Hej!

jag har tänkt att ge mig på att bygga vår altan till huset själv. Inte speciellt erfaren men det ska nog gå. Dock har jag funderat lite på hur själva konstruktionen ska se ut.

Altanen ska gå precis under dörren, har ca 40cm ner till marken. Har tänkt bygga på plattor då det känns spontant enklare + att jag slipper gräva.

Det jag främst funderar över är skillnaden/ för-nackdelar med de olika alternativen nedan. (lånade bilder)

Altan under konstruktion med grus, betongplattor och träbalkar som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av altanbygge med plintar, bärlinor och reglar ovanpå betongplattor, steg 8 i konstruktion.

Första alternativet (översta bilden) känns ju enklast, men då kanske jag behöver ha ett par plattor i höjd för att komma upp i lagom nivå under dörren - finns det några nackdelar med det?

Andra alternativet (nedersta bilden)är väl det mer klassiska med bärlinor + reglar och sedan trall.

Vilket alternativ är att föredra, och är det engentligen ngn skillnad?

Tack på förhand! (PS. Alla andra tips och råd är mkt välkommet :) )

Mvh
 
T
Om du fixar höjden med det första alternativet så hade jag kört på det, man behöver inte krångla till det i onödan :)
Jag gjorde själv en altan i andra utförandet men det var mest för att det rörde sig om + 50 cm upp till dörren.
 
Tack TeeMan. Och det spelar ingen roll om man behöver lägga ett gäng plattor för att komma upp i höjd?

Altanen blir ca 5,4 meter djup, är en konstruktion som denna (bifogad bild, lånad från trallguiden) att föredra mot alternativ 1, eller är det i praktiken mer el mindre samma sak?

Illustration av en altankonstruktion med stolpskor och justerbara plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare en fråga. Bör man låta hela konstruktionen vara flytande eller finns det fördelar med att sätta en bärlina i fasaden?

Mvh
 
T
Jag ska börja med att säga att jag absolut inte är någon expert i ämnet, en glad amatör :)

Tänker att en, eller ett par plattor, inte gör någon större skillnad. Sätter det sig med 3 plattor så hade det gjort det med en också, tyngden uppifrån blir ju samma. Sen har du ju också möjlighet att reglera höjden med bredd på reglarna. Jag lade dubbla 45X170 för att få rätt höjd i slutändan.

Lösningen på andra bilden är väl lite av ett mellanting. Den är byggd på plintar men sedan med kortlingar för att den inte ska bygga för mycket på höjden. Om du vill ha lite extra stabilitet så kan du ju göra som första bilden men slå på en till regel på utsidan som en ram.

Bärlina i fasaden eller inte avgörs nog mest av hur huset ser ut, och hur det är byggt där du tänkt sätta bärlinan. Jag valde en flytande altan pga att jag inte hade någon optimal lösning för att fästa en bärlina, så istället valde jag en extra rad plintar längst in.

Några andra allmänna tips. Om dina mått skulle passa, köp så långa trallbrädor att du sedan slipper skarva. Det kan spara mycket tid under bygget, då kapar man bara ändarna med sänksåg i slutet. Gör också en fris, ram, när du lägger trallbrädorna så ramar det in det hela på ett snyggt sätt :)

Det är mycket planering innan man kommer igång! :)
 
  • Gilla
Dartanjang68
  • Laddar…
Någon här påpekade att bärlina mot träpanel ställer lite större krav på renhållning, att det fastnar skräp i hörnet som binder fukt och gör att panelbrädan ruttnar med tiden.
 
  • Gilla
lukasm och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har en ytterligare fråga. Hur lång "överhäng" kan man ha? Dvs från sista plinten mot gräsmattan tex. Såg en granne i området som bygger, de har 1,6 meter överhäng från sista plinten. Känns ju ganska långt och att de kan bli ostabilt och "svajigt"?
 
T
Jag vet inte hur mycket överhäng som är okej, beror ju lite på virkesdimension också. Dock skulle jag aldrig få för mig att göra en konstruktion med så mycket som 1,6 meter. Jag har överhäng på ca 20-25 cm ut mot gräsmattan :)
 
J
Jag kan rekommendera svenskt trä- Lathunden. Det är en app där du kan dimensionera.
 
