M@ZE skrev:
Jag tror nog också vi kör på den linjen, så man får ta lite svettiga nätter i sängen :)
::) Här finns helt klart en ny marknad för försäljarna av luftavfuktare! ::) :D ;D
 
Hahahahha ja vet inte vad ni helt plötsligt associerar till :)
 
M@ZE skrev:
Jag ser framför mig en nervös Fredstu, svettandes i sängen och vaknar upp mitt i natten - "Älskling !! vi måste binda räntan .. den håller på att gå upp !!!"

;D
Va bra då,har inte installerat element i sovrummet ännu...

Kanske kan spara en slant till ;) ;)
 
Vi körde med rörlig ett tag men efter ha svettats ett år så sade vi att det var det knappt värt så vi gick och prutade till oss en bra bunden ränta - ränteläget är ju sådant och bankerna tjänar ju på bindningen så prova å deala fram någe bra om man tillhör den ängsliga typen!
 
Om man lånar 2500000 :- till 5 % bundet =125000 kr i ränta
Om man har rörligt på samma till 3.5% = 87500 kr
Om året, det är ca 3 papp per månad mindre med rörligt det blir många glassar
 
M@ZE skrev:
Det har ALLTID lönat sig och ligga på rörlig ränta jämfört med att binda, om man tittar på index.
Nja, stämmer verkligen det? "Förr" brukade den rörliga alltid vara högre än den bundna, det var därför folk hoppade mellan 5-åriga lån och ingen hade rörligt. Efter krisen -90 blev det på andra hållet och sedan dess har rörlig varit kung.

Eller har jag missat något (fullt möjligt eftersom jag både är ung och naiv. ;D )
 
Charlie skrev:
ALLTID ????

SEBs räntor idag: rörligt 3,65%, bundet 1 år 3,35%
Ja idag ja, men du får jämföra index på ex en 10 års period.
 
Under tiden som rörliga räntan kommer upp i nivå med 5års räntan idag så har det nog passerat 5år :)
Så man sparar på rörligt just nu.

Binda lönar sig om inflationen väntas stiga extremt...då kan man sova gott några år & hoppas att man vaknar när stormen har lagt sig. Men sen gäller det att våga med :-[
 
Mulan skrev:
Under tiden som rörliga räntan kommer upp i nivå med 5års räntan idag så har det nog passerat 5år :)
Så man sparar på rörligt just nu.

Binda lönar sig om inflationen väntas stiga extremt...då kan man sova gott några år & hoppas att man vaknar när stormen har lagt sig. Men sen gäller det att våga med  :-[
Wow... Någon som fatta förhållandet ränta-inflation ;) ;D

Och någon super inflation som på 80-talet kommer vi ANTAGLIGEN inte få uppleva igen. Då var det en medveten politik av sossarna... Dom trodde att hög tillväxt krävde en hög inflation... ???
Övriga värden har klarat sig bra utan hög inflation, utan där har den snarare varit tecken på att allt gått över styr... :-/ (tex. Tyskland 30-talet, USA 20-talet, Japan o sydamerika 90-talet... osv)
Denna tro på inflation tillsammans med den låsta växlingskursen gjorde att vi också fick ha så fantastiska räntenivåer...

Idag har vi en marknadsanpassad växlingingskurs (tyvärr inte euro, vilket verkligen hade varit en fördel/trygghet för de som bygger nytt/eller av andra anledningar skuldsätter sig stort, alternativ investerar stora summor) och en helt annan insikt bland politikerna... :) Även de flesta fackförbund har fattat att vi inte kan få hur höga löneföhöjningar som helst årligen utan att det slår tillbaka rätt i ansiktet (förutom seko, som verkar vara skogstokiga :-X)

Nej... Jag kommer ha allt rörligt, och jag kommer sova hur gott som helst, till och med jubla varje morgon jag vaknar, med tanke på att jag varje månad spara 2000 kr resp. 3000 kr (efter skattereduktion) jämfört mot 5 resp. 10 års bundna lån varje månad... ;D Fatta vad mycket roligt man kan ha för dom pengarna... ;D
 
Sitter och funderar kring detta jag med.

Jag tittade på FSB/Spintabs historiska villaräntor. Sist den rörliga räntan (3 mån) passerade 6%-strecket var 1996-10-10 även om den tangerat 6% innan dess.

Min andra fundering gäller vårt medlemsskap i EU.
Om de andra EU-länderna håller ned räntan, kan då verkligen Sveriges ränta springa iväg som tidigare eller kommer regeringen att se till att den håller sig som de andra EU-ländernas räntor? Hmmm...antar att det särskilt gäller inträde i EMU eftersom ett 'nej' från svenska folket inte verkade passa våra politiker.
 
Ploppan skrev:
Sitter och funderar kring detta jag med.

Jag tittade på FSB/Spintabs historiska villaräntor. Sist den rörliga räntan (3 mån) passerade 6%-strecket var 1996-10-10 även om den tangerat 6% innan dess.

Min andra fundering gäller vårt medlemsskap i EU.
Om de andra EU-länderna håller ned räntan, kan då verkligen Sveriges ränta springa iväg som tidigare eller kommer regeringen att se till att den håller sig som de andra EU-ländernas räntor? Hmmm...antar att det särskilt gäller inträde i EMU eftersom ett 'nej' från svenska folket inte verkade passa våra politiker.
Om nu sveriges ränta sticker upp,och inte övriga europas,så är det bara att lägga lånen utomlands!!
 
;D ;D
M@ZE skrev:
Jag ser framför mig en nervös Fredstu, svettandes i sängen och vaknar upp mitt i natten - "Älskling !! vi måste binda räntan .. den håller på att gå upp !!!"

;D

Sover fortfarande som en stock om natten ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.