Jag ska snart påbörja ett altanbygge. Jag håller nu på att räkna på materialåtgången. Jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma dimensionerna på de olika reglarna. Trallviket kommer ha dimension 28x120.

Jag kommer att använda mig av två "lager" av reglar enligt bilden nedan (obs bilden är lånad)

altan5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den främsta anledningen till att jag kommer att använda denna typ av konstruktion är, förutom att jag vill komma upp lite i nivå, är att jag vill använda lite grövre virke närmast mot marken för att använda färre reglar då det är dessa reglar som jag ska nivåreglera hela altan med. Reglarna kommer inte att ligga direkt mot marken, som på bilden, utan de kommer att delvis gjutas och stöttas med marksten.

Nu till mina frågor:

1. Vilka dimensioner bör jag använda till virket som kommer ligga närmast marken och vara grövst?

2. Mellan vilka avstånd bör jag stötta dem underifrån?

3. Vilken dimension bör jag använda på reglarna ovanför dessa som kommer att ligga med cc 60 och mellan vilka avstånd bör de stöttas av reglarna i fråga 1?


Så här kommer altanen att se ut:

Veranda-beräkning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan uppskatta materialåtgången till denna altan? Hur mycket spill bör man räkna med?
 
Redigerat:
Hej, om en månad påbörjar jag mitt altanbygge. Liknande det du/ni ska ge er in på.

75-85 kvm. Större del av detta kommer vara på pelare då de är i en sluttning.
Grunden ska vara i två lager precis som på bild.

Lager 1 ska bestå utav 195x45mm balkar för att få så grov som möjligt. Dessa ligger med ca 2,5 meters mellanrum, som max.

Lager 2 består av reglar med 60 cm cc, storlek har jag än inte mätt ut.

Lager 3 som blir trall har jag beställt 700 meter brunrillad trall med räfflad yta.


Gällande räkna på virke återkommer jag senare med.
 
266 kvm blir golvytan. Det går cirka 8 meter trall per kvm utan spill. vilket ger 2128 meter trallvirke.

Reglarna på marken heter bärlinor och reglarna som vi skruvar golvet i är golvreglar.

Eftersom du på dom flesta ställen har 3,5 meter brett rekommenderar jag två bärlinor på marken och en på huset (om möjligt) vilket ger ett avstånd mellan bärlinor på 1,75 meter. Då klarar du dig på 45*120 reglar till golvreglarna.

Sen ju kraftigare bärlina du väljer ju mer emellan kan du ha på stöden, en 45*195 klarar 2,4 meter mellan stöden och en 45*170 klarar 2,1 meter.
 
huggan skrev:
266 kvm blir golvytan. Det går cirka 8 meter trall per kvm utan spill. vilket ger 2128 meter trallvirke.

Reglarna på marken heter bärlinor och reglarna som vi skruvar golvet i är golvreglar.

Eftersom du på dom flesta ställen har 3,5 meter brett rekommenderar jag två bärlinor på marken och en på huset (om möjligt) vilket ger ett avstånd mellan bärlinor på 1,75 meter. Då klarar du dig på 45*120 reglar till golvreglarna.

Sen ju kraftigare bärlina du väljer ju mer emellan kan du ha på stöden, en 45*195 klarar 2,4 meter mellan stöden och en 45*170 klarar 2,1 meter.
Tack för råden!

Måste bara kolla att jag förstått dig rätt.
Så med en golvregel på 45*120 så räcker det med att jag lägger bärlinorna under med avstånd på 1,75 m?
Och med en bärlina på 45*170 så räcker det med att jag stöttar den varje 2,1 m?

Tjänar jag något genom att gjuta vissa bärlinor eller kan jag lika gärna stötta den med att tex lägga upp billig marksten under?
 
Precis vad jag menar.

Vet inte riktigt vad du menar med att gjuta bärlina. Men att lägga den på en marksten är ett vanligt alternativ.
 
huggan skrev:
Precis vad jag menar.

Vet inte riktigt vad du menar med att gjuta bärlina. Men att lägga den på en marksten är ett vanligt alternativ.
Kanon, då är jag med i matchen.

Det jag menade var bara att om man borde gjuta några stolpskor i marken för att fästa bärlinorna i eller det kanske räcker med att bara lägga dem på marksten?
 
Det blir enklare och det är inte sämre att lägga på marksten.
 
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Eftersom huset ligger lite högre än marknivån så tänkte jag integrera en trapp runt hela altanen som på bilden nedan.

altanmedtrapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en idé på hur man gör den smidigast?
 
Anna1984 skrev:
Eftersom huset ligger lite högre än marknivån så tänkte jag integrera en trapp runt hela altanen som på bilden nedan.

