Säg åt säljaren att behålla skiten och att du tänker köpa nytt. Har du tur låter säljaren sakerna vara kvar, annars får du ju nytt som passar din smak.
 
Förstår inte mig på folk. Varför skulle TS inte se till att få ELFA-backar och rullgardiner om h*n har rätt att få dem på köpet? Det är ganska betydande kostnader i samband med köp av flytt och hus, och sådana här system kan bli rätt dyra om man ska köpa nytt.

Just därför att detta innebär kostnader, och för den delen rätt mycket jobb att åka och köpa och installera osv, så finns ett regelverk kring försäljningar. Ska någonting inte ingå i köpet som är fastighetstillbehör eller byggnadstillbehör, så måste man som säljare informera tydligt om detta. Folk som går på visningar måste kunna göra sin kalkyl utifrån det de tittat på.
 
goldfish1977 skrev:
Lite snålt kan man tycka eftersom de är kapade till rätt längder och sannolikt inte går att använda någon annanstans.
Rullgardiner är skitenkla att kapa.
Normalt så ingår inte rullgardiner och gardinstänger i köpet.
 
mlkjhr skrev:
Normalt så ingår inte rullgardiner och gardinstänger i köpet.
Upprepar min tidigare ställda fråga: källa på det? Och hänvisar till mitt tidigare inlägg med de länkar som finns där, att jo, rullgardiner får nog anses vara byggnadstillbehör om de monterats in i byggnaden och suttit uppe under visning eller finns med i prospekt - och säljaren inte uttryckligen förbehållit sig rätten att få ta med dem i flytten:
http://www.byggahus.se/forum/kopa-s...r-som-los-eller-fast-egendom.html#post1670068

Lösa gardiner håller jag däremot med om. De sätts inte upp för att stadigvarande brukas i byggnaden utan byts ofta per säsong, och t.ex. har folk julgardiner osv. Rullgardinen är mer av typen permanent installation.
 
Redigerat:
bjogul skrev:
Just det. Detta eftersom de är anbringade till fastigheten och ägnade att stadigvarande nyttjas med den. Därför kan du heller inte ta extra betalt för rullgardinerna.


Och var hade du förutsatt att ELFA-skenan annars sitter? På utsidan ytterdörren? Mina utgångspunkter för bedömning av frågan är JB 2:! och 2:2, och t.ex. Parabolfallet NJA 1997 s 699. Ge gärna en källa som stöder "defintiftivt inte fastighetstillbehör".
Nu när du ägnat hela dagen på att läsa om Byggnads och fastighetstillbehör så antar jag att du lärt dig skillnaden mellan dessa och därmed insett att elfaskenor inte är fastighetstillbehör. Eller vill du att någon fortfarande skall förklara det för dig?
 
Har inte behövt läsa på idag. Det gjorde jag när jag läste till jurist för en massa år sedan. Möjligen yrkesskadad, men jag gillar verkligen källhänvisningar.

edit: dock ger jag dig förstås rätt ang distinktionen Byggnads- resp Fastighets- tillbehör. Men det är ju inte en fråga som påverkar utgången av TS fråga...
 
Redigerat:
Rullgardiner handlar nog inte om lagtexter utan om praxis, bästa svaret skulle nog en flyttgubbe kunna ge.... någon här....?
 
TS har alltså köpt ett hus i vilket det finns viss utrustning som TS antagit ingick i köpet. Nu visar sig att säljarna tänkt ta den med sig, men kan lämna dem mot att man får mer pröjs.

Ska TS då vända sig till en flyttgubbe för att höra hur andra brukar göra (som inte heller kan reglerna) istället för att titta på det juridiskt?
 
Redigerat:
Vad TS eller säljaren antar är ganska irrelevant. Lagstiftaren har heller inga klara regler utan då får man så länge man kan uppfattas att man håller sig inom lagstiftarens andemening söka praxis. Mig veterligen finns det ingen som har mer praxis än en flyttgubbe i detta fallet. :)
 
Jadu... Reglerna är klara om man jämför med mycket annat.

Jag förutser dock vissa problem att värdera svaret. Flyttgubben kan t.ex. ogärna veta om säljaren hade gjort ett förbehåll och sen tog med sig utrustningen, eller om köparen betalat extra för rullgardinerna. Dessutom har både köpare och säljare normalt vägletts av en mäklare som inte har några djupare juridiska kunskaper. Men visst. TS kan fråga en flyttgubbe...

Kanske vinner metoden gehör och då ingår flyttgubbarna i rättskälleläran om några år ;)
 
Redigerat:
Jag fick ett dokument av mäklaren med en massa paragrafer och hänvisningar som hon tagit fram tillsammans med jurist på mäklarfirman. Tyvärr har jag det inte kvar men vad som framgick vara att både rullgardiner och garderober inte ingick i köpet. Inte heller de hyllplan (Elfa) vi hade i klädkammaren.

Normalt sett så gör man en överenskommelse med mäklaren om vad som ska ingå eller inte och mäklaren berättar det för köparen under visning. "Lös egendom" kan sedan säljas separat om köparen vill behålla något...

Så, juridiskt gör säljaren rätt som säger att detta inte ingår!
Moraliskt kan ju diskuteras sen...

//Anders
 
Vem är snålast, säljaren som säger att det inte ingår, eller köparen som vill ha det med på köpet? ;)
 
När det gäller rullgardinerna så skulle jag resonera att värdet på dom är vad de kostar på IKEA, oavsett om de som sitter där var mycket dyrare. Och en Ikea rullgardin har jag för mig går på typ 200kr för ett fönster. Har då rullgardinen suttit där i ex. 7 år, så skulle jag anse att allt över 60kr vore för mycket. och vill säljaren ha 60 kr av mig så får han gärna behålla rullgardinen istället.
 
Har svårt att tänka mig att det gäller IKEA-rullgardiner. Det kan ju vara Josef Frank-gardiner.

De flesta rullgardiner är väl konstruerade så att man skruvar fast väggbeslag där man "klickar" i själva gardinen. Då skulle man ju kunna resonera så att väggbeslaget är byggnadstillbehör medan själva gardinen är lösöre.
 
vad jag menar är att jag sätter värdet efter IKEA, vad det sedan är för gardiner och vad de kostat är ointressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.