Demmpa skrev:
@dunborg, en roterande växlare (vissa iaf) blir "renblåst" med uteluft, en liten tårtbit mellan frånluft-avluft och uteluft-tilluft är uteluft-avluft, denna lilla tårtbit blåser "rent" kanalerna i roterande trumman.
Det är en kort-/motströmsväxlare han har idag.

Oberoende om TS byter FTX-aggregatet eller inte så bör han bygga om imkanalen från köksfläkten så att den inte passerar FTX-aggregatet över huvud taget.
Jag vet hur en roterande värmeväxlare fungerar efter 10 år i branschen, det är även den erfarenheten som berättar att det inte fungerar ihop med en kökskåpa/-fläkt ansluten till den.

Dock förespråkar jag att man kör motströms eller korsväxlare ihop med kåpan för att återvinna, dock lilla, energin från matlagningen. Observera kåpa och inte fläkt då köksfläkten kan skapa obalans över växlaren om inte aggregatet är tryckstyrt.
En kåpa med metallfilter för att fånga upp det värsta matfettet är att föredra.

Glöm inte att köra grundflöde på 10l/s i köket.
 
Ja för f-n! Smacka dit flexdämpare vid alla tilluftdon i "tysta rum". Det gjorde jag och min anläggning är fullständigt ljudlös! En flexdämpare kostar typ 300:- och klart värt det enligt mig! Alternativt bygger du så att det är enkelt att komplettera med sådana om du upplever ljud.
 
Nu lever mitt FTX-aggregat igen ilf och det låter inte som en trumset uppe på vinden heller, jag ska kolla upp det där med imkanal och köksfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.