Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Här kommer en ritning på hela lägenheten. Den ska vara 87m2
[bild]
Nu vet jag inte om väggen mellan sovrum 2 och 3 är bärande men om den inte är det och man flyttar den 1m i i sovrum 3 så skulle man få ca 1,5m² mer yta. Nu får man dom där 7m² men om det löser något är ju tveksamt.
 
M merbanan skrev:
Nu vet jag inte om väggen mellan sovrum 2 och 3 är bärande men om den inte är det och man flyttar den 1m i i sovrum 3 så skulle man få ca 1,5m² mer yta. Nu får man dom där 7m² men om det löser något är ju tveksamt.
Tänkte samma tanke först men det sovrummet är ju inte mycket mer än 7kvm (samma storlek plus skrivbordsnishen) så tar du 1,5 från det så blir ju det 5.5kvm istället
 
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Menar du mäta allt för att få fram en totalyta/BOA? det har jag inte gjort? Jag hoppas verkligen att totalytan 87 m2 stämmer.. :surprised:
Ja, det antar jag också men genom att mäta och jämföra med kylens 60 cm så får du en dubbelkoll på om det sättet att mäta upp ytan fungerar. Om du mäter och får ytan till 75 kvm så stämmer inte dina beräkningar och sovrummet är större än vad du har fått fram.
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Ang flytta dörren till stora sovrummet?
Fast det gör ju inte det minsta sovrummet större? Jag tänkte ha ett skrivbord där, verkar ju smart lösning, då "skräpet" på skrivbordet inte syns från varken sovrum eller vardagsrum. Bara när man går där emellan. :)
Det är klart att det inte påverkar minsta sovrummets yta men det är ett sätt att dölja skrivbordet ändå mer för gäster, då går det inte att se skrivbordet när man kommer in genom balkong/altandörren.

Fick du inte innan köpet något prospekt med inspirationsbilder där man kan se vad som ryms i rummen?
 
K
Fundering från mig, hjälper det att flytta ut dörren i sovrum 2 till jämnhöjd med kylen så inte dörren tar upp halva rummet när den öppnas.

Edit. Eller vända på dörren så den öppnad utåt.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Bra försl
K K. L skrev:
Fundering från mig, hjälper det att flytta ut dörren i sovrum 2 till jämnhöjd med kylen så inte dörren tar upp halva rummet när den öppnas.

Edit. Eller vända på dörren så den öppnad utåt.
Vilket bra förslag:D
 
Är det verkligen inte en enda garderob eller klädkammare i hela lägenheten??
 
  • Gilla
gullegrizen och 3 till
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Här kommer en ritning på hela lägenheten. Den ska vara 87m2
[bild]
Ritningen verkar stämma skalenligt. Sovrum 1: 12 m2, sovrum 2: 5,6 m2 och sovrum 3: 8 m2.
Helt otroligt konstigt planerad. Inte en garderob?
 
Unikt namn
Finns det inte en enda garderob i hela lägenheten?
Ganska risig planering av arkitekten. :(
 
Till er som undrar över garderoberna. :)
K Kane skrev:
Ritningen verkar stämma skalenligt. Sovrum 1: 12 m2, sovrum 2: 5,6 m2 och sovrum 3: 8 m2.
Helt otroligt konstigt planerad. Inte en garderob?
Ang garderober.
Det fanns tillval med platsbyggda garderober, men det var ganska dyrt, så jag tänker fixa garderober själv.
Själv tycker jag den är ganska bra planerad förutom det lilla rummet då?
Skickar med några av bilderna.
Vardagsrum och kök
Modernt vardagsrum och köksinteriör med sophistikerad möblering och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora sovrummet
Modernt inrett sovrum med säng, sängbord, stol och stort fönster utan synliga garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_sbj och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Det fanns tillval med platsbyggda garderober, men det var ganska dyrt, så jag tänker fixa garderober själv.
Var är det tänkt att de garderoberna skulle stå?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Själv tycker jag den är ganska bra planerad förutom det lilla rummet då?
Den inringade ytan nedan är ju mer eller mindre oanvändbar.

Ritning av en våningsplan med en inringad yta som indikerar en oanvändbar del nära en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej flytta dörren som föreslagits om det är möjligt tycker jag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om ett sovrum gör bort så är det ju endast 2.5 rok då vardagsrummet ligger i köket (eller köket i vardagsrummet) ;). Spelar det någon roll? Kanske inte men en vägg har försvunnit som man kunde möblerat mot, kanske ställa garderoberna där tex. Enda platsen för garderober är väl th om sängen i stora sovrummet men ser ut att bli lite trångt.

Vardagsrummet upptas till del av gången bakom och bredvid soffan, men ställer du soffan mot vägg gör det inte att komma ut genom dörrarna.

Jag tycker lägenheten ser snygg ut, men samtidigt blir den otroligt opraktisk om du äger något utöver en platt TV.
 
  • Gilla
thundercat och 1 till
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Till er som undrar över garderoberna. :)


Ang garderober.
Det fanns tillval med platsbyggda garderober, men det var ganska dyrt, så jag tänker fixa garderober själv.
Själv tycker jag den är ganska bra planerad förutom det lilla rummet då?
Skickar med några av bilderna.
Vardagsrum och kök
[bild]
Stora sovrummet
[bild]
Ja det är verkligen superfin lägenhet med snygg finish och härlig fönsterpartier, gillar den öppna planlösningen i vardagsrummet.

Men är det tänk att ni ska bo 3-4 personer där så blir det ju tufft med förvaring. Ni har en yta vid dörren för lite ytterkläder och skor och kan nog få in garderober i stora sovrummet men var ska de som bor i sovrum 2 o 3 förvara sina kläder? Städskåp?

Sen ser det även knepigt ut att möblera vardagsrummet med det två balkong/altandörrarna som öppnas innåt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om ni inte ska bo många i lägenheten så kan ju alltid det lilla sovrummet vara klädkammare/förvaring. Eller dressing room så låter det finare.
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Ja, det är nog lite dåligt med väggar och garderober. Men fina fönster. Det är inga altandörrar utan sånadär franska balkonger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.