BirgitS
I Ironside skrev:
Som nämnts tidigare så har de flesta dörrarna i källaren ljudisolerats vilket innebär att de även är tätade. Detta borde innebära att det inte blir något drag i allrum men nu när frånluftsfläkten står på 3/5 så känns det ganska bra drag i tilluftsventiler här, troligen kommer draget från frånluftsventilen i Krp på entréplan.
Det där med dörrarna måste ses över på något sätt för du kan inte ha det så ventilationen inte fungerar.

Det är ju inte så bra om källarluften som troligen har högst radonhalter dras upp på övre planet utan 3 frånluftsfläktar i källaren ska ju dra så mycket luft att det gott och väl räcker till för att ge drag i två tilluftsventiler (allrum och hobbyrum).
I Ironside skrev:
Möjligen sätta ventiler i sovrummet och köket som saknar, dock är det ganska bra drag i fönsterventilerna så osäker på om det behövs.
I köket ska det inte finnas tilluft utan det är meningen att köksfläkten ska dra luft från sov- och vardagsrum så att de blir ventilerade. Kontoret ska ha tilluft så det inte blir dålig luft när någon sitter där.
I Ironside skrev:
Ena sovrummet måste ha stängd dörr på grund av pälsallergi, här är luften klart sämre, kanske läge att sätta in en luftventil(gärna ljudisolerande) ovanför dörren.
Normalt vill man ha luftpassagen ut från ett sovrum lågt. Men det är ju något som är lämpligt att diskutera med en ventilationsexpert.
 
I Ironside skrev:
Möjligen sätta ventiler i sovrummet och köket som saknar, dock är det ganska bra drag i fönsterventilerna så osäker på om det behövs.
Köket har ju frånluft, eller har ni ingen köksfläkt?
Fönsterventilerna räknas som tilluft. Det ska dock inte finnas någon sådan i köket. Och det är inte alltid de räcker till.

Jag skulle sätta en puck i ett sovrum på bottenvåningen, en i sovrummet på övervåningen och en där ni fick sämst värde förra gången vid nästa mätning, efter åtgärder. Ett av sovrummen bör givetvis vara det allergisäkrade. Om, det är ett av de rummen som ljudisolerats kan det ju behöva öppnas någon ventil mellan sovrummet och annat utrymme, men tänk på att ljudisoleringen förstörs då.
 
I
Har pratat med företag som kan komma ut och analysera situationen samt föreslå förbättringar. Priset blir ca 7000-8000 kr. Behöver man vidta större åtgärder, ex riva ut blåbetong, bygga ut ventilation så får annat företag göra detta.

Deras råd tills an djupare analys har gjorts är att stänga ventil i WC, tvättstuga och förråd på källarplan vilket förvisso ökar undertrycket men blandar ut radon med frisk luft. Man föreslår också att ytterligare en ventil kan öppnas upp i allrum för att få bättre flöde. Detta kan dock lika bra öka på radonhalten om det är så att det handlar om markradon.

Väntar svar från ytterligare ett annat företag som har ett mer helhetsgrepp. Problemet är att många av dessa företag verkar inte fått så goda omdömen om man ska tro internet.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Det där med dörrarna måste ses över på något sätt för du kan inte ha det så ventilationen inte fungerar.
Absolut, taget bort en del av dörrlisterna, så länge lämnar vi dörrarna öppna. De har huvudsakligen varit stängda tidigare för att stoppa katterna men det får vi leva med.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte så bra om källarluften som troligen har högst radonhalter dras upp på övre planet utan 3 frånluftsfläktar i källaren ska ju dra så mycket luft att det gott och väl räcker till för att ge drag i två tilluftsventiler (allrum och hobbyrum).
Nej, så är det ju så genom att öppna alla dörrar i källaren samt stänga vissa tillluftsventiler(se tidigare post) så borde allrummet vädras mer genom hobbyrymmet.

BirgitS BirgitS skrev:
I köket ska det inte finnas tilluft utan det är meningen att köksfläkten ska dra luft från sov- och vardagsrum så att de blir ventilerade. Kontoret ska ha tilluft så det inte blir dålig luft när någon sitter där.
Sätter man igång köksfläkten så behöver den en hel del luft, tveksamt om fönsterventilen i sovrummet räcker, kanske får öppna ett fönster då helt enkelt tills vi satt en riktig tilluftsventil i sovrummet.