[bild]

Någon som har en idé på hur man gör den smidigast?
Jag är mitt uppe i ett liknande bygge, lite annorlunda dock.
Jag ville nämligen ha en flackare trappa än standard, och istället för tillverka egna vangstycken så byggde jag stommar. Dessa ställdes på vanliga trägårdsplattor avvägda till rätt nivå med grus under. På bilden ser man en lös stomme lutad mot trappan.
Trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan kommer svänga runt hörnet på uterummet till höger, men där vill vi även ha ett 2 meter långt soldäck. Detta kommer byggas på det tredje trappsteget nerifrån, och jag bygger helt sonika likadana stommar, men förlänger de 3 nedersta reglarna med ca 2 meter så att det egentligen blir ett jättelångt trappsteg. Rätt eller fel vet jag inte, men enklare för mig än att plinta och bygga ett regelverk tror jag. Visst, det går åt lite mer reglar men ingen jätteskillnad ekonomiskt.
 
knicklas skrev:
Jag är mitt uppe i ett liknande bygge, lite annorlunda dock.
Jag ville nämligen ha en flackare trappa än standard, och istället för tillverka egna vangstycken så byggde jag stommar. Dessa ställdes på vanliga trägårdsplattor avvägda till rätt nivå med grus under. På bilden ser man en lös stomme lutad mot trappan.
[bild]

Trappan kommer svänga runt hörnet på uterummet till höger, men där vill vi även ha ett 2 meter långt soldäck. Detta kommer byggas på det tredje trappsteget nerifrån, och jag bygger helt sonika likadana stommar, men förlänger de 3 nedersta reglarna med ca 2 meter så att det egentligen blir ett jättelångt trappsteg. Rätt eller fel vet jag inte, men enklare för mig än att plinta och bygga ett regelverk tror jag. Visst, det går åt lite mer reglar men ingen jätteskillnad ekonomiskt.
Bygger du sådana där stommar och sätter varje 60 cm precis som vanliga reglar med cc60?

Bygger du stommarna av 45x170 reglar?
 
  • Gilla
Sidden
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Bygger du sådana där stommar och sätter varje 60 cm precis som vanliga reglar med cc60?

Bygger du stommarna av 45x170 reglar?
Nja, jag använde mig av trall 34x145 vilket gör att man kan ställa dessa lite glesare. Jag har delat upp sträckan i jämnt antal stommar, och då blev avståndet mellan dessa ca 75-80 cm om jag inte minns fel.
Om man använder vanligt 28x120 trall så är det cc60 som gäller.

När det gäller dimension på reglarna så beror det på vilken steghöjd du vill ha. Jag ville ha en steghöjd omkring 14 cm så jag använder mig av 45x145 (förutom den understa som är 45x120).
 
knicklas skrev:
Nja, jag använde mig av trall 34x145 vilket gör att man kan ställa dessa lite glesare. Jag har delat upp sträckan i jämnt antal stommar, och då blev avståndet mellan dessa ca 75-80 cm om jag inte minns fel.
Om man använder vanligt 28x120 trall så är det cc60 som gäller.

När det gäller dimension på reglarna så beror det på vilken steghöjd du vill ha. Jag ville ha en steghöjd omkring 14 cm så jag använder mig av 45x145 (förutom den understa som är 45x120).
Ok, jag förstår. Tack för svaret.
 
Hej

Kolla in forumdelen altan och uteplats, där hänger en hel hord av altanbyggarproffs...

Finns även dimensioneringstabeller som åker runt på forumet där. En svamipg altan är det värsta som finns...
 
ZNK skrev:
Hej

Kolla in forumdelen altan och uteplats, där hänger en hel hord av altanbyggarproffs...

Finns även dimensioneringstabeller som åker runt på forumet där. En svamipg altan är det värsta som finns...
Hittar inte dimensionstabellerna. Lust att länka?
 
En till fråga ang altanbygget. Mina bärlinor är 45x170. På dessa lägger jag reglar som är 45x120 som jag sedan skruvar trallen på. Jag har en fråga hur ni brukar göra när ni skarvar reglarna. Min tanke är att jag skarvar dom på 45x170 reglarna, så hälften av varje regels ände ligger på bärlinan och sedan skråskruva dem i bärlinan. Räcker detta eller bör jag också ha ett spikbläck eller liknande mellan reglarna för att fästa dem ännu bättre?

Sen har jag en fråga ang bärlinorna. På vissa ställen kommer jag att stötta upp dem genom att lägga marksten under dem och sedan skruva fast stumpar av bärlinor för att stabilisera lite extra. Vilken dimension på skruven bör jag använda till detta och hur många tycker ni jag ska använda vid varje stöttning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.