Det är första gången jag ger mig på ett ventilationsystem, så jag är lite osäker på vad jag kan göra.

Under vintern hördes en del missljud uppe från vinden och jag var uppe och tittade till i lådan men kunde inte hitta något fel och eftersom det lät mest när det var mer än -15grader ute så trodde jag det var normalt för mitt gamla system.

Nu verkar ventilationsmotorn lagt av helt, den suger inte ut någon luft från badrum/tvättstuga längre, istället så blåset det UT luft från köksfläkten in i badrummen.

Idag var jag uppe och monterade ut hela fläktpaketet och det var jävligt skitigt, tidigare ägare har nog inte rengjort det på åratal.

Om det går att laga motorn att jag kommer behöva sätta in lite nya lister för att "täta" utrymmen mellan in och ut lift så inte köksfläktens os ect kommer in i ventilationen till övriga huset.

Se länk för bilder på mitt fläktsystem:

https://goo.gl/photos/ArLf9zZoYwZjMcfR7

Nån som har någon erfarenhet av ett sådant här system?

Det är ett system från Husqvarna Reginair, jag antar att det är från 79 då huset byggdes.
 
Utan att ha granskat alla bilder och ritningar så ser det väl ut som ett FTX-aggregat i sin lösning. Kolla in på www.soliduct.se så hittar du sånt.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Ett ventilationsaggregat kan aldrig lämnas bara utan det krävs översyn minnst 1 gång om året.
I ditt fall så hade jag kastat ut det gamla och installerat ett nytt roterande aggregat helt och hållet. Du har väll alla kanaler osv färdigt då är det lätt.
Det enda du skulle behöva göra är att låta köksfläkten ha en egen kanal ut och inte via aggregatet.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Jag håller med TheGame. Släng ut det gamla aggregatet och ersätt med ett nytt.
Bygg/montera en egen imkanal upp genom taket från köksfläkten.

Beroende på vad det är för köksfläkt du har idag så kan du behöva byta köksfläkten samtidigt. Men eftersom matoset blåses in i bla badrummet så låter det som om att du inte behöver byta köksfläkten, det låter som om det idag sitter fel sorts köksfläkt, det ska idag sitta en kökkåpa (utan fläktmotor).

Även att inte imkanalen sotningspliktig, sedan årtionden tillbaka, så ska fastighetsägaren ändå se till att den kontrolleras och rengörs vid behov.

Vanliga ventilationskanaler bör/ska kontrolleras/rengöras var åttonde/tionde år.

Så innan elle i samband med utbytet av FTXaggregatet så bör du rengöra alla kanaler med hjälp av roterande viska. Jag köpte viskor och vajer på http://www.sotarverktyg.se/Category/76/Nylon
http://www.sotarverktyg.se/Category/91/imkanaler-/
http://www.sotarverktyg.se/Category/81/6-mm/
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Tack för alla svar, vad kan man räkna med ett byte av FTX-aggregat går på? Jag tror inte det är något jag kan ge mig på själv.
 
Byte av själva aggregatet plus ny imkanal tippar jag på ca 30-60kkr beroende på bla vilket aggregat du väljer. Själva aggregatet kostar ca 20-40kkr.
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Vad ska man tänka på när man begär offert på ett sånt här byte?
 
Att det nya aggregatet har billiga filter och är av modellen roterande värmeväxlare så slipper du huvudbry med kondensavrinning och risk för fuktskador.
 
*Uppdatering* Hittade ett motorskydd som hade löst ut, så det var inte motorn som var kass, därimot så låter det förjävligt innefrån den nedre fläkten, den verkar ligga emot i botten. Jag ska försöka hitta reservdel.
 
Som jag tolkar det går din köksfläkt på aggregatet och därmed ska du inte köpa ett aggregat med roterande växlare. Matoset följer med runt i växlaren antingen pga fel tryckuppsättning i aggregatet eller att växlaren i sig samlar på sig fettet och istället avger det i tilluften.
Satsa på en korsväxlare alternativt motströmsväxlare och byt fläkten mot en kåpa när du ändå håller på.
 
Hur låter "för djävligt"? Lagren kan ta slut på motorerna. De går att byta själv om man är händig. Ny motor ligger på 3-4 tusen.
 
@dunborg, en roterande växlare (vissa iaf) blir "renblåst" med uteluft, en liten tårtbit mellan frånluft-avluft och uteluft-tilluft är uteluft-avluft, denna lilla tårtbit blåser "rent" kanalerna i roterande trumman.
Det är en kort-/motströmsväxlare han har idag.

Oberoende om TS byter FTX-aggregatet eller inte så bör han bygga om imkanalen från köksfläkten så att den inte passerar FTX-aggregatet över huvud taget.
 
Jag har kommit fram till att det är den nedre fläkten som skrapar i undersidan av fläkthöljet när jag anlägger tryck på axeln som går genom de båda fläktarna och motorn. Det rör sig om 1 mm, så jag antar det var därför det började låta extra mycket när det vara kallt i vintras och hela kåpan krymper lite av kylan.

@Demmpa Jag ska kolla upp det där med fläkten, jag förmodar att det är en plåtslagare jag behöver?
 
Skorsten/ventilationshuv för imkanal kan man köpa på nästan vilken bygghandel som helst, http://benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/ så vilken snickare som helst bör klara av jobbet, man kan även ta in en plåtslagare om man vill göra en egen ventilationshuv men antagligen rör inte plåtslagaren spirorören.

En passiv ventilationshuv används tillsammans med en köksfläkt med integrerad motor.
Sedan kan man köra med en tvådelad köksfläkt där man har motorn (och fläktbladen) uppe på taket (eller vinden (då har man också passiv huv)) och en köks-/fläktkåpa med reglage som styr motorn på taket (kallas ofta för allians)

Fördelen med en tvådelad historia är att den oftast är tystare än en köksfläkt (med integrerad motor)
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Byt ut aggregatet till ett med roterande växlare och ta bort imkanal från aggregatet och kör det separat.
Då kan du även välja vilken spisfläkt du vill i framtiden.
Har du tegeltak är det hyfsat enkelt att byta ut en tegelpanna mot en huv och skicka upp imkanalen där, alternativt skicka ut den genom gaveln på huset om plats finnes.
Ser inga ljuddämpare på till och frånluft. Finns det inga bör man klämma dit några där med.
Glöm inte att rensa av systemet när du byter aggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.