Har sen jag flyttat in i huset, 2012, som är byggt 2007 haft problem med radiatorer på övervåningen som inte levererar tillräckligt med värme. Har vid kalla temperaturer ökat lutningen på Nibe pannan för att få lite varmt och golvvärmen på undervåningen levererar tillräckligt för att det skall vara 17-18 grader när det är kallt.
Har haft flera VVS'are som kollat, men utan något bra resultat. Olika förklaringar varje gång. Så nu har jag tröttnat och kollar lite själv.
Jag har 9 radiatorer på övervåningen som jag öppnat termostaterna fullt på och sedan mätt lite temperaturer vid in och retur flöden. Det första som man kan se är att troligen så går 4 av 9 radiatorer år fel håll, högre temp vid utflödet och jag har testat stänga och öppna. Då blir det varmt nedtill först. Så det känns som det borde fixas, kan dessa påverka flödet i de övriga 5? Kan de kortsluta något?
Sedan funderar jag på radiatorkoppel TA B.42 som används till mina radiatorer. Infon jag hittar är att de skall kopplas mot golv/vägg. Hos mig är de installerade med ventilskruven nedåt. Så returen kommer ut i det som skall vara inflödet om man kopplat mot golv/vägg. Och in flödet genom returen. Kan detta påverka flödet i alla radiatorerna? Skall jag byta koppel? (Returventilen i kopplet har bara en insexnyckelsdimension, så verkar bara vara för att stänga av eller skall någon justering göras här.)
Det tredje man kan se är att det är ganska liten skillnad på in och returflödet, någon grad. Dock är det runt nollan ute så lite svårt att veta. Bifogar min mätfil, inte så bra IR temp så data på in och ut-rör är nog lite lägre än verkligheten. Mätningen på radiatorerna är nog bättre.
Måste försöka få någon rätsida på detta. Kan man se om detta är ett en-rör eller två-rörs system?

Tacksam för alla svar....
 
Element som går åt fel håll blir mindre effektiva och då blir ju skillnaden mellan framledning och retur mindre.
 
Johhhan
Kopplets fördelare som syns på bilden är till för 2-rörssystem. Det kan sitta vänt på det hållet också, förutsatt att det övre röret är tillopp. Ventilen nedtill, med insexspår, kan du ha fullt öppen.
 
  • Gilla
Mats38 och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Element som går åt fel håll blir mindre effektiva och då blir ju skillnaden mellan framledning och retur mindre.
Men kan det vara så att motståndet i de felkopplade radiatorerna blir lägre och därför snor de effekt från de andra radiatorerna som är rätt kopplade? Vattnet kommer vilja ta enklaste vägen till returen om det är ett två-rör system. Enklast är väl att börja med att få alla att gå åt rätt håll och se om det blir bättre.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Om vattnet går lättare genom de felkopplade så blir de varmare.
Ska inte vara helt avgörande om vattnet går fel väg när man har cirkulationpump, annat var det när det var självcirkulation.

Protte
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nja, det varma vattnet tenderar att stiga och då direkt lämna radiatorn. Om de kopplas rätt stannar det varmaste vattnet i toppen och det kallaste åker ut. Så det blir låg delta temperatur och lite värme till rummet.

Jag skulle börjat med att rätta de felinkopplade radiatorerna och sedan ta det därifrån.
 
  • Gilla
BubbenHasse
  • Laddar…
Har du en ventil uppe också vid radiatorn?
Man kan inte se om det är ett-rörs eller två om man inte ser de andra ändarna på rören.
Vissa koppel kan man ställa om mellan ett-rörs eller två med en liten 2.5 mm insex.
 
Jag tycker att det ser ut att vara tydligt märkt i gjutningen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du en ventil uppe också vid radiatorn?
Man kan inte se om det är ett-rörs eller två om man inte ser de andra ändarna på rören.
Vissa koppel kan man ställa om mellan ett-rörs eller två med en liten 2.5 mm insex.
Upptill har jag termostater, TA Termorett.
 
prototypen prototypen skrev:
Om vattnet går lättare genom de felkopplade så blir de varmare.
Ska inte vara helt avgörande om vattnet går fel väg när man har cirkulationpump, annat var det när det var självcirkulation.

Protte
Och jag tycker faktiskt att de felkopplade blir varmare när det är kallt ute, även om delta temperaturen blir låg. Så känns som flödet är betydligt högre där. Men hade inte IR termometern vid förra kylan, så det kan vara fel.
 
Hjälper denna bild att besvara om det är ett en eller två rörs system. Nu när det är lite kallare ute ser jag en tydlig skillnad på in temperaturen mot de olika radiatorerna. Tyder inte det på att det är ett en-rörsystem, troligen två slingor för de 9 radiatorerna.
 