När det gäller köksfläkten så vet jag att det sattes någon backventil där som kan stå och slå när det blåser mycket utomhus. Det borde betyda att tilluftsventiler i hallen inte kan dra någon luft från köket utan den kommer så fall komma från sovrummet längre in.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Anna_H Anna_H skrev:
Köket har ju frånluft, eller har ni ingen köksfläkt?
Fönsterventilerna räknas som tilluft. Det ska dock inte finnas någon sådan i köket. Och det är inte alltid de räcker till.
Köksfläkt finns men det sitter en backventil där, d.v.s 2 luckor som kan stå o slå lite när det blåser mycket utomhus. Antar att de är tänkte för att det inte ska trilla ner skit? Fönstert har tilluft som just nu står öppen men det låter som att denna borde stängas så att mer luft dras från det inre sovrummet som också endast har tilluft genom fönsterventil.

Anna_H Anna_H skrev:
Jag skulle sätta en puck i ett sovrum på bottenvåningen, en i sovrummet på övervåningen och en där ni fick sämst värde förra gången vid nästa mätning, efter åtgärder. Ett av sovrummen bör givetvis vara det allergisäkrade. Om, det är ett av de rummen som ljudisolerats kan det ju behöva öppnas någon ventil mellan sovrummet och annat utrymme, men tänk på att ljudisoleringen förstörs då.
Ja, jag är inne på att köpa en ljudisolerande ventil och sätta ovanför dörren till det sovrum där dörren behöver vara stängd. Får se om jag kan få till det på något vis.

Först vill jag att ett företag kommer hit och gör en analys, kommer radon från marken eller från väggarna. Genomföra eventuella mindre åtgärder som att justera fläktsystem o.s.v. och sen då göra en ny långtidsmätning på 2 månader. Som du säger så får man då sätta ut puckar även i sovrummen samt samma ställe som tidigare och se hur det har påverkats.

Enligt en av dem jag pratat med så är det troligt att förra ägaren kört högre fläktstyrka när korttids mätningen gjordes, det kan påverkar resultatet stort.
 
Hej,
Jag förstår inte riktigt, eller har jag missat något? Ni har mätt i tre rum av 9 rum som man vistas i. Ett av rummen som ni inte vet vilket har förhöjda värden och ni vet inte vilket? Hur skall man då kunna göra en analys av varifrån radon kommer ifrån? Om jag var dig skulle jag köpa en eller två digitala mätare och se vilka rum som är drabbade och kanske ventilera dom mera under detta år.

Sedan skulle jag göra en ny långtidsmätning nästa vinter i alla 9 rum och sedan bestämma mig om vad som måste göras. Jag är rädd för att ni har fel beslutsunderlag för att vita rätt åtgärder och jag lurar lite på hur ett bolag som är där för att sälja kan hjälpa er med felaktigt beslutsunderlag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej,
Jag förstår inte riktigt, eller har jag missat något? Ni har mätt i tre rum av 9 rum som man vistas i. Ett av rummen som ni inte vet vilket har förhöjda värden och ni vet inte vilket? Hur skall man då kunna göra en analys av varifrån radon kommer ifrån? Om jag var dig skulle jag köpa en eller två digitala mätare och se vilka rum som är drabbade och kanske ventilera dom mera under detta år.

Sedan skulle jag göra en ny långtidsmätning nästa vinter i alla 9 rum och sedan bestämma mig om vad som måste göras. Jag är rädd för att ni har fel beslutsunderlag för att vita rätt åtgärder och jag lurar lite på hur ett bolag som är där för att sälja kan hjälpa er med felaktigt beslutsunderlag.
Tyvärr kan man inte updatera äldre poster på byggahus men bland all text har jag förklarat någonstans att det är Allrumet i källaren som fått ett högre värde(240 +- 30).

Jag tänker att företag som kommer ut har en geigermätare som kan mäta var ifrån strålningen kommer, antingen kommer det från marken eller så kommer den från väggarna(ex blåbetong). Det finns möjliga källor från båda(Lera i marken som enligt kommunen kan innehålla höga halter samt påträffade tillsynes små mängder blåbetong).

Det hade varit fint med en egen geigermätare men de verkar kosta 7000+ kr, om en sådan ens är tillräcklig för att få fram något vettig info vet jag inte. Kanske kan man hyra en? Oavsett kan det krävas viss utbildning så kanske ändå bra om någon expert tittar på det.

Ja absolut, nu har vi kontaktat företag som jobbar med analys och sanering av radon. Även om våra värden inte är jätte höga så kommer företagen vilja sälja på oss både tjänster och prylar. Man blir lite i en utsatt position eftersom vi pratar om hälsa, risken är stor att man betalar långt mer än vad som är nödvändigt. Man får väll se det som att en del av pengarna går till att stilla sin familjs sinne.

