Jag håller på att renovera min källare och just nu bilar jag bort färg/puts från väggarna.
Jag skall putsa om dessa Vägar men önskar ha dem i putsens färg. Vad skall man behandla ytan med då för att dammbinda ytan?

vad gäller putsen.
Jag har fått rekommendation att slamma väggarna först med puts och mycket vatten , sen näta och därefter på med putsen. Stämmer detta?

vilken typ av puts skulle ni rekommendera?
Det är 1,5m tjocka granitmurar utanför de murade väggarna.
Tack på förhand
 
  • Källarrenovering med bortbilad färg och puts på murade väggar, arbetsmaterial synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Putsann
  • Laddar…
T Tagg skrev:
Jag håller på att renovera min källare och just nu bilar jag bort färg/puts från väggarna.
Jag skall putsa om dessa Vägar men önskar ha dem i putsens färg. Vad skall man behandla ytan med då för att dammbinda ytan?

vad gäller putsen.
Jag har fått rekommendation att slamma väggarna först med puts och mycket vatten , sen näta och därefter på med putsen. Stämmer detta?

vilken typ av puts skulle ni rekommendera?
Det är 1,5m tjocka granitmurar utanför de murade väggarna.
Tack på förhand
var ett bra tag sen detta men står i samma startgrop. Hur gick det för dig? Tips?

jag hade tänkt grunda med grundningsbruk sen putsa med C bruk.
//Andreas
 
N
N neo11 skrev:
Är ju svårt att bedöma, men ska det vara en inredd källare?
Full värme och bebodd?
Hursom, grunda med weber [länk]
Och stocka med 3 mm webers putsbruk c 134, och avsluta med weber 135 1mm bruk.
Är det en råkällare så använd b bruk istället för c

Ok. Testade idag att lägga igen spåren för elen, fick till snärten i bruket men tror jag blanda lite för löst.

hur ska konsistensen vara på färdig bruk? Vägg med nylagd spackling i vertikala spår efter elektriska installationer, möjlig inkonsistent blandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vägg med nyfyllda spår för elinstallation, viss ojämnhet i bruket syns, och en hink nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Svårt att svara på konstinsenen då det varierar så mycket inom puts, men just i ditt fall med att stocka elkablar bör den vara som havregrynsgröt, lite tjock sådär.
Men väldigt mörk puts, du bör köpa något annat.
Vad för bruk har du använt?
 
N neo11 skrev:
Svårt att svara på konstinsenen då det varierar så mycket inom puts, men just i ditt fall med att stocka elkablar bör den vara som havregrynsgröt, lite tjock sådär.
Men väldigt mörk puts, du bör köpa något annat.
Vad för bruk har du använt?

Kommer bli tvättstuga/ badrum här med kakel på väggarna.
Blandade lite mycket vatten igår märkte jag. Det är finja puts/ murbruk C

//Andreas
 
N
Ok, ja putsbruk C ska du använda. Behöver inte stå murbruk på säcken (mindre smidigt).
Ser väl bra ut, tänk bara på att alltid förvattna alla ytor du slår på kalkbaserat bruk på.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Ok, ja putsbruk C ska du använda. Behöver inte stå murbruk på säcken (mindre smidigt).
Ser väl bra ut, tänk bara på att alltid förvattna alla ytor du slår på kalkbaserat bruk på.

Yes. Detta har jag gjort. Har fått till mig lite olika angående nätning med de murare jag pratat med så behövs inte.

//Andreas
 
N
Va det med nätning en fråga riktat till forumet? Av dom 2 bilder du lagt ut ser jag inget som behöver nätas.
 
N neo11 skrev:
Va det med nätning en fråga riktat till forumet? Av dom 2 bilder du lagt ut ser jag inget som behöver nätas.
sorry, var lite otydlig. Ja det skulle varit en fråga.

När man grundar med grundningsbruk A. Ska det dras ut på väggen? Eller blandas ännu lösare och slå ut med kvast?
 
N
Vad är väggen för bruk?
Förstår inte riktigt hur A bruk kom in i sammanhanget i badrum.
Men svar på frågan är löst bruk, inte som vatten, men inte jättelångt ifrån.
Och slå på med slev, det ska vara så löst så det nästan börjar rinna på väggen efter slaget.
Men behöver inte vara heltäckande.
Nästa vända slår du på med styvare bruk och drar upp på väggen med skånska eller liknande.
Men förvattna för vidhäftning.
 
De flesta väggar har sin grundningsbruk kvar, 2 väggar är rena in till betonghålstenen. Tänker att jag skulle behöva grunda innan putsbruk C?
 
N
Du kan lika gärna grunda med putsbruk c, blanda bara löst. Och en liten förvattning.
Men har du redan köpt a bruk så använd det.
 
N neo11 skrev:
Du kan lika gärna grunda med putsbruk c, blanda bara löst. Och en liten förvattning.
Men har du redan köpt a bruk så använd det.
tack Har försökt leta efter läkt för att ha som putsläkt. Hur många mm brukar det vara? Finja säger 10-12 mm. Jag har hittat läkt som är 8 eller 12. Skulle gärna vilja putsa så tunt som möjligt

//Andreas
 
N
https://www.bauhaus.se/avdragsbana-6x2500mm
Sätt dom med pass, sen kan du köra så tunt du vill, bara det blir rakt.
Slå på en smal linje (10cm bred) med puts från golv till tak, tryck in listen nästintill i botten.
Sen en käpp och pass för att kolla att det är rakt.
Med 1,5 meters mellanrum. Sen dra käpp på banorna när du putsar.
 
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.