Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror på omständigheterna. Har man t ex vissa typer av enskilt avlopp så är det en felaktig lösning även om skrivningarna i BBR kan lösas med en sån. (Jag har en på vinden sedan 15 år ska sägas och den har fungerat rätt bra. Men så har jag kommunalt avlopp också. Det är dock en sämre lösning än TS ursprungliga avluftning.)
Här förutsatte jag lite förhastat att TS hade kommunalt avlopp. Nackdelen med Vacuumventilen är att den kan falera. Fördelen är att man slipper ett hål i taket, som alltid är en större läckagerisk, än inget hål alls. Är vi överens nu då?:D


Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det just så fuktdrypande som det ser ut på bilderna så ska det nog också torkas ur förutom att proppa ledningen illa kvickt. Kanske ställas upp en avfuktare där några dagar/veckor som klarar kylan? Något som företaget borde stå för.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
La dom ny papp ovanpå den gamla? För det är ju uppskuret i hålet som om de tänkte sätta en genomföring där.
Det låg eternittak sedan tidigare så råspont och takpapp är nytt vid installation.
 
Eklundh Eklundh skrev:
Det låg eternittak sedan tidigare så råspont och takpapp är nytt vid installation.
Då måste dom helt enkelt ha glömt bort avluftningen, dom har ju tagit upp hål för det och skurit upp pappen. Sen glömde man resten.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
De du föreslår är tänkta för ventilation, då måste man till skillnad från avloppsluftning se till att det inte regnar in. Någon av varianterna på de två översta raderna i katalogen är mer rätt. Vet inte om det är estetik eller annat som avgör vilken variant man ska välja, har aldrig ställts inför frågan själv.
Frågan uppkom från början av rent estetiska själ och då sade byggfirman att man normalt lägger det på vinden nuförtiden, vilket jag känner till att några har.

Så vi kom överens om den lösningen men med kravet att det skulle bli rätt utfört ex. då en vakuum ventil som någon skrev om.

Men efter era inlägg funderar jag ändå starkt på att se till så att det kommer ut genom taket
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffans2000
Eklundh Eklundh skrev:
Det låg eternittak sedan tidigare så råspont och takpapp är nytt vid installation.
Dåså!

Då var tanken uppenbarligen att dra ut röret på taket eftersom de gjort ett hål redan. Dessutom ser det ut som om pappen är uppskuren redan. När rördragningen är genomförd. se då till så att de tätar med en "dropplist i överkant på hålet.

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för era värdefulla synpunkter, har nu skrivit ihop en skrivelse till byggfirman där jag ger dem 14 dagar på sig att åtgärda felet innan jag väljer att gå vidare med det. Även ställt kravet på att de får dra ut röret genom taket till självkostnadspris då jag inte litar på deras grundförslag på lösning.

Har även gett de alternativet att anlita en annan firma som sedan fakturera dem om de inte skulle ha tid.

Hoppas det låter rimligt, är tyvärr ganska besviken på att det ska behövas.

Tack än en gång för er tid, uppdaterar inlägget när jag hört något i fall det är andra som hamnar i samma situation.

Ha en fortsatt trevlig helg :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eklundh Eklundh skrev:
Tack för era värdefulla synpunkter, har nu skrivit ihop en skrivelse till byggfirman där jag ger dem 14 dagar på sig att åtgärda felet innan jag väljer att gå vidare med det. Även ställt kravet på att de får dra ut röret genom taket till självkostnadspris då jag inte litar på deras grundförslag på lösning.

Har även gett de alternativet att anlita en annan firma som sedan fakturera dem om de inte skulle ha tid.

Hoppas det låter rimligt, är tyvärr ganska besviken på att det ska behövas.

Tack än en gång för er tid, uppdaterar inlägget när jag hört något i fall det är andra som hamnar i samma situation.

Ha en fortsatt trevlig helg :)
Nu är det redan ett hål i taket, så alternativen är begränsade, milt sagt. Två veckor tycker jag är en lång tid med detta uppenbara slarvfel. Hur som helst. som sagts. Täpp igen röret med en plastpåse under tiden.

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu är det redan ett hål i taket, så alternativen är begränsade, milt sagt. Två veckor tycker jag är en lång tid med detta uppenbara slarvfel. Hur som helst. som sagts. Täpp igen röret med en plastpåse under tiden.

Staffan
Tack för omtanken, försöker bara ge en rimlig tid då de är 5 på firman och kan ha annat inbokat.

De har redan återkopplat och kommer på torsdag och åtgärdar felet och ser till att dra ut ett rör.

Har även bett dem redovisa sin lösning innan de kommer på torsdag (så det kan hända att jag kommer med en följdfråga) och sedan sagt åt dem att dokumentera det med bilder.

Än så länge så verkar de ta det på allvar i alla fall.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Eklundh Eklundh skrev:
Frågan uppkom från början av rent estetiska själ och då sade byggfirman att man normalt lägger det på vinden nuförtiden, vilket jag känner till att några har.
Nej, det är inte normalt att man avslutar ventilationen helt öppet på vinden - Det är helt fel!
Det som möjligen kan funka är som sagt var en vakuumventil, men om du har enskilt avlopp med infiltration så ska minst en avloppsstam avslutas öppet över tak för att syresättning och ventilation av avloppsanläggningen ska fungera.
 
useless useless skrev:
Nej, det är inte normalt att man avslutar ventilationen helt öppet på vinden - Det är helt fel!
Det som möjligen kan funka är som sagt var en vakuumventil, men om du har enskilt avlopp med infiltration så ska minst en avloppsstam avslutas öppet över tak för att syresättning och ventilation av avloppsanläggningen ska fungera.
Vi har kommunalt vatten och avlopp, men det fanns ett avloppsluftning sedan tidigare i huset så då tyckte de att man skulle avsluta det på vinden för att det blev estetiskt snyggare.

Nu kommer de dra ut det oavsett vilket.

Värdesätter verkligen era kunskaper kring detta.
 
Då har byggfirman varit här och åtgärdat felet. Eftersom vi har Benders Palema betongpannor så tyckte vi det givetvis blev bäst och snyggast att fortsätta i den serien.

Sedan jag pluggade till hålet i söndags så hade det torkat upp ordentligt redan nu på vinden. Byggfirman började med att tvätta "facket" med någon typ av antimögel medel och sedan monterade dem nedan lösning.

Hålet upp som vi såg på bilderna från början var tätat uppifrån, då de inte har fått tydliga instruktioner från sin byggherre om vilken lösning som skulle användas.

Vill tacka alla åter igen för snabb och bra respons på mitt tråd här i detta underbara forum :ok:.


Bender Palema betongpanna med integrerad genomföring installeras för att täta taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel genomföring av tak för ventilation, monterad med tätning och fläns, installerad som lösning på ett tidigare takfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hur motiverade de att de klantat till sig?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur motiverade de att de klantat till sig?

Staffan
Den mänskliga faktorn samt att ägaren åkte in och ut från sjukhuset under tider så kommunikationen och tankarna var inte alltid på jobbet vid tillfället.

De gjorde fel helt klart, men de rättade även till det så fort de fick reda på det, och det är det enda som räknas
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eklundh Eklundh skrev:
Den mänskliga faktorn samt att ägaren åkte in och ut från sjukhuset under tider så kommunikationen och tankarna var inte alltid på jobbet vid tillfället.

De gjorde fel helt klart, men de rättade även till det så fort de fick reda på det, och det är det enda som räknas
Bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.