S Sandstream skrev:
Hej!

Prova att använda fler frånluftsvägar. Det kan även vara klokt att kontakta en firma för att identifiera var radonet kommer ifrån, om det är från marken eller byggmaterialen. Olika radonkällor kan kräva olika lösningar. Jag tror inte att en starkare fläkt nödvändigtvis behövs, eftersom radon i sig är en gas. Det kan vara värdefullt att genomföra mätningar nära och långt ifrån fläktarna för att förstå hur effektiva de är i att minska radonnivåerna. Dessutom, fundera över hur radon tränger sig in i huset, och om det finns andra åtgärder som kan vidtas för att blockera eller minska intrånget.

Med vänlig hälsning,

Peter
Hej,

Tack för bra svar.

Vi har gjort långtidsmätning och även haft Radea här som kom med följande uttalande "Vår bedömning är att radon från marken utgör 75% och radon från byggnadsmaterialet utgör 25%." När vi tog en annan firma och tittade då sa dom att allt kom från marken
Deras rekommendation var antingen FTX-system eller radonsug och borra genom plattan inifrån.

Men eftersom vi planerade dränera så passade vi på att försöka detta först för att se om det hjälper och hur mycket det isåfall hjälper.
Men när jag tänker efter så kanske vi får bort 75% av radonen med fläkten och det sista är ifrån byggnadsmaterialet 🤔

Kan testa en till fläkt och se om det blir någon skillnad. Skulle kunna testa med starkarefläkt bara för att roligt och se vad som händer.
 
Det med att det är öppet på flera ställen för dräneringen, gör att det kommer att dra i luft från det fria eller från något annat ställe . Det är jordluften som ska ut. Sen det med värmen kan du glömma eller bara om det det är ett rakt rör ut i det fria, då kommer dränen att frysa en bra bit in i slangen, inget bra, kan bli stopp.
 
J jonaserik skrev:
Det med att det är öppet på flera ställen för dräneringen, gör att det kommer att dra i luft från det fria eller från något annat ställe . Det är jordluften som ska ut. Sen det med värmen kan du glömma eller bara om det det är ett rakt rör ut i det fria, då kommer dränen att frysa en bra bit in i slangen, inget bra, kan bli stopp.
Ok, jag förstår.
Är det bättre då att sätta fläkten i den stora brunnen där både dränering och dagvatten kommer som andra gjort och försöka stänga dom två rör som vi dragit upp från dräneringen till en liten bit över markytan?
 
E ErrK skrev:
Ok, jag förstår.
Är det bättre då att sätta fläkten i den stora brunnen där både dränering och dagvatten kommer som andra gjort och försöka stänga dom två rör som vi dragit upp från dräneringen till en liten bit över markytan?
Om de två rören faktiskt leder ner under huset utan att ha någon utloppspunkt utomhus, skulle jag starkt rekommendera att du installerar en kraftig fläkt på dem. På så sätt skapar du i princip en "radonsug".

Om alla rören är sammanlänkade skulle jag överväga att installera flera fläktar för att skapa korsdrag. Tänk dock på att detta kan kyla ner området, så du måste hitta en balans mellan att avlägsna gasen och undvika att dra in för mycket kall luft. Målet är att föra bort gasen innan den når huset. Om det finns gas som bildas under huset kan det krävas andra åtgärder, särskilt beroende på storleken på din bottenplatta och den typ av markförhållanden som finns under huset.

Det viktigaste målet är att effektivt leda bort så mycket gas som möjligt från huset utan att skapa andra problem.
 
E ErrK skrev:
Ok, jag förstår.
Är det bättre då att sätta fläkten i den stora brunnen där både dränering och dagvatten kommer som andra gjort och försöka stänga dom två rör som vi dragit upp från dräneringen till en liten bit över markytan?
Om du ska använda din brunn, där både drän och dagvatten finns, så måste du ha ett vattenlås som täcker utgående och inkommande dagvattenrör i brunnen. Det måste vara tätt så inte ett sug kan komma från något håll, annat än från dränrören och proppa dom som sticker upp.
 
  • Gilla
ErrK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.