Nu har vi förhoppningsvis förbättrat luftflödet i huset. Tanken är att ta hit ett företag och höra om det finns något mer lätt åtgärd vi kan ta innan vi gör en ny mätning vilket borde kunnas göra nu i Jan-Feb(tar 2 månader). Men först krävs det någon form av analys för att veta var det verkligen kommer ifrån.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
I
Ringde och hörde med ett par uthyrningsställen, geigermätare verkar inte vara något man generellt hyr ut, kanske känslig utrustning. Att köpa en kostar typ lika mycket som att ta hit en expert som läser av och samtidigt ger ett utlåtande.
 
I Ironside skrev:
Tyvärr kan man inte updatera äldre poster på byggahus men bland all text har jag förklarat någonstans att det är Allrumet i källaren som fått ett högre värde(240 +- 30).

Jag tänker att företag som kommer ut har en geigermätare som kan mäta var ifrån strålningen kommer, antingen kommer det från marken eller så kommer den från väggarna(ex blåbetong). Det finns möjliga källor från båda(Lera i marken som enligt kommunen kan innehålla höga halter samt påträffade tillsynes små mängder blåbetong).

Det hade varit fint med en egen geigermätare men de verkar kosta 7000+ kr, om en sådan ens är tillräcklig för att få fram något vettig info vet jag inte. Kanske kan man hyra en? Oavsett kan det krävas viss utbildning så kanske ändå bra om någon expert tittar på det.

Ja absolut, nu har vi kontaktat företag som jobbar med analys och sanering av radon. Även om våra värden inte är jätte höga så kommer företagen vilja sälja på oss både tjänster och prylar. Man blir lite i en utsatt position eftersom vi pratar om hälsa, risken är stor att man betalar långt mer än vad som är nödvändigt. Man får väll se det som att en del av pengarna går till att stilla sin familjs sinne.

Nu har vi förhoppningsvis förbättrat luftflödet i huset. Tanken är att ta hit ett företag och höra om det finns något mer lätt åtgärd vi kan ta innan vi gör en ny mätning vilket borde kunnas göra nu i Jan-Feb(tar 2 månader). Men först krävs det någon form av analys för att veta var det verkligen kommer ifrån.
Då förstår jag bättre, tack
 
Hur som helst är radon inget man känner ohälsa av, så de problemen får ni skylla på något annat.

Luddes förslag är bra tycker jag, mät igen nästa vinter.
 
I
Anna_H Anna_H skrev:
Hur som helst är radon inget man känner ohälsa av, så de problemen får ni skylla på något annat.

Luddes förslag är bra tycker jag, mät igen nästa vinter.
Hehe kommer nog ha svårt att stilla mitt sinne så länge så troligen blir det till att få hit en expert som för göra en liten analys, reda ut var radonen kommer ifrån och sen göra en ny mätning. Långtidsmätning kan man göra fram till Maj.

Ja, det finns mycket annat som kan skapat luftvägsproblem, behöver inte alls ha med huset att göra. En genomgång av ventilationssystemet är nog en bra grej oavsett.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
PeterFalun
Hej, har inte läst hela tråden men här är vad jag skrev i en annan tråd:

kolla på SGUs hemsida. där kan man se radonförhållanden i Sverige

"gjorde långtidsmätning, puckar, i ett hus, källare och blåbetong uppe.
gav värde på 350-400 på många ställen i huset.. riktvärdet är under 200

när vi hade visning av huset rådde lite osäkerhet hos köparen så jag tog dit en mätexpert. han konstaterade efter ca 2 timmar att det var läckage från marken i matkällaren. bara tegel på grus ingen gjuten platta där (60-talshus). mätvärde matkällare var 1000.

han använde en sk "sniffare"

fick en skriftlig åtgärdsplan och köparen kände sig trygg. De gjöt golv i matkällaren och tätade på några ställen.

blåbetong kan ha höga värden men det beror på var den producerades. i detta fall var det inget problem
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hehe kommer nog ha svårt att stilla mitt sinne så länge så troligen blir det till att få hit en expert som för göra en liten analys, reda ut var radonen kommer ifrån och sen göra en ny mätning. Långtidsmätning kan man göra fram till Maj.

Ja, det finns mycket annat som kan skapat luftvägsproblem, behöver inte alls ha med huset att göra. En genomgång av ventilationssystemet är nog en bra grej oavsett.
Som sagts ovan så har nog "luftvägsproblem" inget med radon att göra. Kanske mögel eller något sådant. Men man vill ju ändå att värdena ska vara låga.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I
PeterFalun PeterFalun skrev:
[länk]
En sådan där RadonEye kanske man skulle ta o köpa sig. Resten av mätningarna är det nog bäst att lämna till en expert.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.