Johhhan
F fredrik_hammar skrev:
I din punkt 1 så tror jag du borde se det mera som att när du skruvade in ventilen så skickar du tilloppsvärmen istället till de efterföljande elementen som alla är kopplade till tilloppsledningen. Varje element returnerar sedan till returledningen. Ett mindre element svarar snabbare på värmeförändringar som då märks i returledningen. Så värmeökningen du kände i returen kom nog från ett annat element. Det kan också ha varit ett dåligt luftat element eller något strul med ett felvänt element, alltså att elementet inte kunde absorbera värmen utan att den egentligen försvann för snabbt ut i returledningen. Kanske du hade rättat till just det nu och att det inte märks så tydligt längre. Så med det resonemanget har du förmodligen ett 2-rörs system.

Jag har också ett stort dubbelt element som är trögt och kallare, trots att pinnen fjädrar fint. Kanske ventilen ändå ska bytas. Sedan är det varmare på ovanvåningen än på nedervåningen. Går säkert att reglera på något sätt.
Litet förtydligande, returen jag pratar om är ledningen ut från den radiatorn, Så om jag kör på max öppet så har jag ca 2 graders tempfall ut, det överensstämmer väldigt bra med in-tempen på nästa radiator, så ca 8 graders tempfall över 4 radiatorer. Skruvar jag den i botten så är det samma temp på inkommande och utgående rör till radiatorn, max utskickad värme. Det skulle innebära att i ett tvårörssystem att jag skulle skicka varmt vatten direkt på returen, är det verkligen så.
Det
Johhhan Johhhan skrev:
Märkningen B42 markerar inte vilken av TA:s fördelare det är; samma hittas på olika modeller.
Här är länkar till ett par av tillverkarens sidor där radiatorkoppel presenteras och som bl.a. inkluderar fördelaren Tworett (RSD 802), RSK 4813777:
[länk]
[länk]
Ja, bildmässigt ser det ut som två-rörskopplet, men det saknas möjlighet att reglera flödet som beskrivs där, In-ventilen är fast inskruvad, finns ingen krans eller annat sätt att justera. Så enda stället som jag ser för justera är returventilen. Och den har en klar bypass funktionalitet när jag justerar där. Hittar inte riktigt beskrivet vad som händer med flödet i kopplet om man stänger returen i två-rörskopplet ovan. Är det stopp i kopplet eller bypass?
 
Johhhan
De anger att avstängning i fördelaren ska räcka för att kunna demontera radiatorn, så då ska det vara stopp för flödet både upp mot ventilen och vid radiatorns utlopp. Till skillnad från ettrörsfördelarna, visas ingen bypassfunktion för tvårörsfördelaren, vilket inte heller är önskvärt i ett tvårörssystem, där vattnet bara skulle skickas tillbaka med slingans retur och därmed minska flödet till radiatorerna längre ut på slingan. Stänger man av en radiator utan bypass så ska förstås både dess tillopp och retur svalna, även om det kan ta ett tag innan man känner det på rören. Vad har du för ventilinsats?
 
Bifogar bild på ventilen.
 
  • Närbild på en radiatorventil mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Nu hittade jag ett par äldre versioner av ettrörsfördelaren Flowrett i TA Hydronics Byt och förnya, sidan 90. Tydligen har versionerna RSD 801 och 831 också 6mm insexspår på fördelarens inställning (nuvarande har 4mm) och ser faktiskt inte ut att ha bypassfunktionen markerad utanpå. Det verkar ju då vara någon av dem du har.
Äldre versioner av ettrörsfördelaren Flowrett, RSD 801 och 831, visas utan märkt bypassfunktion, inklusive teknisk beskrivning och installationsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Johhhan
Här är mer info om Flowrett-fördelarna ifråga, inkl diagram för inställningar.

Edit:
Enligt infon ska fördelarna också gå att montera sidokopplade, som på trådens första bild. Inställningsvärdena kan dock bli annorlunda än när de är underkopplade.

Med Flowrett underkopplad stängs returen när förinställningsspindeln dras i botten, och tilloppet kan vid behov stängas av uppe vid ventilen. Men när fördelaren är sidokopplad kan radiatorns retur inte stängas av.
 
Redigerat:
Johhhan Johhhan skrev:
Här är mer info om Flowrett-fördelarna ifråga, inkl diagram för inställningar.

Edit:
Enligt infon ska fördelarna också gå att montera sidokopplade, som på trådens första bild. Inställningsvärdena kan dock bli annorlunda än när de är underkopplade.

Med Flowrett underkopplad stängs returen när förinställningsspindeln dras i botten, och tilloppet kan vid behov stängas av uppe vid ventilen. Men när fördelaren är sidokopplad kan radiatorns retur inte stängas av.
Grymt, detta verkar stämma bra med vad jag har i mitt system. Stort TACK,
 
Nu är även den långa radiatorn igång, betydligt bättre inomhusmiljö på övervåningen. Nu behövs lite kallare väder för att se om det funkar även då och injustering.
När jag ändå håller på så blir det nya ställdon för golvvärmen. Fem av sju har lagt av och kopplats bort.
Sedan hoppas jag det funkar som det var tänkt.
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
B BubbenHasse skrev:
Nu är även den långa radiatorn igång, betydligt bättre inomhusmiljö på övervåningen. Nu behövs lite kallare väder för att se om det funkar även då och injustering.
När jag ändå håller på så blir det nya ställdon för golvvärmen. Fem av sju har lagt av och kopplats bort.
Sedan hoppas jag det funkar som det var tänkt.
Hur gjorde du för att få igång den långa radiatorn. Var returen felinställd eller var den bara trög ?
 
F fredrik_hammar skrev:
Hur gjorde du för att få igång den långa radiatorn. Var returen felinställd eller var den bara trög ?
Under mitt funderande på min radiator problem så har jag funderat lite på hur radiatorer funkar och inte hittat någon egentlig beskrivning. Kanske finns någon här som har koll, men så här tänker jag.
Flödesmöjligheterna i radiatorn är betydligt större än flödet in och ut i radiatorn. Och vattnet tar helst kortaste vägen. Så det som gör att det sprider sig bortåt i radiatorn är att det finns en temperaturskillnad från ovan och nedansidan radiatorn. Är det jämnvarmt in och ut flöde då är den lättaste vägen precis vid in och utloppet. Så att bara öka flödet hjälpte är inte rätt metod tror jag. Så vad jag gjorde var att jobba lite med lite olika flöden för att få en tempskillnad som sedan fick igång flödet.
Nu kan mina tankar vara helt fel, men det utifrån det jag laborerade lite med flödet. Flödet kan vara för stort eller för litet. Och den längre och lägre radiatorn var lite känsligare.
Finns säkert någon här som verkligen vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.