Vi har fått hjälp med att gräva ur grunden och det visade sig att grundstenarna ligger djupare på ena långsidan än andra. Naturligtvis börjades grävningen på den djupa sidan.
På den grunda sidan ligger gårdsplanens jordyta strax under den tidigare gjutna plattans ovansida. Och längs halva husets längd finns det cementplattor.
På andra långsidan är i princip alla grundstenarna ovan jord. Det blev stor temperaturskillnad när det var några minusgrader ute i vintras och stenarna "svettades" ordentligt.

Rummets båda ytterhörn har sättningar sen tidigare, även på gaveln finns spår av sättning.

Cementplattorna använder vi för att parkera större fordon som inte får plats i garaget i höjd, under tiden vi servar eller meckar med dem.

Så för att förhindra att stenarna ska kunna röra sig inåt på gårdssidan och utåt på andra sidan hade jag planerat att gjuta en armerad stödmur/balk, som är så låg att man får plats med ett lager isolering under plattan. Stödmuren/balken hade även fungerat som ett bra botten för den vertikala putsen som jag måste jämna till mellan alla mindre stenarna med.

Planerna för rummet övrigt är:
Väggarna ska putsas med lera +målas med kalk.
Plattan ska gjutas ovanpå cellplast med vattenburen värme i. Ytan ska pigmenteras och vaxas med bivax. Hade tänkt gjuta med lera först om jag hade fått tag i det på för oss rimligt sätt. Och då hade vi planerat ha trägolv som fästs i reglar som gjutits in i leran.
Det ska bli kök.

Men nu är jag villrådig - för fukten.

Bild 002:
Här kan man se till höger gårdssidan där grundstenarna ligger ungefär 10-15 cm högre upp.

Bild 004:
Här är gårdssidan med de grundaste stenarna.

Bild 005:
Gaveln samt de fritt stående stenarna till höger på bild.

Bild 008:
Andra hörnet på gaveln, med den grunda innegården till vänster på bild.

Kan man förhindra att en betongbalk suger upp fukten från den fina lerjorden som sipprar ner mellan stenarna från grunden (den inre lerstensmuren är förmodligen murat senare då de är murade med cementbruk på ena sidan)?

Tacksam för råd.
 
  • 002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 008.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde skriva följande:
Vi har hög radonhalt dessutom. De två långtidsmätningarna visar på mellan 450-600.
Så istället för plast får det bli radonmatta tillsammans med butylmassa och dito tejp.
Då får jag nog ta bort minst ett eller två rader cementplattor utanför och fylla igen med makadam kanske? 11-16 eller 16-32 kanske?
Under plattorna är det nu ca 40 cm fin sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.