N
Hej,

Jag och sambon köpte hus i somras. Nu är det tyvärr så att befintlig luft-vatten-värmepump är trasig och behöver bytas ut, den går på elpatron dock. Just nu är vi två i hushållet, men det är inte omöjligt att familjen växer om några år. Vi har även idéer på att bygga ut huset om c:a 3-5 år.

Jag behöver lite råd kring hur jag ska tänka med val av typ och modell av värmepump. Jag är inne på bergvärme, men flera jag har diskuterat med föreslår luft-vatten. De tar ofta upp högre installationskostnad som argument mot bergvärme, men det är egentligen inget problem för oss förutsatt att man tjänar igen installationskostnaden.

Gällande energideklarationen så vet jag inte hur mycket den ger. Tidigare bodde en äldre man här som enligt utsago hade väldigt varmt inne. Jag vet inte heller om värmepumpen fungerade under mätperioden eller om den bara gick på elpatron.

Önskemål:
God ekonomi över hela värmepumpens livslängd
God komfort
Möjlighet till timprisstyrning (om det lönar sig)

Andra aspekter:
Elpris: rörligt månadspris
Elöverföring: 27,20 öre/kWh
Energiskatt: 42,80 öre/kWh
Värdet på huset bör öka med ungefär värmepumpens kostnad. Det skulle påverka belåningsgraden och ev. även bolåneräntan.
Tillräcklig låg energiförbrukning skulle kunna ge grönt bolån
(bonus) Pengar som inte läggs på värmepump eller el kan man anta investeras i en aktieindexfond (7%)

Fakta hus:
Ort: Huddinge
Byggår: 1944
Boarea: 69 kvm
Biarea: 65 kvm (källare)
Plankstomme med treetexskivor
Dåligt isolerad vind (1 dm sågspån)
Fönster bytta 2015

Idéer på åtgärder:
Hösten -24: tilläggsisolera vind
2025: Dränera källare och montera typ isodrän
2025-2026: Bygga garage
Tidigast 2027: Bygga ut hus, och sannolikt tilläggsisolera befintlig fasad.

Energideklaration [kWh/år]
El, direktverkande: 4224
Värmepump, el: 15547
Tappvarmvatten: 1300
Summa: 21071
Hushållsel: 3870
Byggnadens energianvändning, normalårskorrigerat: 21414
Byggnadens primärenergianvändning: 38545
Energiprestanda: 299 kWh/kvm och år

Tack på förhand för tips och råd!
 
  • Gilla
byggmoa
  • Laddar…
Söder om Gävle brukar man säga att luftvattenvärmepump är lika bra som bergvärme. Men bergvärme är ju lite lyxigare och man slipper ha en utedel som låter en del. Räkna typ 225 tkr för bergvärme och kanske runt 160 tkr för luftvattenvärmepump. Bra att ni tilläggsisolerar vinden.
 
  • Gilla
StefanL64 och 6 till
  • Laddar…
När jag bytte fasad så var det några kompisar som frågade om jag skulle tilläggsisolera fasaden men då jag gör av med så lite energi till bergvärmepumpen så tyckte jag det inte fanns någon vinning i att köpa isoleringen å ha en snickare som ska sätta upp den.. skulle bli många år förmodligen innan jag skulle ha tjänat ihop vad det skulle ha kostat.
 
  • Gilla
hugosell
  • Laddar…
T
Om ni tar in offerter på vad det kostar att sätta in en BVP resp luft/vattenpump så berätta för de som räknar på det att ni tänker bygga till så de dimensionerar för den utökade ytan på en gång. Dels borrdjup dels effekt på pumpen.
Vi gjorde det när vi byggde till så att vi fick ett djupare hål och större pump från början. Sen kommer en ordentlig isolering på vinden att göra stor skillnad (15%).
Det som dock brukar vara största "boven" är fönster och dörrar (25%) men även väggar(20%) och ventilation (15%)
Golv och källare anges till ca 15% av förlusterna.
Siffrorna kommer från Energimyndigheten som har en ganska bra sida att läsa på om åtgärder och vilka effekter de har.

Att byta dörrar och fönster är dyrt och det går att göra rätt mycket genom att se över tätlister, dammlister, drevning och eventuellt att byta till energiglas eller kassetter. På ett äldre hus är virket ofta bra i fönster så de ska man inte per automatik byta. (såg nu att de var bytta...)

