Hemmakatten
"Löfte från Socialdemokraterna: Uppskovsräntan på reavinstskatten vid försäljning av bostad ska avskaffas. Räntan på den reavinstskatt man fått uppskov med då man sålt en bostad och köpt en ny kommer att tas bort vid ett maktskifte. Denna retroaktiva skatt vid en bostadsflytt är *orättvis och orimlig."

Det är orättvist att skatta för en vinst, men rättvist att skatta för ett fiktivt värde? Sossarna vet verkligen vad ordet rättvisa betyder....

"Vi Socialdemokrater lämnar nu ett tydligt besked om att vi vill avskaffa den orättvisa Stockholmsskatten.
Nästan var fjärde stockholmare mellan 30 och 45 år har i dag gjort uppskov med reavinstskatten vid försäljning av bostad. Det är vanliga stockholmare med normala inkomster, ofta barnfamiljer, som har köpt större bostad i takt med att familjen vuxit."

Helt otroligt vilka uttalanden. Det är fullkomligt patetiskt att höra sossarna förklara sig om orättvisa skatter...
 
Ja, det lockar väl antagligen några väljare :)
 
Borttagandet av fastighetsskatten var i själva verkat bara en omläggning där större delen av fastighetsskatten i stort sett byttes ut mot ränta på reavinster. En omläggning som vissa tjänade på och andra förlorade på men som totalt gick +-0. Det orättvisa med en hög skatt på villor (t ex i jämförelse med lägenheter) var alltså kvar och det enda som man åstadkom var att människor som planerat sin framtid enligt en skattemodell istället fick helt nya förutsättningar.
 
injonil skrev:
Det orättvisa med en hög skatt på villor (t ex i jämförelse med lägenheter) var alltså kvar och det enda som man åstadkom var att människor som planerat sin framtid enligt en skattemodell istället fick helt nya förutsättningar.
En hög skatt på villor var alltså kvar? Hur menar du nu egentligen? Fastighetsskatten var ju löjligt hög för många hushåll jämfört med hur fastighetsavgiften ser ut.
Personligen tycker jag att även avgiften bör försvinna.
 
Ok, kalla det för "utgift till staten" då istället för skatt. Som jag sa så bytte man den sänkning som blev när skatt blev avgift till ränta på reavinst.

Detta är väl inga nyheter?
 
injonil skrev:
Det orättvisa med en hög skatt på villor (t ex i jämförelse med lägenheter) var alltså kvar
Reagerade mest på uttrycket "höga skatten" som du menade var kvar. I jämförelse anser jag inte att den är hög mot var den var för många.
 
Och när du gör en vinst väljer du själv vad du vill göra med vinsten. Skatta direkt eller betala ränta på den.
Faktum kvarstår dock. Ingen kan påstå (förutom sossarna då) att en vinstskatt är orättvis i jämförelse med en fastighetsskatt
 
Räntan på uppskovet var en riktigt usel konstruktion i min mening.

Jag tycket uppskovet skulle avskaffas alt begränsas istället - en mer logisk och hållbar lösning, som dessutom inte drabbar folk retroaktivt !

/K
 
klaskarlsson skrev:
Räntan på uppskovet var en riktigt usel konstruktion i min mening.

Jag tycket uppskovet skulle avskaffas alt begränsas istället - en mer logisk och hållbar lösning, som dessutom inte drabbar folk retroaktivt !

/K
Nu förstår jag inte resonemanget. Drabbas retroaktivt? Det väljer du ju själv! Gör du 1 miljon i vinst kan du ju pröjsa 220' på en gång så är du av med det.
 
imported_Anders_S skrev:
Nu förstår jag inte resonemanget. Drabbas retroaktivt? .
Jag ska helt plötsligt betala ränta, på en vinst jag gjorde 1996! Det kallar jag retroaktivt!
Dessutom har %-satsen ökats med åren nu senast från 20 till 22%.
 
Du väljer fortfarande själv vad du vill göra (och valde 1996 att skjuta upp skatten).

Frågan är fortfarande vad som är minst orättvist. Skatt på vinst eller skatt på husets marknadsvärde. Solklart. Folk som gjort vinst, om så för 10 år sen har fortfarande gjort en förtjänst, vinst, med pengar som värde. Folk som bor kvar har inte gjort någon förtjänst alls.
 
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Du väljer fortfarande själv vad du vill göra (och valde 1996 att skjuta upp skatten).

Frågan är fortfarande vad som är minst orättvist. Skatt på vinst eller skatt på husets marknadsvärde. Solklart. Folk som gjort vinst, om så för 10 år sen har fortfarande gjort en förtjänst, vinst, med pengar som värde. Folk som bor har inte gjort någon förtjänst alls.
Som sagt om jag för 10 år sedan valde att skjuta upp skatten - med dom förutsättningarna att den skulle vara uppskjuten till jag "plockade ut pengarna" - och sedan helt plötsligt får betala ränta på detta - visst f-n är det retroaktivt !!?

Jag tycker som sagt att uppskovsrätten i sig är konstig - säljer man ett hus och går vinst - då gör man en kapitalvinst som man skall skatta för.
Då skattar man bara när man gör en vinst - dvs när man har tjänat pengar!

Fastighetsskatten innnebär en skatt på pengar du egentligen inte har !
Ränteskatten på alla uppskov innebär en ränta på pengar som är låsta ! Och är dessutom retroatkiv för alla som inte sålt/Köpt nyligen !

Dessutom skulel ett slopande av uppskovsrätten innebära att vi inte behöver alla dessa särbehandlingar om man köper boende utomlands, icke-permanentboende etc etc - vilket vi också har kritserats för av EU...

/K
 
imported_Anders_S skrev:
Du väljer fortfarande själv vad du vill göra.
NEJ, jag valde inte själv att sälja och flytta det gjorde ett visst parti åt mig genom att chockhöja fastighetsskatten. Jag var tvungen att skaffa ett billigare boende på ett ställe där fastighetsskatten inte var SÅ hög. Skulle jag betalat av vinsten då hade jag inte haft råd med något boende alls!

Först har jag betalat skyhög fastighetsskatt på det boendet och nu ska jag betala ränta för vinsten på samma boende!
DUBBELBESKATTNING!

I dagens läge väljer man inte själv. Arbete kan tvinga en att flytta och då måste man gå ner i standard på hus om man ska "realisera" sin vinst. Byter jag och grannen radhus så står jag plötsligt med en vinst på flera hundra tusen.
 
Klas,
Okej då. :) Jag är beredd att hålla med om att den inte är optimal. Man har slopat ett totalruttet system med en halvbra lösning som förhoppningsvis blir ännu bättre.
Frågan är hur allvarligt man ska tolka 2000:- om året (genomsnittsränta för uppskovet) gentemot 10, 20 eller 100-tusen kronor i fastighetsskatt istället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.