P Patmark skrev:
Om jag ska killgissa lite angående detta så tror jag att anliggande yta spelar betydligt mindre roll för att det ska bli stabilt, än anliggande yta ökar risken för problem med fukt. Vidare bör det vara mycket viktigare att huset är fixerat och inte kan rubbas i varken höjd- eller sidled än att vikten fördelas på en stor yta på varje plint. Utbyggnaden blir inte särskilt tung, och det är mycket välbeprövat med stolpskor. När du ändå måste fixera bärlinan, varför inte väga in den samtidigt som du gjuter som PatrikJo sa.
Jag tror på alla förklaringar som framställs på ett bra sätt, så nu tror jag på din (y)

Då borde jag väl lika gärna kunna använda en justerbar stolpsko så har jag lite "hängsel och livrem" ifall att vattenpasset är skevt eller nåt? ;)
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-l-u-justerbar
 
De flesta stolpskor är justerbara. :)
När vi göt 22 plintar så körde vi modellen att vi pallade upp bärlinorna till rätt höjd och i våg etc. och skruvade fast stolpskorna med en skruv på rätt höjd.
Briljant ide, om det inte hade visat sig att det vi pallade upp med hade satt sig någon cm här och där ner i den nygrävda jorden. :D

Så vi lossade de som var felaktiga, la plastklossar mellan (typen som används för att passa in fönster, går ju att passa in med 1mm noggrannhet)

Jag är skeptisk till att det är så attans mycket enklare med justerbara stolpskor så att det är värt priset.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag brukar gjuta plint till rätt höjd, trycka ner U-format hålat bandjärn i betongen för fastsättning av syll/bärlina.
 
P
maah maah skrev:
Jag tror på alla förklaringar som framställs på ett bra sätt, så nu tror jag på din (y)

Då borde jag väl lika gärna kunna använda en justerbar stolpsko så har jag lite "hängsel och livrem" ifall att vattenpasset är skevt eller nåt? ;)
[länk]
Haha, det är bra!
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Briljant ide, om det inte hade visat sig att det vi pallade upp med hade satt sig någon cm här och där ner i den nygrävda jorden. :D
Ja hur man än beter sig är det aldrig 100% säkert. Men den här metoden gillar jag också, mycket smidigare än så kan man inte få det.

Jag tror inte heller att justerbara stolpskor behövs, men om det känns tryggt så kör på det!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.