Går i husköpartankar och DRÖMhuset visar sig ha en radonmätning som visar på 130 bq och jag har ingen som helst aning om vad det innebär mer än att det understiger dagens gränsvärde. Hur tusan ska man resonera? Är det mycket ändå? Farligt? Bör man vidta åtgärder eller kommer man att leva ett långt och friskt liv i ett sådant hus?

Alla tips och tankar är välkomna!!
 
Det är lågt men ett långt och friskt liv beror sällan på radonvärdet. Om man är rökare och inte kan sluta kan man fundera på hur man ska minska radonet.
 
Det är mycket möjligt att gränsvärdet kommer att sänkas till 100 bq så jag skulle nog vara lite försiktig. Kanske inte så mycket med tanke på hälsoriskerna, utan husets framtida värde.
 
icke rökare = ryck på axlarna.
rökare = sluta röka, det är DRÖMHUSET
 
Jag har inte sett någon statistik på vad ett normalhus har för värde, men 130 Bq låter mycket lågt.
För inte så många år sen var 400 Bq gränsvärdet

Om du röker bör du kanske sluta ändå ;)
Ska du stänga in dig i huset 24-7 och röka och aldrig vädra - ja då kanske det inte blir så bra... (men mest av andra anledningar tror jag??)
Radon vädras/ventileras bort.

Läs mer på tråden om Blåbetong i källaren.

Strålskyddsinstitutet har också bra info (fast inte heller de säger om hönan eller ägget kom först - rökare alt radon = lungcancer...)
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/Radonkallor/

DRÖMhus ska man köpa om läget är rätt! Läget är det enda man inte kan ändra på...
 
Det du kan tänka på är att en justering av gränsvärden från 200 till 100 diskuteras men att det förmodligen kommer kräva enorma pengar (enl. DN runt 25 miljarder för någon dag sedan) så personligen tror jag ingen sänkning kommer ske. Dessutom utgår Sverige från en gräns på 200 för bostäder där många andra länder ligger betydligt högre idag.

Tillbaka till saken dock. Det jag tycker du ska ta hänsyn till är vilka förutsättningar som givit 130 Bq. Är det redan sanerat med tex FTX om du har blåbetong eller radonbrunn om du har markradon är det möjligt att det inte går att sänka så mycket mer framöver. Finns det tex FTX och du redan har en kraftig ventilation kan ytterligare ventilation riskera att huset blir både blåsigt och bullrigt. Dessutom tappar du 10-20% av den energi som frånluften innehåller vilket kostar pengar. Detta kanske inte spelar så stor roll nu men om en sänkning sker så kan det påverka den investering som ett husköp faktiskt är.

Om du däremot har 130 Bq med tex självdrag har då stora möjligheter att komma under ev framtida gränser oavsett om det gränsen hamnar på 100 eller 50. I det senare fallet skulle jag personligen i alla fall inte tveka det minsta utifrån radonvärdet. Har du däremot 130 Bq med blåbetong och ventilerar med 0,6-0,7 luftomsättningar då skulle jag få kalla fötter (och förmodligen andra kroppsdelar med då det blåser skapligt)

// Mats
 
Huset ligger precis på medelvärdet för Svenska småhus.
Jag skulle inte tveka att köpa huset pga detta om det var mitt
drömhus!
 
Ventilationen idag är mekanisk (endast frånluft). Kan man anta att det är så endast pga radonen och är gjort för att minska värdet? Uppvärmning är vattenburen elvärme + luftvärmepump så man borde väl anta att ventilationen då är så bra den kan bli?

Vet inte (men ska så klart fråga mäklaren) när mätningen gjordes, vilken sorts mätning som gjordes och vilka åtgärder man vidtagit efter det (ex. om man efter mätningen ordnade mekaniska frånluften). Ska oxå fråga vad radonet beror på men gissar på s.k. blåbetong. I objektsbeskrivningen står så här:
Byggnadsår1969GrundläggningBetongplattaGrundmurLättbetongStommeBetong

Måste säga att trots att jag vill det så känner jag mig inte helt lugn....
 