Om ni vill att garaget ska vara uppvärmt så kan det vara bra att dimensionera för det också. Det går att dra ut värmen från er värmepump dit också. Kan vara bättre än att ha en egen luft/luft VP där.

I vårt hus från -57 med en ensam tant med elkassett som värmde huset och som inte lagade mycket mat (lite hushållsel och varmvatten) så gick vi från 30MWh/år till 15 MWh/år fast vi var fem personer med mycket matlagning och duschande (tre tonårsbarn med idrottsaktiviteter) när vi satte in BVP.

Det på 100 kvadrat med hel källare. Sen byggde vi till 100 kvadrat och har dränerat om med ett lager Isodrän och satte in frånluftsventilation. Ingen större skillnad på elanvändning på ett år men när vi skaffade elhybridbil så ökade det ca 2MWh/år.
Fönster på nedervåningen är desamma som innan fast med uppdaterade lister, dörrar (en altandörr och en vanlig) byttes ut.

Vi tittade på luf/vatten men den kalkylen såg inte lika bra ut - lite mindre investering men sämre sökning av elanvändning samt att vi inte ville ha en (i våra ögon) ful och surrande låda på tomten.

Vi har inte räknat på alternativa inkomster på mellanskillnaden men jag skulle inte vilja byta. Vi har alltid varmt och behagligt med golvvärme på övervåning och delar av undervåning samt vattenradiatorer på resten av nedervåning och källare.
Dränering med ett lager Isodrän på källarväggarna gjorde ca 4-5 grader utan mer värme i källaren.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ta bergvärme så ångrar ni er inte. Merkostnaden för bergvärmen sparar ni ihop på en månad.
Det råder en hysteri om hur snabbt investeringar ska betala sig och att merkostnaden minsann skulle ge bättre avkastning på börsen.
Jag säger att man kan göra båda delarna, köpa det man vill ha och investera på börsen.
Er styrka är att ni är unga och tjänar bra med pengar och behöver inte snåla på något viktigt.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Å med bergvärme kan man kyla kåken värma sommardagar med det kalla från berggrunden
 
  • Gilla
Oskick och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
R Runnis skrev:
Ta bergvärme så ångrar ni er inte. Merkostnaden för bergvärmen sparar ni ihop på en månad
Vad har du för uppvärmningskostnad om du tjänar in 70000 på en månad???

Själv har jag precis köpt en luft/vatten just för att jag inte kan räkna hem bergvärme ens på 15-20 år ...
 
  • Gilla
agb007 och 13 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har du för uppvärmningskostnad om du tjänar in 70000 på en månad???

Själv har jag precis köpt en luft/vatten just för att jag inte kan räkna hem bergvärme ens på 15-20 år ...
LÖN!
 
Fairlane
R Runnis skrev:
LÖN!
Jaha, ja, fast det är väl ändå 70' kr som man ska betala, även om man tar nästa månadslön för att göra det?

Det är väl en poäng om man på sikt tjänar på det, men om man inte gör det så kan man ju lika gärna ta sin månadslön och köpa något annat för, eller spara. Sen tror jag inte en normal familj kan spara 70' av sin lön på en månad, men visst.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, ja, fast det är väl ändå 70' kr som man ska betala, även om man tar nästa månadslön för att göra det?

Det är väl en poäng om man på sikt tjänar på det, men om man inte gör det så kan man ju lika gärna ta sin månadslön och köpa något annat för, eller spara. Sen tror jag inte en normal familj kan spara 70' av sin lön på en månad, men visst.
Rätt många inlägg varje vinter som handlar om igenisade utedelar, krånglande avfrostning mm.
Det kan vara rätt skönt att slippa.
På pappret är skillnaden mellan BVP och LVVP ganska små medans det i praktiken skiljer mer.

En månad är givetvis lite snävt att spara ihop 70000 men det är en ganska lite summa för att få en bättre produkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är nog så att det är svårt att tjäna in bergvärme jämfört med luftvatten. Men det är helt klart en lyxigare produkt då den saknar stor utedel med fläkt samt hantering av vattnet som bildas.

