Rådjur är vackra djur. Elegant hoppar de över staket och häckar. Gracila varelser som har en väldigt exklusiv smak. De äter tulpaner, rosor, petunior, penséer,....och det är dyrt - mycket dyrt.
Hur gör man om man vill behålla dyrköpta växter - och rådjuren???
radjur1.jpg

De gillar som synes även rödbrokig hassel!
 
gäla in, men det ser ju inte så kul ut förstås
Bor ni lantligt kan man ju alltid fylla frysen.......
 
Nix, mitt i stan så frysalternativet är inte tänkbart.
TMI
 
Hej saralisa,
Tack för tips. En undran dock - påverkas inte växterna av tvållösningen? ???
Beträffande ...
"Inget rådjur vll väl bli ren"
...så har man inte löst problemet. Renar är ju också växtätare!! ;D
mvh
TMI
 
:-/ett par funderingar- vilken teknik används om växten är 70-100cm hög och har stam??

Vem kom på den här ide´n ursprungligen, han/hon måste ju sitta på :pmentalsjukhus :p idag (trots att personen borde geniförklaras) pga anmälan från grannarna.

Hört att det finns typ syntetiskt vargpissextrakt som ska funka på småvilt hör med lantmännen eller dylikt......
 
förresten....... bättre rådjur än rådlös.
nä den var riktigt kass den oxå..
bor förresten på rådjursstigen.
 
Hej Yonna,
Med en sådan avgränsning - hur skall jag då kunna se rådjuren?? ;D
mvh
TMI
 
TummenMittI skrev:
Hej Yonna,
Med en sådan avgränsning - hur skall jag då kunna se rådjuren??  ;D
mvh
TMI
Hej TMI
Njut så länge du kan, det är alltid överskott av rådjur några år, när det blir mycket räv då försvinner de
Mvh
Swede
 
Intressant, med tvål tar man bort såväl ohyra som rådjur. Värt att pröva!

Beträffande rävar har jag svårt att tänka mig att de skall etablera sig i ett sådant antal att rådjursstammen försvinner.  Det finns alltför mycket mat för rådjuren, ingen jakt i villaträdgårdarna. Jag har svårt att tänka mig att rävarna kan hålla stamen nere.
 
Ett alternativ till tvålarna:

msg90mtn.jpg
 
Vi bor i icke-stadsplanerat område och kör med elstängsel. Det och Gunnebo samt Mathias lösning är det enda som fungerar i längden. Rådjur lär sig efetr hand......
 
Rådjur ska vara i skogen, inte i trädgårn där de käkar av allt och släpper fästingar överallt.

Fick ett tips om att använda såna där små spetsiga grillpinnar man köper i mataffären, stick ner dessa med den vassa delen uppåt runt/i de växter ni vill skydda.

De långbenta råttorna får sig då en liten överraskning när de kör ner trynet i frukosten och ska enligt tipsaren då inse att här är det ingen idé att fortsätta.
 
MathiasS skrev:
Ett alternativ till tvålarna:
:surprised: E de me en Bosssch ???? ::) ;D
 
Immobil skrev:
:surprised: E de me en Bosssch ???? ::) ;D
Det där är inte riktigt min kopp te, men jag tror det är en Heckler & Koch, nån prickskyttepuffra..... :surprised:
 
MathiasS skrev:
Det där är inte riktigt min kopp te, men jag tror det är en Heckler & Koch, nån prickskyttepuffra..... :surprised:

Vilken besvikelse...............Jag trodde det var Fermen :'( :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.