Glömde svara på sista!
Drar mest runt golvlisterna , där kan man riktigt känna hur det blåser in kalluft ibland och golven är verkligen ISkalla närmast väggarna.
 
Vi har haft, eller har fortfarande, våra tre nya igång (2 av sovrummen och ett i köket) , samt ett litet, äldre element som sitter i badrummet igång samtidigt. Alla på 25 grader.
 
öringen skrev:
De mest effektiva pumparna lämnar runt 3,5-4kw vid -15 och troligen väsentligt mindre vid -25. Att det skulle räcka för en 70 tals villa på 107m2 har jag svårt att tro. Den dimensioneringen du skriver om på 40w/m2 är det verkligen för att klara hela värmebehovet eller för att uppnå en så god besparing som möjligt? Luft/luft säljs ju oftast som en komplettering till direktverkande el och inte som ett fullgott system som klarar hela huset vid de kallaste dagarna.
Det är för att klara hela värmebehovet. Signatur Knock on wood kör med bara luft/luft och skryter om att ha det mest energi småla huset i hela Blekinge :)
4kw pump ger som mest 96 kwh förbrukning per dygn.
Mitt eget hus är 156 kvadrat . Elförbrukningen är på de kallaste dagarna 55 kwh per dygn. Då är det inkl varmvatten o hushålls el.
Så att säga luft pumpen ska duga gott o väl för ett 70 tals hus oxå om inte väggar och fönster läcker värme som ett såll.
 
LiMe89 skrev:
Glömde svara på sista!
Drar mest runt golvlisterna , där kan man riktigt känna hur det blåser in kalluft ibland och golven är verkligen ISkalla närmast väggarna.
Det där med att du upplever mycket drag vid golvet kan du ju experimentera lite för att utreda. Kolla, med termometer så att du får ett värde, vilken temperatur du har, på ett ställe du upplever som dragigt (på golvet invid väggen). Öppna ett fönster på glänt ( i rum längst bort), så att trycket i huset utjämnas. Kolla om det fortfarande blir lika kallt på golvet vid väggen. Om draget minskar eller t.o.m. upphör, så borde nya tilluftvägar (ventiler) vara lösningen. Någon form av tätning vid golvsocklarna kan ju bli aktuellt i ett senare skede.
 
Lars48 skrev:
Det är för att klara hela värmebehovet. Signatur Knock on wood kör med bara luft/luft och skryter om att ha det mest energi småla huset i hela Blekinge :)
4kw pump ger som mest 96 kwh förbrukning per dygn.
Mitt eget hus är 156 kvadrat . Elförbrukningen är på de kallaste dagarna 55 kwh per dygn. Då är det inkl varmvatten o hushålls el.
Så att säga luft pumpen ska duga gott o väl för ett 70 tals hus oxå om inte väggar och fönster läcker värme som ett såll.
Nja, en modern luft/luftpump levererar ca4kw värme vid -15, men den förbrukar kanske ca hälften av det(ca2kw) det beror på att den har en verkningsgrad. Med andra ord ger en luftvärmepump som går på högvarv som mest en elförbrukning på ca 48kwh/dygn.
Jag värmer också mitt hus till största delen med en luftvärmepump och måste komplettera med eldning eller element i vissa rum när det blir riktigt kallt ute. Vissa hus klarar sig säkert med enbart luftvärmepump, det betvivlar jag inte.
jag anser fortfarande att 4kw inte räcker till för att värma ett 107m2 hus från 70talet, tror snarare att det behövs mins 7-8kw, kanske mer för att hålla ett sånt hus varmt under kalla vinterdagar.
 
LiMe89 skrev:
Vi har haft, eller har fortfarande, våra tre nya igång (2 av sovrummen och ett i köket) , samt ett litet, äldre element som sitter i badrummet igång samtidigt. Alla på 25 grader.
och effekten är 800w på samtliga?
 
Stämmer bra, 800 på alla!
 
LiMe89 skrev:
Stämmer bra, 800 på alla!
Ok. Anledningen till att jag tror att ditt hus (kanske) inte är sämre isolerat än andra 70tals hus, är att jag misstänker att dina element + pumpen lämnar för lite effekt för att värma huset. Du skriver att din elförbrukning som mest har legat på 74kwh/dygn. Om vi tar dina 4 element och ponerar att de gått på högvarv och avgett 800w styck så skulle bara elementen förbrukat 76kwh per dygn. Lägger vi sen till din värmepump (vet ej märke och effekt) Men säg att den förbrukar runt 2000w vid full last, då har du 48kwh. Din förbrukning borde då ligga på runt 140kwh/dygn om vi även lägger till hushållsel på runt 20kwh.
Som jag skriver tidigare i tråden har jag själv upplevt att oljeelement inte avger angiven effekt.
Jag hade därför börjat med att byta ut oljeelementen mot vanliga elradiatorer med elektronisk termostat.
 
Lars48 skrev:
... Signatur Knock on wood kör med bara luft/luft och skryter om att ha det mest energi småla huset i hela Blekinge :)
...
Oj låter jag så skrytsam :surprised:
Tack för påpekandet! För övrigt bor jag i Halland :)

LiMe89 skrev:
Glömde svara på sista!
Drar mest runt golvlisterna , där kan man riktigt känna hur det blåser in kalluft ibland och golven är verkligen ISkalla närmast väggarna.
Där tror jag är en mycket viktig anledning till att ni har det kallt inne. Golvdrag.

Lite egenupplevt:
Vårat första hus, en gammal fiskarstuga i Göteborgs skärgård från 1800-någonting var väldigt kall på golvet.
Jag bände loss golvsocklarna, och kände hur det blåste in!
Sågspånet, som fungerade som golvisolering, hade med åren sjunkit ihop, så det fanns ingen isoleringde översta två centimetrarna under golvplanken. Det var alltså fritt blås!
Det var bara att dreva, drava och dreva med gullfiber, vilket förbättrade läget en hel del.

Riktigt bra blev det ju inte förrän vi lade om hela golvbjälklaget, och fick det vindtätat utåt.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, känns som att det börjar klarna lite! :) Får börja se över vad vi kan göra åt saken!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.