Hej alla duktiga husägare mfl!

Jag har ett problem som jag ska vilja få tips om felsökning av vattenläckage i en villa. Är på väg att överta ett hus som har funnits i min frus släkt i över 50 år. Grundhuset är ursprungligen från 1930-talet men utbyggt 1982. Tanken är att använda huset som sommarstuga då vi bor på ett annat ställe. Mtp att vi inte bor där kontinuerligt så har jag stängt av inkommande vatten när vi inte är där. Ett sätt att minska risken för vattenskador om någon vattenledning eller dylikt skulle gå sönder. MEN första gången som jag slog på vattenvredet för inkommande vatten så rusade vattenmätaren. Kommer inte ihåg hur mkt vatten som fylldes på.

Jag har nu försökt, logiskt, gå igenom hela huset för att eliminera var läckaget skulle kunna vara . Det är det torrt i köket med alla vattenanslutningar/kopplingar. Blandare droppar ingenting då det är torrt i diskhon om inte använder den på några timmar.

Det finns två toaletter varav en är med dusch. En av toalettstolarna har droppat mkt och jag bytte packningen på den så att det slutade droppa. Jag kan se det genom att vi använder en ”toalettvål” (eller vad det nu heter). Har vi spolat så ligger den blåa medlet kvar. På ovanvåningens toaletten så har det blåa medlet försvunnit => bytte även den packningen så att det blåa medlet inte försvinner. Jag hittar inget läckage i huset som har genererat fuktskador med mögel som resultat.

Nu har jag tagit bilder på vattenmätaren på morgonen och på kvällen (jag bor tillfälligt ensamt i huset) och har konstaterat att det försvinner ca 0,5 liter vatten i timmen trots att ingen är i huset. Det blir ca 4 m3 vatten per år.

Det går en vattenledning till garaget och den har jag även provat att stänga av då jag misstänkte att det skulle kunna vara ett läckage i den ledningen under huset (huset är med källare). Men det spelade ingen roll.

Uppvärmningssystemet är en kombipanna (?) som man kan elda i samt elpatron. Till den är det kopplat en luft-vatten värmepump. Det finns ett antal vattenelement i huset + en luft-luft-värmepump som komplement.

Så gott folk. Har ni någon idé på hur jag ska kunna ”isolera” felet dvs felsöka så att jag till slut kan upptäckte läckaget? Alla förslag mottages tacksamt, ”smarta som dumma”.
 
  • Vattenrör mot vägg, mätare, ventiler, och golvläggningsplats med Pergo-förpackning och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla säkerhetsventiler. Kan finnas vid varmvattenberedningen. Dom brukar kunna läcka.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kolla med kommun att backventilen vid mätaren finns på plats. Har varit med om att ha en förbrukning i ett tomt hus och efter mycket tjat och många samtal så kom dom och kollade och det var så att dom hade glömt sätta dit backventilen. Det gör så att vid varje tryckökning i systemet utanför så får mätaren en liten skjuts framåt, men vid sänkning av tryck backar den inte. Kan vara värt kolla...
 
Kan påpeka att den svarta lilla ”propellern ” på vattenmätaren står still när ingen använder något vatten i huset. Jag tycker att det borde synas på vattenmätarens ”propeller” om det försvinner 0,5 liter vatten i timmen.
 
  • Vattenmätare med digital och analog avläsning, mätarställning 00614 m³, klockan 16:18 på skärmen överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
klosp11
finns det någon vattenutkastare/kran utomhus?
 
Nej, det gör det inte. Enda kopplingen ut är slangen till garaget. Man ser den på den första bilden som jag bifogade. Det är den understa ledningen med ett orange vred. Men borde inte ”propellern ” snurra om det försvinner 0,5 liter vatten på en timme?

Det som jag funderar på är om det är något med värmesystemet som intermittent förbrukar vatten.
 
  • Ett pannrum med rörledningar, ventiler, och en blå värmepanna. Verktyg och isolering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med manometer på en röd tank, troligen en del av en värmepanna eller liknande installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som Roke menade, kolla på säkerhetsventilen på varmvattnet. De brukar droppar.
 
Sätt upp en videokamera som filmar mätaren på natten eller när det normalt inte tappas något vatten.
På så vis kan du analysera hur mätaren beter sig utan att själv behöva stå och glo på den.
 
