Hej

Har luft vatten värmesystem med vattenburna radiatorer. När jag känner med handen på valfri radiator så är den varm på ett ställe och ljummen på ett annat. Jag har luftat men det är ingen luft i systemet. Kan det vara slam, smuts i elementen? Behöver man spola rent systemet ?
 
Det ska vara en temperaturskillnad på ca 7-10⁰ mellan tipp och botten på en radiator.

Om radiatorerna är rätt dimensionerade för rummen samt att de är rätt injusterade så bör det vara minimal variation mellan olika radiatorer.


Abstrakt mönster med röda och lila rektanglar, förbundna med linjer, på vit bakgrund.
Typ så här bör värmefördelningen vara.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ska vara en temperaturskillnad på ca 7-10⁰ mellan tipp och botten på en radiator.

Om radiatorerna är rätt dimensionerade för rummen samt att de är rätt injusterade så bör det vara minimal variation mellan olika radiatorer.


[bild]
Typ så här bör värmefördelningen vara.
Hmm intressant. Menar att det inte är något fel då? Fast det låter märkligt. Varför vill man inte ha hela elementet varmt? Jag vill det, för jag upplever att huset inte blir tillräckligt varmt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Du tillför varmt vatten i toppen, det kyls av när det lämnar värmen till rummet och åker ner i radiatorn. Så viss skillnad måste man ha. Hur stor man bör ha beror lite på vilket system man har. Jag har högst sannolikt högre skillnad än vad du har.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du tillför varmt vatten i toppen, det kyls av när det lämnar värmen till rummet och åker ner i radiatorn. Så viss skillnad måste man ha. Hur stor man bör ha beror lite på vilket system man har. Jag har högst sannolikt högre skillnad än vad du har.
Precis, det är som du beskriver varmt upptill men ljummet nere. Så det ska vara så? Vad märkligt och konstigt att inte rörmannen bromma som jag har anlitat sagt något om det? Tvärtom så var de snabba med att boka upp en tid för spolning av systemet.
 
surris
Det ska vara så. Vilken temperaturskillnad det bör vara beror på hur värmesystemet är uppbyggt och hur det är injusterat. Får du inte ut den effekt du behöver så får du antingen höja framledningstemperaturen eller flödet.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Fast det KAN ju vara något med flödet i raderna som gör att deltat blir för stort.

@TS - hur stor temperaturskillnad har du? Kan du mäta? "Varmt" och "ljummet" är lite för luddigt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
@TS - hur stor temperaturskillnad har du? Kan du mäta? "Varmt" och "ljummet" är lite för luddigt.
När du skrev "@ TS" så taggade du en helt annan person än trådskaparen, det finns nämligen en som kallar sig för "TS"
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När du skrev "@ TS" så taggade du en helt annan person än trådskaparen, det finns nämligen en som kallar sig för "TS"
Hur mäter jag det? Tips. Tack.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När du skrev "@ TS" så taggade du en helt annan person än trådskaparen, det finns nämligen en som kallar sig för "TS"
Haha!🤣 Sorry, men antar att det har hänt förut.
 
T tomcar7810 skrev:
Hur mäter jag det? Tips. Tack.
En IR-termometer bör funka bra.
 
T tomcar7810 skrev:
Hur mäter jag det? Tips. Tack.
Hur du mäter temperaturskillnaden?
Du behöver antingen IR-termometer eller någon typ av anläggningstermometer.
Mät sedan temperaturen på röret som går in i radiatorn samt på röret som går ut från radiatorn.
 
Vad har du för framledning / retur temp ? Om du sätter upp cirkulationspumpen ett snäpp så kommer dina radiatorer vara mer jämnvarma.
 
I InsidersUnited skrev:
Vad har du för framledning / retur temp ? Om du sätter upp cirkulationspumpen ett snäpp så kommer dina radiatorer vara mer jämnvarma.
Så du tror att det kan vara lönlöst med att spola systemet? De vill ha mellan 6-12 tkr för det. Hur gör man det du sa, Nibe panna, ska jag vrida på den där svarta saken bara?
 
Alltså dina raddar kan ju vara igenslammade men det är inte det första du ska kolla. Du ska först rengöra ditt smutsfilter, det sitter i anslutning till pannan. Vet du inte hur efter att ha läst bruksanvisningen så fråga.

Har du fortfarande efter rengöring för dåligt flöde (vilket inte alls är säkert att du har, eftersom du inte hittills angett några temperaturer) så kan man ställa upp flödet på cirkpumpen om inte detta göres automatiskt av din panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.