  • Termostatventil på radiator med inställningsmärken tyder på eventuellt två-rörs värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
I ett 2-rörssystem är radiatorerna parallellkopplade; tilloppet avgrenas från ett rör som går vidare till nästa radiator och radiatorns retur kopplas in på slingans väg tillbaka. I 1-rörssystemet sitter slingans radiatorer seriekopplade; där är det radiatorns retur som går vidare och blir nästa radiators tillopp. Kopplens rör mellan fördelare och ventil brukar markeras med en blå tejp för 2-rörssystem och röd tejp för 1-rörssystem.
 
Johhhan Johhhan skrev:
I ett 2-rörssystem är radiatorerna parallellkopplade; tilloppet avgrenas från ett rör som går vidare till nästa radiator och radiatorns retur kopplas in på slingans väg tillbaka. I 1-rörssystemet sitter slingans radiatorer seriekopplade; där är det radiatorns retur som går vidare och blir nästa radiators tillopp. Kopplens rör mellan fördelare och ventil brukar markeras med en blå tejp för 2-rörssystem och röd tejp för 1-rörssystem.
Tyvärr, så räknar jag med att detta är felbyggt. Inga markeringar. Borde finnas två sätt att bygga en-rörs system 1, Att vattnet separeras i kopplet så en viss del inte går genom radiatorn. På tidigare kommentarer om mitt koppel så förstår jag det som att mitt koppel inte har den funktionen. 2, Att vattnet tas från och returneras till samma rör och att man då styr genom att strypa inflödet vid termostat ventilen för att lagom mycket skall tas till radiatorn. Jag tror inte jag har sådan ventil, men osäker. Kan man justera detta med returventilen och att det är så det är tänkt.
För ett två-rörsystem så borde väl in tempen vara samma (-lite framledningsförluster) på alla radiatorer. Jag ser rn skillnad på 8 grader på mina.
 
Johhhan
Om rören är dragna för 1-rörssystem, så behöver kopplet också ha en fördelare för 1-rörssystem. En sådan har en inbyggd bypass och man kan reglera hur stor del av flödet som avdelas för radiatorn. Där kan man också stänga av en radiator utan att avbryta slingans flöde.

Ett test: Första bilden visade en fördelare för 2-rörssystem. Vad händer med övriga radiatorer på slingan om du stänger av en radiator med detta? Är det kopplat som 2-rörssystem så ska övriga radiatorer fortsätta vara varma, men om det är ett 1-rörssystem så stoppas flödet även för de andra på slingan, eftersom fördelaren inte har en bypass.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Om rören är dragna för 1-rörssystem, så behöver kopplet också ha en fördelare för 1-rörssystem. En sådan har en inbyggd bypass och man kan reglera hur stor del av flödet som avdelas för radiatorn. Där kan man också stänga av en radiator utan att avbryta slingans flöde.

Ett test: Första bilden visade en fördelare för 2-rörssystem. Vad händer med övriga radiatorer på slingan om du stänger av en radiator med detta? Är det kopplat som 2-rörssystem så ska övriga radiatorer fortsätta vara varma, men om det är ett 1-rörssystem så stoppas flödet även för de andra på slingan, eftersom fördelaren inte har en bypass.
Johhhan Johhhan skrev:
Om rören är dragna för 1-rörssystem, så behöver kopplet också ha en fördelare för 1-rörssystem. En sådan har en inbyggd bypass och man kan reglera hur stor del av flödet som avdelas för radiatorn. Där kan man också stänga av en radiator utan att avbryta slingans flöde.

Ett test: Första bilden visade en fördelare för 2-rörssystem. Vad händer med övriga radiatorer på slingan om du stänger av en radiator med detta? Är det kopplat som 2-rörssystem så ska övriga radiatorer fortsätta vara varma, men om det är ett 1-rörssystem så stoppas flödet även för de andra på slingan, eftersom fördelaren inte har en bypass.
Håller med dig, om inte variant 2 koppling finns som jag skrev om ovan. Finns den varianten som möjlig en-rörskoppling så kommer de andra fortsätta få vatten. I mitt fall är det så att övriga får vatten om jag stänger av en radiator.
B BubbenHasse skrev:
Tyvärr, så räknar jag med att detta är felbyggt. Inga markeringar. Borde finnas två sätt att bygga en-rörs system 1, Att vattnet separeras i kopplet så en viss del inte går genom radiatorn. På tidigare kommentarer om mitt koppel så förstår jag det som att mitt koppel inte har den funktionen. 2, Att vattnet tas från och returneras till samma rör och att man då styr genom att strypa inflödet vid termostat ventilen för att lagom mycket skall tas till radiatorn. Jag tror inte jag har sådan ventil, men osäker. Kan man justera detta med returventilen och att det är så det är tänkt.
För ett två-rörsystem så borde väl in tempen vara samma (-lite framledningsförluster) på alla radiatorer. Jag ser rn skillnad på 8 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.