H Hammarspik skrev:
Köpte dock ett stort timglas för nästan 300 spänn men den kommer vi använda varje gång vi ska duscha!! Den är på 4 minuter och 30 sekunder. Barnen tycker de är skit kul just för att den är så jävla stor typ 20-25 cm. Lär väl ta ett år innan vi tjänat tillbaka dom pengarna men men
Smart!

Vi har en 10L varmvattenberedare så det löser sig automatisk efter några minuter i duschen. :)
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Check på den. Gjorde äppelmust på 90kg äpplen i garaget. Höll på i 6h ink diskning osv. Dålig timpenning på det men det känns ju bra att inte slänga all frukt och att faktiskt göra drickan själv.
Var det inte du som gjorde äppelmust med snöslungan? :D
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det inte du som gjorde äppelmust med snöslungan? :D
Näe det känner jag mig inte skyldig till - detta var must-premiär för oss..... Låter annars som en ok ide om man kan samla upp det tuggade....
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Näe det känner jag mig inte skyldig till - detta var must-premiär för oss..... Låter annars som en ok ide om man kan samla upp det tuggade....
Nej, det var tydligen en annan Mattias.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aepplen-pa-graesmattan.97037/#post-674678

Många år sedan inlägget, hoppas det ursäktar min fatala sammanblandning.


edit:
Nyss upptäckte jag dock att man kan göra lite mer avancerade sökningar än jag vetat om.
Jag sökte på +snöslungan +äpplen
Tack Per för att det funkar!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ett annat tips för att ta hand om äppelskörd är att skala, skära i bitar och lägga i frysen. Då går det lätt och snabbt att senare göra äppelpaj eller annat gott :)
 
S sjoelund skrev:
1 träd. 270 liter fallfrukt och mer blir det för jag är allergisk mot äpplen :)
Tål du inte tillagade äpplen heller?
De flesta som är allergiska mot äpplen har bara en korsreaktion på björkpollen och det ämnet man är allergisk mot förstörs vid upphettning. Så äppelpaj, äppelmos och sådant går oftast bra.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
1 träd. 270 liter fallfrukt och mer blir det för jag är allergisk mot äpplen :)
Släktingar och vänner som är förbi har tagit en kasse var och det är mycket kvar på trädet. Robotgräsklipparen har inte kunnat gå på över en månad :(
Då har du ju sparat nån kr i elkostnad. :)
 
Ännu en månad har gått och alla räkningar är betalda, köpte massa mat till bra pris och har 6000 kronor kvar på kontot! PLUS 1000 som jag förde över till sparkontot och handlade nytt till barnen för 2500!! Är så glad över att jag tog tag i ekonomin, att lite förändringar kan göra så stor skillnad. Sover bättte om nätterna nu, längtar redan till lönen så jag kan betala allt och är hur mycket jag har kvar nästa gång. Nästa elräkning gissar jag ligger på ca 1500
 
  • Gilla
  • Älska
jeppe42 och 36 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Ännu en månad har gått och alla räkningar är betalda, köpte massa mat till bra pris och har 6000 kronor kvar på kontot! PLUS 1000 som jag förde över till sparkontot och handlade nytt till barnen för 2500!! Är så glad över att jag tog tag i ekonomin, att lite förändringar kan göra så stor skillnad. Sover bättte om nätterna nu, längtar redan till lönen så jag kan betala allt och är hur mycket jag har kvar nästa gång. Nästa elräkning gissar jag ligger på ca 1500
Grattis till att ha gjort det riktigt bra!
 
Jösses, från deppiga utsikter till solsken. Grattis!! :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Ännu en månad har gått och alla räkningar är betalda, köpte massa mat till bra pris och har 6000 kronor kvar på kontot! PLUS 1000 som jag förde över till sparkontot och handlade nytt till barnen för 2500!! Är så glad över att jag tog tag i ekonomin, att lite förändringar kan göra så stor skillnad. Sover bättte om nätterna nu, längtar redan till lönen så jag kan betala allt och är hur mycket jag har kvar nästa gång. Nästa elräkning gissar jag ligger på ca 1500
BRA JOBBAT!!
 
Mikael_L
H Hammarspik skrev:
Ännu en månad har gått och alla räkningar är betalda, köpte massa mat till bra pris och har 6000 kronor kvar på kontot! PLUS 1000 som jag förde över till sparkontot och handlade nytt till barnen för 2500!! Är så glad över att jag tog tag i ekonomin, att lite förändringar kan göra så stor skillnad. Sover bättte om nätterna nu, längtar redan till lönen så jag kan betala allt och är hur mycket jag har kvar nästa gång. Nästa elräkning gissar jag ligger på ca 1500
Och tänk vad bra det kommer bli när du amorterat bort privatlånet (eller vilket lån det nu är som är dyrast att ha map ränta och lånekostnader).
Men ett tips, offra inte all ekonomisk buffert för att kvitta ett lån, extraamortera med förnuft, så du hela tiden har en buffert för någon oförutsedd utgift (och så måste man naturligtvis ha en del karaktär också, så man inte nallar av bufferten till något som inte är nödvändigt).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och tänk vad bra det kommer bli när du amorterat bort privatlånet (eller vilket lån det nu är som är dyrast att ha map ränta och lånekostnader).
Men ett tips, offra inte all ekonomisk buffert för att kvitta ett lån, extraamortera med förnuft, så du hela tiden har en buffert för någon oförutsedd utgift (och så måste man naturligtvis ha en del karaktär också, så man inte nallar av bufferten till något som inte är nödvändigt).

50-100k är vettig buffert, alltså att man jobbar upp den successivt.
Om man inte har självdisciplinen skall de med all fördel förvaras på en annan bank som har ränta jämfört med de vanliga bankerna :)
 
Mikael_L
Vad buffert som är lämpligt är otroligt individuellt.
Bor man i hyresrätt och inte är tvungen att ha bil, så kan den vara väldigt liten, det finns helt enkelt inte så mycket stora oförutsedda utgifter som kan komma.
I BRF med samma förutsättningar något mer, man måste ha råd att t.ex. kunna köpa en ny frys på stört.
Villa, en helt annan historia, men då beror det å andra sidan väldigt mycket på huset ålder och skick osv
 
H Hammarspik skrev:
Ännu en månad har gått och alla räkningar är betalda, köpte massa mat till bra pris och har 6000 kronor kvar på kontot! PLUS 1000 som jag förde över till sparkontot och handlade nytt till barnen för 2500!! Är så glad över att jag tog tag i ekonomin, att lite förändringar kan göra så stor skillnad. Sover bättte om nätterna nu, längtar redan till lönen så jag kan betala allt och är hur mycket jag har kvar nästa gång. Nästa elräkning gissar jag ligger på ca 1500
Riktigt bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.