Precis som du beskriver gjorde jag. Har inte haft problem med radiatorerna där nålen "släppt" men ska givetvis hålla dem under extra uppsikt, speciellt de som har fiskbensparkett under sig!
 
det blir inte bättre av att du ställer upp värmekurvan?
 
Hej Blumbern och tackar för inlägget.

Vi har experimenterat lite med det. Vi har inte sett att det är lösningen.

I min tankevärld skulle det ju kanske fungera att höja temp kurvan mycket (som jag tror det är frågan om) och stänga av alla element på bottenvåningen. Men varför trycker då systemleverantören på att alla ventiler ska vara öppna på alla radiatorer och systemet skall i sig själv kunna cirkulera och distribuera värmen.

Jag vet inte hur jag ska göra.



VM
 
För att kunna ge bra råd är det inte fel om du samlar lite information om ditt värmesystem. Den som installerade borde ju veta eller ha dokumenterat?

1- eller 2-rörssystem
Typ av värmepump och effekt
INställning på cirkpumpen
Typ av radiatorer (ta en bild och lägg upp)
När huset är byggt
Isolering

Termostaterna skall stå på fullt för att din VP skall ha mycket vatten att jobba med i långa cykler.

För en framgångsrik VP-installation skall vattenvolymen vara stor och man skall gärna ha överdimensionerade radiatorer. På 60-70 talen installerades ofta högtemperatursystem, dvs för att nå dimensionernade effekt krävdes framledningstemperatur på 80 grader. Ingen VP ger det, utan de mår bäst och ger bäst effekt med låga temperaturer, därav önskan om överdimensioner.

Sen funkar inte VP så bra med 1-rörsystem. Du kan söka på forumet för att få veta mer om dessa och hur de identifieras.

Loppet är inte kört att få igång anläggningen men det är bra att veta förutsättningarna. Många har fått en VP installerad trots att värmesystemet inte är lämpligt för lågtempererade system
 
Som tillägg kan nämnas att utfall att du har för låg volym i ditt system så kan det vara en idé att installera en volymförstorare i form av en tank. Jag har det med en tank på 200 liter, det funkar perfekt.
 
veberodsmannen skrev:
Är det bara åldern som avgör, eller vad ska jag titta efter när jag ska söka nya radiatorer i så fall? Efffekt/klass/typ?
VM
det ska vara radiatorer som har stor yta. Finns såna som är byggda av 1,2 eller 3 ihoppsatta paneller. Sök på sidor som säljer radiatorer och kolla om dina är tillräckligt stora och kan avge nog med värme som behövs för rummet .....
Om nipplar inte sitter fast och ingen fel på cirkulationspump .... kolla om vattenrör in till radiator på övervåningen är lika varm som på bottenvåningen. Om den är det så är radiatorer för små.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.