Tack igen för svar :)
Ska kolla in appen. Altanen blir 7m djup och 17 m lång så känns viktigt de blir rätt, hade varit riktigt surt med en altan där de känns ostabilt.
 
J
Ja precis! Man får ju tänka på användningsgraden med. Kommer den nyttjas hårt med mkt folk så är de ju bara att ta ett steg upp i dim brukar jag alltid tänka. Det rör sig ju inte om så stora pengar.
 
Försökte kolla in de olika tabellerna men vet inte riktigt om jag förstår de rätt.

Jag tittade här: http://www.petersprojekt.se/bygga-altan/altandimensionering , tror det är samma som Dag Thorstensens tabell.

Om jag förstod de rätt, så börjar man i undre tabellen. Dvs Spännvidd för golvjälkar (avstånd mellan bärbalkar). Är detta avståndet från husväggen (där man antingen sätter bärlina i fasaden eller på plattor vid fasaden), till nästa rad med plint/plattor, mot gräsmattan så att säga?

Om jag vill använda 45*170 dimension på golvreglarna, så ska spännvidden vara 2,70. Är detta då avståndet från vägg till nästa bärlina? Som i mitt första inlägg, den understa bilden (står "steg 8). Där är 3 bärlinor, är det då 2,7 meter mellan dessa?

Sedan för att få ut avstånd mellan plint/platta på bredden (?) tittar man i övre tabellen (Spännviddstabell, bärbalkar). Bärlinorna är tänkt att vara i tex 45*195, och jag får då fram 2,05 m här.

Stämmer detta? 2,7 m mellan bärlinor, 2,05 i bredd mellan plattor?
 
Liten rimligt med dom siffrorna om du kollar svensk trä så får du exakta siffror på allt
 
  • Gilla
AndG
  • Laddar…
Hej igen!

Ny fråga, nu börjar det närma sig ngn form av start av projektet. Vart och köpt lite reglar för att provmäta och insåg följande.

Med ett lecablock, en 45*195 som bärlina och 45*170 kommer jag ett par cm för lågt gentemot dörren. Med 45*195 som både bärlina och golvbjälkarna blir de däremot perfekt.

Detta alternativ blir ju dock dyrare, finns de ngt smart sätt att höja konstruktionen några cm? Som inte är alltför krångligt och tidsödande då.

Jag tittade även i tabellen för spännvidder och plintavstånd. med 45*195 som både bärlina och golvbjälke blir plintavståndet 1,8 m. Med 45*170 var det 2,05. Minskar avståendet pga att vikten blir högre?
 
En fundering. Om man som jag tänker bygga altanen på lecablock istället för plintar, behöver man fästa bärlinan i dessa på något sätt? Alternativt bygga på ett gäng betongplattor, men frågan blir samma där, behövs de fästas?
Spontant tänkte jag att de inte behövs utan att allt hålls på plats av tyngden. Men sen funderade jag på att iom att blocken inte är speciellt breda, finns de en risk att de (bärlinorna) kan "glida av" blocken?
 
AndG skrev:
Hej igen!

Ny fråga, nu börjar det närma sig ngn form av start av projektet. Vart och köpt lite reglar för att provmäta och insåg följande.

Med ett lecablock, en 45*195 som bärlina och 45*170 kommer jag ett par cm för lågt gentemot dörren. Med 45*195 som både bärlina och golvbjälkarna blir de däremot perfekt.

Detta alternativ blir ju dock dyrare, finns de ngt smart sätt att höja konstruktionen några cm? Som inte är alltför krångligt och tidsödande då.

Jag tittade även i tabellen för spännvidder och plintavstånd. med 45*195 som både bärlina och golvbjälke blir plintavståndet 1,8 m. Med 45*170 var det 2,05. Minskar avståendet pga att vikten blir högre?
Du kollar nog fel. Spännvidden blir högre med 195 kontra 170
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.