Buster1 skrev:
Varför gjorde han det?

Jo, för att han vet något. Vad?

Radonmätning brukar väl besiktningsmannen inte initiera.
100bq i maj är väl fullt tillräcklig info för att anse att en ny bör göras.
 
När gjordes den andra radonmätningen? Efter att ni flyttat in eller under tiden när den tidigare ägaren bodde i huset
 
Tack för alla svar så här långt.

Ja den frågan har jag ställt till mäklaren nu. Jag har fått reda på att det finns en gammal låntidsmätning kommunen har gjort då säljaren bodde där, den mätningen visade på värden över 200. Mäklaren hävdar att han inte känner till det, konstigt som sagt att han då valt att utföra en mätning.
 
Den andra mätningen gjordes i nov/dec då säljaren fortfarande bodde där. Överlåtelsen har inte skett än.
 
Buster1 skrev:
Kontakta oss även om du inte är berättigad till gratis mätning. Om kommunen administrerar mätningen ger det en viss rabatt hos laboratoriet. Kommunen får då även en kopia av mätresultatet, som blir en offentlig handling.
Det fetstilta gäller inte i min kommun. Jag har provat.
 
Frankart skrev:
Jag har fått reda på att det finns en gammal låntidsmätning kommunen har gjort då säljaren bodde där, den mätningen visade på värden över 200.
Ring kommunen och ta del av den undersökningen. Hur mycket över 200 visade den mätningen?

****************AN 12/00****************************
En fastighetsmäklare bör eftersträva att utredning förebringas innan köpekontrakt undertecknas, så att konsekvenserna av eventuella åtgärder är kända för såväl köpare som säljare. Alternativet är att i andra hand införa en klausul i köpekontraktet vari det aktuella problemet redovisas och tillåter att parterna senare tar ställning, när utredning föreligger, om man vill vidbliva avtalet.
****************************************************
 
Den visade på 235. En annan från ännu lägre tillbaka på 298. Mäklaren säger att han inte hade någon möjlighet att känna till det här.
 
O
Mäklaren vill naturligtvis inte kännas vid någonting desto mindre man vet desto bättre! Troligtvis så har inte mäklaren brytt sig. I mina ögon är en mäklare en säljare, och inte litar vi 100% på en säljare... vi vet vem som betalar hans lön, och det är inte köparen...
Och i det här fallet så vill säkert säljaren rädda sitt eget skinn. Men oavsett vad mäklaren säger, kontakta en jurist om du vill ha riktig hjälp samt ta reda på hur chanserna ser ut att bryta kontraktet. lägg energin där.
 
Tröttsamt...

Du sitter nu med ett radonhus(över 200) där säljaren har upplyst om förekomst av radon(mindre än 200).


1.Säljaren borde skämmas eftersom man bedrägligt går ut med en felaktig information(Enligt säljaren så borde de senaste mätresultatet vara det intressanta, så det går ju inte att bevisa uppsåt).
2. Kan tycka att mäklaren borde ställa följdfrågor avseende radonmätningen, men mäklare vill inte ha extra information eftersom de är tvugna att delge all information de har till köparen. Mäklare har löst detta problem genom att de ser till att veta så jäkla lite de bara kan.

Kontakta jurist som är expert för att få reda på dina möjligheter.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Det fetstilta gäller inte i min kommun. Jag har provat.
För stockholm finns denna tjänst där man verkar kunna se mätningar i det fallet som kommunen har fått en kopia. Ger iofs bara om det är över eller under 200 Bq/m3. Inget problem att se vad grannarna har även om jag funderar lite på om nyare mätningar är med.

http://www.stockholm.se/ByggBo/Inomhusmiljo/radon/Sok-radonmatning/
 
Frankart skrev:
Tack för alla svar så här långt.

Ja den frågan har jag ställt till mäklaren nu. Jag har fått reda på att det finns en gammal låntidsmätning kommunen har gjort då säljaren bodde där, den mätningen visade på värden över 200. Mäklaren hävdar att han inte känner till det, konstigt som sagt att han då valt att utföra en mätning.
Hur gammal är den mätningen? Gränsvärdet var 400 tidigare, dvs det kanske inte var för högt när den mätningen gjordess
 
Mätningarna är från -81 och -99, gränsvärdena var givetvis högre då men det är 2010 jag köper huset och om säljaren refererar till en korttidsmätning i maj när han vet att det finns en gammal som visar på över nuvarande gränsvärden tycker jag det är lite vilseledande....
 
Mina radonvärden har hoppat mellan 90 och 700 när jag har mätt de senaste 5 åren. En mätning som är 10 år gammal har säger inget alls. De kan ha byggt ut, ändrat ventilationen, bytt tätningslister i fönstren, bytt fläkt i badrummet etc...

Korttidsmätningen visade ju att du har förhöjda radonvärden som ligger över bakgrundsstrålningen och den är ju gjord i maj när värdena brukar ligga lägre tack vare vädring. En korttidsmätning tycker jag bara fungerar som en indikator på att det finns/inte finns radon. Finns det radon måste man göra en riktig mätning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.