Med ytrost menade jag lätta rostfläckar, typiskt från fuktiga fingrar eller något sådant.
 
Renaissance Wax tycker iaf jag är uteslutande bättre än diverse oljor på handverktyg. Även på trähandtag.
Kladdar inte.
 
Handverktyg rostar snabbt och är det något jag verkligen hatar när det gäller handverktyg så är det när dom kärvar.
Tex en skiftnyckel som rostat lite, eller en tång som har rostat lite i en led etc.

Dörför smörjer jag mina handverktyg regelbundet. Krypfett i alla leder mm. Även en tunn hinna med olja på skänklar/käftar som har god vidhäftning.

Att man måste smörja in verktyg mm lärde man ju sig redan i lumpen....
 
Alfredo skrev:
Tryckluft är effektivt för att blåsa bort damm, spån och liknande. Oslagbart exempelvis för en spånoljekladdig motorsåg. Vanliga handverktyg i "normal" miljö får ärligt talat inte speciellt mycket omvårdnad av mig. Tycker inte att det behövs. Har något blivit blött är det naturligtvis viktigt att det får torka ordentligt men jag har aldrig känt behov av någon speciell typ av olja. Jag kanske är en slarver...
Tryckluft har ju en viss förmåga att trycka in skit i lager etc.. Inte att rekommendera på saker med mer rörliga delar än en skiftnyckel... ;-)
 
Samtidigt rekommenderas tryckluft i vissa fall av tillverkarna själva för att rengöra elverktyg.

Brukar inte vårda verktygen i någon särskild omfattning. Om de är byggda för att tåla en tuff miljö på ett bygge och i en ouppvärmd verktygscontainer så ska de nog hålla bra länge i måttligt bruk i hemmiljö, trots lite damm här och där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.