Nu närmar det sig byggstart! Material inköpt efter tveksam beräkning (av mig), men de fick tillslut räcka och jag körde på.

Vår altan blir 7 m djup på långsidan, ca 18 m lång. Kortsidan blir 4,6 djup och ca 15 lång.

Vi ska i hörnet ha en trallbräda som ligger från hörnet på huset, till hörnet på altanen - se bild. Är det något speciellt man behöver tänka på när man placerar ut bärlinorna och reglarna för att få detta att funka?

Vi ska även ha en "ram" (fris?), detta blir väl framförallt på kortsidorna..Inte riktigt tänkt på hur de blir på långsidan iom att trallen och ramen går i samma riktning. Vi har 34*145 som trall. Går de att sätta en bredare trall för att få till ramen, eller några andra bra tips?

Vad bör jag tänka på för att sätta just frisen, med reglarna osv?
 
I hörnet måste du ju se till att du har dubbla reglar under brädan, både som stöd för den och för alla ändarna på den vanliga trallen. (Om jag förstått rätt, ser ingen bild.) det blir alltså två st diagonala ganska tätt. Det kommer bli en del pyssel att få alla vinklarna rätt, men blir säkert bra. Jag röstar på att lägga trallen okapad på plats och sen såga ett snitt med sänksägen på rätt ställe.
Med frisen gör du på samma sätt. Två tätt ställda reglar som blir upplag både för fris och ändarna på trallen.
Det är en magnifik altan du har tänkt dig, blir det något kvar av tomten sen? Spontant undrar jag vad man gör på en så stor altan, men det har du säkert tänkt ut innan..
Försök åtminstone att dela upp den i olika "rum", eventuellt med olika nivåer, för att det ska bli mer ombonat och inte bara en trallöken.
 
Missade såklart att lägga till bild..:

Konstruktion av en trätrall vid vit husfasad, en del klar och resten med synliga bjälklag och stöd över grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jodå, det finns gott om tomt kvar sen :) Det låter mycket större än vad det faktiskt ser ut som. Mätt ut allt och det ser inte så fasligt stort ut..:)

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Glimmer
  • Laddar…
J
Jag ser inte heller någon bild. Jag har lite svårt att förstå helt så kompletterar du med bild så kan jag kommentera :)
 
  • Gilla
Smartskalle
  • Laddar…
Nu finns bilden med :)
 
Ligger reglarna direkt på gruset?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.