ta en högre fallhöjd än 5% och placera pengarna så att Du får en vettig avkastning.

Samt ha tillräckligt med pengar kvar för att reda ut ev. situationer framöver som Du idag inte kan överblicka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.