Är nere vid fuktspärren nu och funderar på om det behövs 13 mm gips framför OSB:n av någon anledning eller om renoveringsgips räcker? Kommer upp kakel och överskåp..

Någon som vet om det finns någon praxis kring detta?
 
T
Ja, men varför inte köra med vanlig gips?
 
Ser inte abledningen till varför man ska hålla på med en tyngre skiva om det nu inte finns några fördelar? Sen verkar det ju råda delade meningar kring huruvida osb räcker som skruvmaterial bakom gipsen eller ej?
 
Jag som murare skulle faktiskt göra som du om jag hade ett kök som redan hade skåp på väggen för att slippa att kaklet byggs ut så mycket. Men limma fast gipset med tex. sättlim så att ev. rörelser från osb-skivan inte överförs från skruvarna till kaklet. Du kan även skruva i ett gäng skruvar under tidens tills limmet torkat men ta bort dem sen. Det blir ju inte så jäkla tungt med kökskakel med tanke på att höjden från diskbänk till överskåpen sällan är så stor. Har du ett kök där inga skåp sitter så kan du ju använda vanlig 13mm gips som är billigare än renoveringsgips (iaf där jag bor). Det är ju inte hela världen heller om man skruvar istället för att limma. Har tom. vart på många ställen där kakel suttit direkt på en spånskiva eller liknande och det har inte varit några som helst skador. Lycka till
 
  • Gilla
Etriol
  • Laddar…
det räcker med ett lager gips 13mm enbart
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
det räcker med ett lager gips 13mm enbart
Helt rätt men då är ju förutsättningen att han har kortlingar där skåpen skall sitta
 
OSB är ingen höjdare till tunga väggskåp i ett kök...
 
Då får det bli kottlingar bakom skåpen och 13 mm gips över det sen.. Bara att lägga lite omlott med två tum fyra eller? Eller skråar ni fast kottlingarna? Det är rätt trångt runt skåpsdelen därav frågan...
 
Om det är tillåtet att hoppa in lite i tråden...

Så det är alltså ok att sätta kakel på 13mm gips om man har kortlingar där skåpen sitter. Hur menar ni då? CC60 och kortlingar i höjd med bänkskivan och längst ner på överskåpen?

Ska ev. kakla på en dörr jag håller på att sätta igen, och där blev det 13mm gips med cc70, och en kortling däremellan som hamnade ett par cm ovanför bänkskivehöjden, är det ok?
 
  • Gilla
Kattfan
  • Laddar…
skit i kottlingarna.Det är overkill

Jag har satt över 200 ikeakök med enbart gipsmolly och inget har trillat ner.
 
Redigerat:
Frågan är ju om han ska sätta ett Ikeakök då eftersom de är bland de enda som det fungerar smidigt att sätta molly på...

Merparten av alla andra kök har en rejäl träribba i ryggen som man ska borra genom och sen skruva genom.
Ska man sätta dessa med molly måste man då först upp med skåpen och borra genom för att veta var mollyna ska sättas...
Sen ner med dem för att sätta mollyna och sen upp igen och träffa rätt.
Mycket jobbigare än att kortla upp väggen...
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Han får gärna kottla om det underlättar montaget.
Men där är många som kottlar ihjäl sig där ute helt i onödan bara för att dom tror att köket kommer trilla ner.
 
Kottlade för överskåpen som bara var cirka 4 st kottlingar.. Underskåpen sitter i väggen med molly även om jag htar dessa molly som jag alltid lyckas ha sönder trots att jag spänner med tång.. Sen när man skruvar åt och råkar dra lite lite för mycket så blir det rundgäng... Eller så har jag fått tag i någon skitmolly?

Tackar iaf för all input!!
 
Underskåpen är ju inte särskilt viktiga att kotla för då de står på sockel.
Dina mollys det låter som du bara är för stark kanske :D Låter som en skitmolly, jag har nog aldrig lyckats dra runt en, man slutar ju när det är lagom :)
 
Y
Nu kommer jag chockera forumveteranerna som känner igen mig från att vara gipshatare, men vi har nyligen gjort klart köksväggen nu vilket blev 13mm gips med en rad kottlingar för överskåpen och en rad för underksåpen.

Får se hur det håller sen... ondskefulla gips... :)
berörande plugg så var det länge sedan jag var tvungen att använda besvärliga mollys, tacka vet man enkla;
Gipsplugg_elby_cat_thumb.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.