Humulus skrev:
Huset ligger precis på medelvärdet för Svenska småhus.
Jag skulle inte tveka att köpa huset pga detta om det var mitt
drömhus!
Det där har jag funderat på och försökt att hitta info om, vad fasen är egentligen normalt? Det låter ju egentligen helt rubbat att det normala idag är runt det värdet och man diskuterar att säkna gränsvärdena, halva Sveriges befolkning måste väl bli bostadslösa då? Missförstå mig rätt, jag vill gärna tro att 130 är lika harmlöst som svenskt dricksvatten men det låter liksom lite för bra för att vara sant.... Du har inga källor att bjussa på? Så kanske jag vågar tro på det tillslut:)
 
Kolla tråden "Radon, hur rädd ska man vara?" där finns länkar till aktuell forskning och tips om hemsidor med mer info.

Jag har själv inte läst allt än, är fortfarande inte orolig men "daviden" är rätt övertygande i sin argumentation och det verkar finnas fog för att siffrorna är hyfsat korrekta. Ungefär 50 dödsfall per år drabbar icke rökare pga att de exponerats för radon enl. Socialstyrelsen och ytterligare 450 fall som drabbar rökare.
Men det är väldigt få fall och enligt Socialstyrelsen tar det mellan 15 och 45 år att utveckla lungcancern vilket ger utrymme för annan påverkan också under lång tid.

Vi bor i ett radonhus som är åtgärdat med mekanisk till/från ventilation och som ickerökare är vi som sagt inte oroliga.
 
Myrstack har helt rätt i att man bör reda om det går att åtgärda 130 bq eller ej i den händelse gränsvärdet skulle sänkas, eller - vilket kanske är mera troligt - det kommer en rekommendation - att värdet skall ligga under 100 bq. Vare sig det blir ett gärnsvärde eller en rekommendation, så kommer det att ha en psykologisk effekt på framtida köpare och givetvis pressa ner värdet på hus som ligger över 100 bq.

Är problemet lätt att åtgärda så kan kåken vara ett drömhus, annars INTE. Läs lite här på forumet om hur desperata ägare till radonhus känner sig. Det är ingen situation man vill befinna sig i.

Betänk också att bostadspriserna fövrväntas falla de närmsta åren, i det läget bör man hålla huvudet kallt, det kommer ut många andra drömhus på marknaden. Antagligen både billigare och med mindre radonproblem.
 
Jag reviderar mitt snabbsvar och lägger med en brasklapp: Man bör kolla upp så att det inte är så att huset innehåller några större mängder med blå lättbetong (typ EN innevägg i källaren är ingen fara).
 
Humulus skrev:
Jag reviderar mitt snabbsvar och lägger med en brasklapp: Man bör kolla upp så att det inte är så att huset innehåller några större mängder med blå lättbetong (typ EN innevägg i källaren är ingen fara).
Men det ändrar ju inte värdena så vad gör det för skillnad?
 
Skillnaden framgår väl?
DVS kolla om det finns blåbetong, finns det inte det så är det knappast ett problem.
Finns det blåbetong, kolla hur mycket och ta kontakt med en konsult.
 
Är huset byggt 69 kan det mycket väl ha blå lättbetong i grunden.
Fråga1 är då Är grunden en källarvåning? Uppmurad med blåbetong?
Då innebär det en 'sanering' med tät inklädnad av väggarna, sen är radonproblemet borta.
Fråga 2- hur många våningar har huset? Radonmätning ska göras på alla våningar med 'boenderum'. Begär ut dem, från mäklaren eller GammaData (det vanligaste labbet - kolla)
Fråga 3 - Har nu huset källare är någon mätning troligen inte gjord. Kan göras som 14-dagars mätning (lite mindre pålitigt snittresultat). Men eftrsom du har en bra stund kvar till 31 mars, som är slutdatum för långtidsmätning - kan du begära mätning i källaren bums!

Och skriv sen in en separat klausul i kontraktet att ev blåbetong och höga radonvärden (130 är INTE högt!) ska åtgärdas av säljaren...
Och är det läge kan du ju försöka pruta ;) GDSGD (gårdetsågårdet)

SÅVIDA du inte bara vill ha huset och är beredd att klä in/åtgärda själv för att få drömhuset. Radon går att åtgärda!!!d^_^b
Har du läst tråden om radon i källaren?

RadonSKRÄCKEN är en ny modefluga - finns så mycket farligare i vår värld att vara rädd för :cool: Jämför MILJÖkatastrofen och jordens uppvärmning - Har nån sett några såna tendenser i år?? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.