Var bara ett tips.. Hade oxå stora problem innan jag lyckades övertala kommunen att kolla. Har du någon kran efter vattenmätaren så stäng den då ska ju inget hända. Men sförsvinner det vatten ändå är du nått på spåren. Det kan ju finnas massa olika fel som gör att man tappar vatten, men det här är så osannolikt så ingen tror på det. Lycka till på felsökningarna och hoppas det fixar sig.
 
Jag har stängt av vattnet då jag har åkt hem nu över helgen. Ska titta på säkerhetsventilen när jag kommer tillbaka till huset.
 
Är nu tillbaka i huset och tog bild innan jag slog på vattnet. Mätaren snurrade och det fylldes på med 10 liter vatten och det var fyra dagar sedan jag stängde av vattnet. Har nu monterat en videokamera som tar en bild per sekund. Ska prova ”skarpt” imorgon när jag inte är i huset. Tyvärr så kan kamera enbart spara upp till 999 bilder. Men jag kan välja mellan 1,2,5,10,30 och 60 sekunder mellan varje bild.
 
  • Kamera på stativ i ett hörn med synliga rör och ledningar i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
M Mårthen skrev:
Är nu tillbaka i huset och tog bild innan jag slog på vattnet. Mätaren snurrade och det fylldes på med 10 liter vatten och det var fyra dagar sedan jag stängde av vattnet. Har nu monterat en videokamera som tar en bild per sekund. Ska prova ”skarpt” imorgon när jag inte är i huset. Tyvärr så kan kamera enbart spara upp till 999 bilder. Men jag kan välja mellan 1,2,5,10,30 och 60 sekunder mellan varje bild.
Hm. 10 liter gått åt på 4 dagar fast vattnet varit avstängt. Jag tror du har en bottenventil i någon wc som läcker. En cistern rymmer ca 10 liter.
Prova stäng av vattnet till dina wc-stolar och se om läckaget upphör.
Eller kolla om någon cistern är tom innan du slår på vattnet nästa gång du har haft det avstängt.
 
Redigerat:
Nja, det finns ju två wc i huset, ett på bottenvåningen och en på ovanvåningen. Jag har bytt gummipackningar på bägge toalettstolarna. På bägge stolarna sitter det s.k. rengörningstvål som färgar vattnet blått. På bottenvåningen så var vattnet färgat blått av rengöringsmedlet och på ovanvåningen så var det inte lika blått. Dock har jag vridit i skruven som reglerar vattentillförseln till toalettstolen på ovanvåningen. Men man kan se att vattnet i behållaren har sjunkit undan någon cm och att det inte har runnit till något vatten då tillförseln av vatten är stängd. Se bifogade bilder.
 
  • En toalettstol med blått vatten, delvis skuggad, vit keramik, sedd uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettens vattentank interiör med korroderat flottörsystem, vattenfylld tank, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol nära vägg, synlig korroderad röranslutning och gul trasa, tecken på fukt och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bägge toalettstolarna ska bytas då de är rätt ofräscha + ca 40 år gamla. Har dock viktigare saker som ligger före i renoveringsplanerna.
 
Jag har nu filmat med videokamera genom att ta en bild var 30 sekund och tills att videokamerans batteri tog slut. Det som jag kunde konstatera är att vattenmätarens propeller oftast står still men ibland så snurrar den lite.

Tog en bild med mobilen igår kring 23-tiden och en imorse strax efter 06-tiden och då hade det gått åt endast 2,5 del vatten. Mellan 07:12 och 16:11 idag har det gått åt knappt tre liter vatten. Det innebär att det försvinner vatten oregelbundet. Toalettstolen på ovanvåningen har jag stängt av och där ser man att det inte fylls på med vatten och att toalettstolen läcker lite vatten trots att jag har bytt gummipackningen. Ikväll har jag även stängt av tillförseln av vatten till toalettstolen på bottenvåningen. Jag har även bytt gummipackningen på toalettstolen på bottenvåningen. Får se om det gör något på vattenförbrukningen till imorgon bitti.

Slutsatsen från videofilmen är att någonstans så måste vatten släppas på genom någon form av reglering. Jag ska kolla imorgon på pannan för att se om det syns något vid säkerhetsventilen. Dvs om det är blött någonstans. Jag tycker att oavsett 2,5 dl eller tre liter vatten så borde det synas att det är blött någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.