I InsidersUnited skrev:
Alltså dina raddar kan ju vara igenslammade men det är inte det första du ska kolla. Du ska först rengöra ditt smutsfilter, det sitter i anslutning till pannan. Vet du inte hur efter att ha läst bruksanvisningen så fråga.

Har du fortfarande efter rengöring för dåligt flöde (vilket inte alls är säkert att du har, eftersom du inte hittills angett några temperaturer) så kan man ställa upp flödet på cirkpumpen om inte detta göres automatiskt av din panna.
Tack för respons. Hmm smutsfilter undra var det sitter? Har Nibe split acvm270.
Ställa upp flödet, gör man det med vredet eller är det via displayen?
Ska skaffa en sån där mätare som någon skrev om för att se tempen
 
I InsidersUnited skrev:
Alltså dina raddar kan ju vara igenslammade men det är inte det första du ska kolla. Du ska först rengöra ditt smutsfilter, det sitter i anslutning till pannan. Vet du inte hur efter att ha läst bruksanvisningen så fråga.

Har du fortfarande efter rengöring för dåligt flöde (vilket inte alls är säkert att du har, eftersom du inte hittills angett några temperaturer) så kan man ställa upp flödet på cirkpumpen om inte detta göres automatiskt av din panna.
40 grader uppe 28 grader nere på radiatorn.
Verkar inte ha något smutsfilter installerat?
 
  • Rörledningar, ventil, mätare och isolering i tekniskt utrymme eller pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplexa kopparledningar och ventiler, rörmokeri, vattenmätare, inomhusinstallation, ventilationsrör, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventiler i tak, troligen för vatten eller värme. Oskarp, nära, med belysning från vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tomcar7810 skrev:
Tack för respons. Hmm smutsfilter undra var det sitter? Har Nibe split acvm270.
Ställa upp flödet, gör man det med vredet eller är det via displayen?
Ska skaffa en sån där mätare som någon skrev om för att se tempen
I InsidersUnited skrev:
Alltså dina raddar kan ju vara igenslammade men det är inte det första du ska kolla. Du ska först rengöra ditt smutsfilter, det sitter i anslutning till pannan. Vet du inte hur efter att ha läst bruksanvisningen så fråga.

Har du fortfarande efter rengöring för dåligt flöde (vilket inte alls är säkert att du har, eftersom du inte hittills angett några temperaturer) så kan man ställa upp flödet på cirkpumpen om inte detta göres automatiskt av din panna.
Kan du se på bilderna som jag lagt upp om. Jag har något filter? När jag tittar i manualen och jämför med var det ska sitta så verkar det inte finnas
 
Nej, finns inget filter där,


VVS-komponenter, mässingsventil, rörledningar, teknisk utrustning, inomhus, detaljfokus, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan ett filter se ut, ibland är det ihopbyggd med en ventil.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, finns inget filter där,


[bild]
Såhär kan ett filter se ut, ibland är det ihopbyggd med en ventil.
Inte det här va?
 
  • VVS-installation, kopparrör, ventiler, justerbar ratt, väggfäste, slitage, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej, det ser mer ut som kallvatten in för att värmas, svarta vredet till vänster för att stänga av och hitre säkerhetsventilen
 
Nej, det är en del av ventilblock, den innehåller avstängningsventil & backventil (för inkommande kallvatten till VVBn) samt säkerhetsventil (för VVBn).

Ihop med ventilblocket så bör(/ska) det sitta en blandningsäkerhetsventil på utgående varmvatten från VVBn, blandningsventilen brukar ofta sitta ihopkopplad med ventilblocket du har.
Blandningsventils uppgift är att säkerställa att det inte kan komma ut för varmt varmvatten i ledningsnätet, detta för att minska risken för skållning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är en del av ventilblock, den innehåller avstängningsventil & backventil (för inkommande kallvatten till VVBn) samt säkerhetsventil (för VVBn).
Och var skrev jag före dig om att det var för KV in för VV, behövs ingen pinne för det
 
J jonaserik skrev:
Och var skrev jag före dig om att det var för KV in för VV, behövs ingen pinne för det
Nu var inte mitt inlägg angående ditt inlägg, jag blev lite avbruten i mitt skrivande, därav kom mitt enlägg ett tag efter ditt, när jag började skriva på mitt inlägg så fanns inte ditt inlägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu var inte mitt inlägg angående ditt inlägg, jag blev lite avbruten i mitt skrivande, därav kom mitt enlägg ett tag efter ditt, när jag började skriva på mitt inlägg så fanns inte ditt inlägg.
kan det vara så att jag inte har något smutsfilter över huvudtaget. Tack för övrigt.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej, det ser mer ut som kallvatten in för att värmas, svarta vredet till vänster för att stänga av och hitre säkerhetsventilen
Tack för svar uppskattar
 
T
Vill du komma åt/hitta smutsfiltret så behöver du ta bort fronten, plåten på toppen samt frigolit locket i panna.
Filtret sitter sen montera på ett av rören till vänster 😶
T tomcar7810 skrev:
kan det vara så att jag inte har något smutsfilter över huvudtaget. Tack för övrigt.
 
T tobbetk skrev:
Vill du komma åt/hitta smutsfiltret så behöver du ta bort fronten, plåten på toppen samt frigolit locket i panna.
Filtret sitter sen montera på ett av rören till vänster 😶
Tack ska kolla upp det. Tänk att jag betalat 22 tkr till rörmannen bromma för byte av cicultaionspump och en annan del. Plus 6-12 tkr ytterligare för att spola systemet.
De har inte nämnt något om det här filtret utan vill helt enkelt suga ut så mkt pengar som möjligt. Jävligt dåligt. Att jag själv ska behöva forska i detta trots att jag redan betalt så mkt pengar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.