Hej, hur blev det för er, fixade ni golvkonvektorer infällda i golvet? Vi kikar också på detta, då vi har ett ombyggt hus från 50 + 70-taltet där vi vill sätta in glaspartier i vardagsrum och kök. Vi har bergsvärme och kan fixa vattenburna element, men då gärna i golvet. För att ha element vid sidan av gör väl ingen nytta direkt, eller?
Fattar ju att detta blir lite dyrare, men behöver inte bli jättedyrt tror vi. Tar gärna tips och råd från er kloka därute!
Bästa!
 
D
Jag har ett skjutpartiet på sex meter. Kör en slinga med golvvärme framför.
 
Slinga? Utomhus eller menar du golvvärme inne eller infällt element?
 
D
Jag hade ingen möjlighet att montera nedfällda element i golvet. Istället läggger jag elgolvvärme inomhus framför fönstrena. Det bli en slinga på en yta 1x6m.
 
Aha, tack för info!
 
MrJay
Vi kommer ha stora glassektioner i vårt hus, efter att ha tittat på lösningar som nämns bestämde vi tillsammans med firman som fixar med ventilation och VA att bara lägga golvvärmen extra tätt under dessa vilket borde fixa biffen.
 
  • Gilla
orustinnan
  • Laddar…
Efter övervägande så slutade det med att vi installerade golvvärme på hela planet.
Då kunde vi ta bort samtliga radiatorer.

Värmeslingorna ligger extra tätt framför fönsterpartierna.

Mvh


orustinnan orustinnan skrev:
Hej, hur blev det för er, fixade ni golvkonvektorer infällda i golvet? Vi kikar också på detta, då vi har ett ombyggt hus från 50 + 70-taltet där vi vill sätta in glaspartier i vardagsrum och kök. Vi har bergsvärme och kan fixa vattenburna element, men då gärna i golvet. För att ha element vid sidan av gör väl ingen nytta direkt, eller?
Fattar ju att detta blir lite dyrare, men behöver inte bli jättedyrt tror vi. Tar gärna tips och råd från er kloka därute!
Bästa!
orustinnan orustinnan skrev:
Hej, hur blev det för er, fixade ni golvkonvektorer infällda i golvet? Vi kikar också på detta, då vi har ett ombyggt hus från 50 + 70-taltet där vi vill sätta in glaspartier i vardagsrum och kök. Vi har bergsvärme och kan fixa vattenburna element, men då gärna i golvet. För att ha element vid sidan av gör väl ingen nytta direkt, eller?
Fattar ju att detta blir lite dyrare, men behöver inte bli jättedyrt tror vi. Tar gärna tips och råd från er kloka därute!
Bästa!
 
  • Gilla
orustinnan och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har ett skjutpartiet på sex meter. Kör en slinga med golvvärme framför.
Den gillar jag! Blir luften vid golvet intill fönsterpartierna tillräckligt varm, så att kallras inte uppstår?
 
D
Vi får se. Har ej gjort lösningen ännu men det är nära. Återkom om 5-6 veckor.
 
Tack för responsen så här långt. Jag är i slutfasen att besluta om en om- och tillbyggnad, som inkluderar ett nytt fönsterparti ca 3,6 meter brett från golv till tak. Nu har jag två elpaneler under fönstren. Dessa skall ersättas med lämplig golvvärme. Just nu lutar jag åt golvvärme i elslingor. Frågan är vilken konstruktion som kommer att vara effektivast ur värmesynpunkt. Ju lägre U-värde desto fler alternativ finns naturligtvis. Hur ser du på den saken?

Hälsningar
Eduard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.