Jag gjorde så att jag kikade på elskling.se, sen tecknade jag itne därigenom utan tingde upp det bolag jag tänkte teckna med (i mitt fall E.on) och pratade med dem och fick på så sätt ännu något öre rabatt jämfört med elskling.se. Nu var egentligen inte E.on det absolut billigaste valet för mig, de hamnade väl på 3-4:e plats, men däremot så äger de även vårt nät och jag tyckte det var värt något öre mer för enkelheten att få all el på en räkning. Så tänkte jag iaf, band även på tre år för bekvämlighetens skull, nu behöver jag inte tänka på det på tre år liksom.. Så mitt största tips är nog att kolla på nätet och sen ringa och prata, det har båda de gånger jag gjort det, resulterat i några öre mer rabatt.

Jag har direkt-el med en luftvärmepump och två kaminer, 19 800 årsförbrukning (första året vi bor i huset), ca 180 kvm i smålands skogar. Känner mig för övrigt ganska nöjd över att vi sänkt årsförbrukning från de 34000 kwh som förra ägarna förbrukade (de hade iofs två barn, vi har inga).. :)
 
Bricco skrev:
Fast förra året var extremt med kärnkraftverk som stod stilla samt kallaste vintern på år. Nu har regeringen meddelat vi har bra resurser från våra kärnkraftverk så jag kör rörligt. Utslaget på lite tid lönar det sig alltid med rörligt.. Ligger man tajt med sin budget kan det dock vara svårt att klara de få toppar som kommer på en längre period så det finns inget rätt och fel. Har man utrymme kör man rörligt. Har man inte det kör man bundet och vet var man hamnar men betalar för det med.
Med facit i hand så var det ju inte så bra lägen på kärnkraftverken förra vintern heller, mitt val med fast sparade många sköna slantar.
 
Hörde på radion där de intervjuade en statistikperson på SMHI som påstod att det är mycket lite som talar för en lika kall och snörik vinter i år som de senaste två åren. Det har enbart skett två gånger då det vart tre riktigt kalla vintrar på raken under de senaste 150åren (1942-44 och 1984-86 om jag minns rätt).
 
harry73
TS bor i Norrland med mycket elproduktion och liten förbrukning, så risken för höga priser är begränsad.
Då vinner man på ett rörligt avtal utan bindningstid (så att man kan byta leverantör när man vill)

Själv bor jag i Skåne var risken för höga priser är stor. Därför tog jag ett fastpris för 5 år när jag fick en bra möjlighet. I år var det dyrare en rörligt, men nästa 4 år får jag i alla fall inga prisökningar, så jag tror att det kommer att löna sig
 
Jag räknade lite på fast vs rörligt för ett tag sedan. För mig, som har fjärrvärme, kom jag fram till att rörligt blir billigast. Däremot insåg jag att om man ska binda, så ska man göra det under perioden maj-jul. Priset på 1-åringen var mindre då än andra tider, speciellt jämfört med 1-åringar som tecknades på vintern. Gjorde jämförelser flera år bakåt och kunde konstatera samma sak.

Så jag hade nog behållt det rörliga över vintern och övervägt att binda på längre tid under maj-jul istället. Men jag är inte TS, TS får ta ett eget beslut. Att kunna sova lugnt om natten mitt i smällkalla vintern kanske är värt det högre priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.