Hej alla på forumet.


Har sedan ett par år bytt ut värmekällan i huset till Jordvärme. Värmebäraren i huset är vatten med radiatorer på alla våningsplan.
Pannan står i källaren och vi har de senare vintrarna lagt märke till att det är svårt att få upp temperaturen i radiatorerna på övervåningen. Vintertid blir vi ibland tvugna att sätta in extra el/olje radiatorer i ungarnas rum för att de inte ska frysa. På bottenplan blir radiatorerna tillräckligt varma. Instruktionen från panna/system leverantören var ju att ha alla vred/termostater på elementen fullt öppna, för att låta systemet cirkulera fritt, och sedan styra temperaturen från pannan.

Jag har luftat alla radiatorer, det är så långt min kunskap räcker i detta läge.
Kan någon på forumet bistå med lite kunskap om hur jag ska gå vidare, förhoppningsvis hitta en lösning på problemet.


Vänlig hälsning


Veberödsmannen
 
Är det inte så att gamla radiatorer ofta är dimensionerade för el/olja/ved som ger varmare vatten ut än berg/jord-värme? Det cirkulerande vattnet i er jordvärmeanläggning är helt enkelt kallare än det ni hade innan. Så det kanske är alldeles rätt att era radiatorer inte kan bli riktigt varma med den värmekälla ni har nu. I så fall får ni antagligen byta till modernare radiatorer som har bättre effekt.
 
Vi har ett hus på 500m2 med jordvärme insatt 1980 och gamla radiatorer i gjutjärn. Vi har inga problem med att elementen på ovanvåningen är svårare att få varma än de på nedanvåningen. Däremot hade jag grava problem tidigare med iskalla element samt ljumma element. Gick och luftade till höger och vänster, men det hjälpte bara på ett litet antal element. På de flesta visade det sig att "nipplen" på termostaten hade hängt sig, dvs fjädringen hade fastnat i ett läge. Med mycket tålamod och många metoder har jag nu fullt fungerande element i alla rum!

Sen finns det ju aspekter på om slingan ni grävt mer är tillräcklig i förhållande till er boyta? Likaså pannan?!
 
Gamla feta raddar är mums för vp ...inte små rackare
Ofta hör man att grannen har kopplat in vp och att det funkar bra så generalfelet brukar vara för små raddar mm....Men det går ju att "upp- panela" sig för nån tusing..:)

Mvh
 
Öka farten på cirkulationspumpen kan också hjälpa.
 
Till Pinebar.

Hej och tack för ditt svar på min fråga.

Är det bara åldern som avgör, eller vad ska jag titta efter när jag ska söka nya radiatorer i så fall? Efffekt/klass/typ?


VM
 
Till Returia.

Tack för svaret, det rasslade verkliogen till på min fråga. Det uppskattas verkligen.

Vår kåk är väl på strax under 300 kvadrat. Så får du det att funka skulle man kunna tänka sig att vi också borde kunna få det.

Den lilla trevliga Nppeln du nämner. Hur kommer man åt och fixa dem? Som husägare med mindre erfarenhet skrämmer ju allt vad vatten heter.
Hur går det till? Är det enkelt för dig att beskriva?


Tackar på förhand


VM
 
Läser man trådskaparens fråga noga så är det två svar eller funderingar man ska ta i beaktande.

1. Du skriver att det varit svårt med värmen senaste vintrarna, har det försämrats sedan du installerade jordvärme? Isåfall har ju något hänt! Troligtvis fungerar inte cirkulationen ordentligt, fel på termostaterna på elementen, eller tappad fart på cirkulationspumpen.

2. Den andra tänkbara förklaringen är att du har för stort effektuttag på nerevåningen så det blir bara ljummet vatten "kvar" till övervåningen. Vet iofs inte hur din rördragning ser ut, paralell eller serie. För att lösa detta kan ju en sak vara att öka på radiatorytan i övervåningen, men kanske bättre med högre cirk hastighet och att försöka höja temperaturen ut på slingan. Möjligen går det att göra med eltillskott när det är som kallast. Att sätta in extraelement är en kosmetisk lösning, bättre att hitta orsaken till problemet.
 
Termostaten vi har är samma som den fula till vänster på bilden jag har bifogat. Denna lossas lätt med en skruvmejsel. Bakom denna hittar du en liten pigg, dvs nipplen (bröstvårta på eng men vanligt förekommande på maskiner och annat tekniskt trams har jag lärt mig :D). Denna tar jag tag i med en tång och försöker lirka lite så att fjädern som sitter bakom lossnar. Lite lätta bankningar på själva elementröret, bredvid där termostaten sitter kan också hjälpa. Dra inte ut nipplen för långt för då börjar det rinna vatten. När du märker att nipplen fjädrar, alltså går tillbaka i samma läge efter att du tex har tryckt in den - då fungerar fjädringen! Era nipplar kan ha fastnat i ett läge som gör att elementen bara blir ljumma. Får du dem att släppa så kommer vattnet att kunna rinna på och ni får upp värmen. Jag hade evigt bry, men var ivrigt påhejad av min VVS:are när jag ringde och gnällde att det visst inte fungerade med att banka, dra, lirka, vicka. Skam den som ger sig! Lycka till!
 
  • 20080407021_1207633777_5987671.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till havsutsikt.


Din analys är helt korrekt. Jag skrev nog frågan lite slarvigt.

1. Jag vet faktiskt inte om värmen var sämre innan vi bytte till Jordvärme, men när man inversterar en massa stålar i nytt system så blir man helt plötsligt väldigt fokuserad på att de stålarna ska fungera som de ska :) Jag ska med Returias hjälp kolla alla termostater annars får jag kolla med cirkulationen

2. Jag vet inte heller hur rören är dragna. Jag skulle kunna tänka mig att det är paralelt. då övervåningen inreddes något senare än botten våningen. Extra el element är en skitdyr och dum kosmetisk lösning. Jag måste hitta orsaken.

Tack för din hjälp!


VM
 
Till returia.

Hrm, jag känner inte igen någon av dem. Men jag ska kolla därhemma om de går att pilla med. Pilla med nipplar är väl det mest upphetsande en villaägare, i "Maintenance-mode" får ägna siig åt :)

Just det där med .... börjar rinna vatten, skrämmer ju skiten ur en som inte kan VVS grejerna.



Tack för ditt seriösa arbete!



VM
 
veberodsmannen skrev:
Till returia.

Just det där med .... börjar rinna vatten, skrämmer ju skiten ur en som inte kan VVS grejerna.

VM
Det rinner inte, det sipprar och så fort du trycker tillbaka nipplen så slutar det att komma vatten. Just detta ska du inte vara rädd för!
 
Hmm nåt vatten skall det inte komma ur radiatorventilnippeln(NÅLEN)...
Den bröstvårta f,låt nippel det skall komma vatten ur är avluftningsnippeln...Men det är en helt annan bröstvår...nippel..;)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Hmm nåt vatten skall det inte komma ur radiatorventilnippeln(NÅLEN)...
Den bröstvårta f,låt nippel det skall komma vatten ur är avluftningsnippeln...Men det är en helt annan bröstvår...nippel..;)

Mvh
Men nu kom det ju vatten ur mina nipplar ... mina radiatorers nipplar! Que pasa? Fattar nada!
 
De är inte att föredra att det kommer vatten..drar man ut nålen för hårt kan den släppa och då får man bytta packbox eller ventil (Lika kostnad)...
Knacka -försiktigt med skruvmejselskaft !motionera nålen (5-56 rostspray..vaselin..

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.