Har fnissande läst era inlägg avseende rådjursplågan...

Här kommer mitt tips för att undvika att rådjuren äter upp tulpanerna m.m. Jag blandar 5 liter vatten 1 dl ammoniak och ngr dl blodmjöl. Sedan skär jag till oasisbitar som jag spetsar på grillpinnar, doppar i blandningen och sticker ned i rabatterna. Jag preparerar dessa på våren och har intentionen att fylla på dem med jämna mellanrum. Detta brukar jag dock glömma bort och det brukar ändå fungera hela sommaren...
 
Jo, det har jag testat..... Plus att jag sprejar växterna med det.

Funkar en vecka tills regnet kommit. :p

Sen så gör det min 85 kilos hund helt galen och då är han en fara för hela rabatten..... Och blodtrycket är återigen skyhögt!!! :'(
 
Tyvärr så är det nog så att det bara finns två riktigt effektiva metoder. Staket/Stängsel/mur som är såpass hög att rådjuren tar en annan väg eller också krävsd et ca 10 gram bly i högfart
 
NU är jag helt enig med någon om den slutliga frågan om rådjurens vara eller inte vara..... Jag är helt desillusionerad kring att hålla borta rådjur.

Fick ett tips, flytta till en ö... :-[

Annars kan man ju alltid lägga sadeln i 175 grader i ugnen, rönnbärsgele och hasselbackspotatis samt rödvinssås.... ;D
 
Mmmm.

Jag komemer!!! ;D
 
Jag har bestämt för mig att det finns ett botemedel i form av en elektronisk manick som skickar ut ett högfrekvent ljud som djur inte gillar. Vet inte om det påverkar andra djur också....skall forska lite och se om jag hittar något...!

Vi har inte problem med rådjur men dock med bökande vildsvin....riktiga svin alltså....på landet, förra helgen konstaterade jag att hela framsidan på huset var en åker....mer eller mindre....blodmjöl blev det!
 
Funkar inte ljudvapnet finns det bara en lösning som gäller - ring förvarsministern och lägg ett bud på en:

strv121_1.jpg

Den är garanterat bättre än MathiasS ärtbössa!
 
Har Du numret?......
 
Visst har jag det....08-405 10 00
Fråga efter Leni!

Hon behöver få in lite kulor för att kompensera Nuder med alla vansinniga omlokaliseringar av statliga myndigheter så att sälja en och annan Leopard skadar nog inte!
;D
 
Totte_S
Är det ingen som testat trådstaket?
Spänna upp en eller ett par trådar runt trädgården, som ett budgetstaket, och hänga lite flärpor i trådarna så att de syns. Finnessen är väl att rådjur har lite svårt att trixa sig igenom, och det är enklare och billigare att sätta en tråd på 2 m höjd än att begära bygglov för och bygga ett staket på 2 m.
Jag skall testa i vilket fall som helst, ½ jobbet är gjort i och med en stenmur.
 
Calle

Den där är för klen ;D Jag föredrar 155 mm, lodrätt.

Kulorna till den där motsvarar dessutom frukost,lunch och middag för många rådjur ;)
 
galento
Hej,vi har också problem med råddjur och älgar.Idag får vi träden beskärda och alla äppelträden har skador från "ligisterna".Frågan är hur man göra för att slippa dessa ovälkomna besök.På sommaren är jag ute i trädgården och urinerar frenetiskt ;D men detta vete fasen om det hjälper,verkar inte så iallafall.Elstängsel kanske vore något,ev med el från huset 230/400 V eller finns det någon som vet var man köper sk.björnsaxar,mkt brutalt jag vet men problemet börjar nå ett stadium då det är slutresultatet som räknas.En möjlighet kanske elstängsel är,har hört både bra och dåligt om detta,man fick skjuta en älg i bygden då denna dragit med sig HELA stängslet och trasslat in sig i detta.Följer debatten på forumet med intresse ;D
 
Tack, Calle, Tack....

Tyvärr satt Leni i Utredningsmöte men lovat ringa när hon är klar. ;D
 
Hej,vi har också problem med råddjur och älgar
För rådjur är problemet övergående, då de aldrig äter gamla träddelar. För älgar hjälper nog bara vargar, men då har du kanske kommit ur askan i elden ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.