Köpa BVP för att spara pengar över LVVP? Nej
Köpa BVP för att det är en bättre produkt? Ja
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Titta på Polar heat ( polarheat.se )
Där kan du få en bra pump och acctank för 70-80 T sen tillkommer montering
Är ju bättre lägga "merkostnaden" på isolering/fönsterbyten för att få ner driftskostnad
 
  • Arg
elloffo och 1 till
  • Laddar…
N nator skrev:
Hej,

Jag och sambon köpte hus i somras. Nu är det tyvärr så att befintlig luft-vatten-värmepump är trasig och behöver bytas ut, den går på elpatron dock. Just nu är vi två i hushållet, men det är inte omöjligt att familjen växer om några år. Vi har även idéer på att bygga ut huset om c:a 3-5 år.

Jag behöver lite råd kring hur jag ska tänka med val av typ och modell av värmepump. Jag är inne på bergvärme, men flera jag har diskuterat med föreslår luft-vatten. De tar ofta upp högre installationskostnad som argument mot bergvärme, men det är egentligen inget problem för oss förutsatt att man tjänar igen installationskostnaden.

Gällande energideklarationen så vet jag inte hur mycket den ger. Tidigare bodde en äldre man här som enligt utsago hade väldigt varmt inne. Jag vet inte heller om värmepumpen fungerade under mätperioden eller om den bara gick på elpatron.

Önskemål:
God ekonomi över hela värmepumpens livslängd
God komfort
Möjlighet till timprisstyrning (om det lönar sig)

Andra aspekter:
Elpris: rörligt månadspris
Elöverföring: 27,20 öre/kWh
Energiskatt: 42,80 öre/kWh
Värdet på huset bör öka med ungefär värmepumpens kostnad. Det skulle påverka belåningsgraden och ev. även bolåneräntan.
Tillräcklig låg energiförbrukning skulle kunna ge grönt bolån
(bonus) Pengar som inte läggs på värmepump eller el kan man anta investeras i en aktieindexfond (7%)

Fakta hus:
Ort: Huddinge
Byggår: 1944
Boarea: 69 kvm
Biarea: 65 kvm (källare)
Plankstomme med treetexskivor
Dåligt isolerad vind (1 dm sågspån)
Fönster bytta 2015

Idéer på åtgärder:
Hösten -24: tilläggsisolera vind
2025: Dränera källare och montera typ isodrän
2025-2026: Bygga garage
Tidigast 2027: Bygga ut hus, och sannolikt tilläggsisolera befintlig fasad.

Energideklaration [kWh/år]
El, direktverkande: 4224
Värmepump, el: 15547
Tappvarmvatten: 1300
Summa: 21071
Hushållsel: 3870
Byggnadens energianvändning, normalårskorrigerat: 21414
Byggnadens primärenergianvändning: 38545
Energiprestanda: 299 kWh/kvm och år

Tack på förhand för tips och råd!
Jag skulle gå på bergvärme, bor också i Stockhomsområdet.
Anledningen är mina dåliga erfarenheter av en luft/luft. Luften är ju ganska fuktig på vintern och ofta lite över nollan. Det betyder att det är minusgrader på luften som kommer ur utomhusdelen och då fryser fukten till is på lamellerna och pumpen startar då en avfrostningscykel som tar värme från inomhus vilket gör att verkningsgraden blir sämre även om dina alternativa lösningar har samma cop.
Det andra är att det blir stora vattenmängder vid avfrostning och det måste ledas bort någostans.
Det tredje är ljudet som kan vara störande för er och/eller grannar.
Det fjärde är ev livslängden. En bergvärmepump jobbar med mindre variationer på den "kalla" sidan eftersom vattnet i berget bara skiljer sig med några grader mellan vinter/sommar vilket skulle kunna tala för en mera stabil driftsmiljö.
Det femte är att du kan nyttja det kalla vattnet på sommaren för sk frikyla.
 
  • Gilla
Norrtull och 5 till
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:
Titta på Polar heat ( polarheat.se )
Där kan du få en bra pump och acctank för 70-80 T sen tillkommer montering
Är ju bättre lägga "merkostnaden" på isolering/fönsterbyten för att få ner driftskostnad
Då råder jag TS att köpa en riktig maskin istället för sådant här skrot. Om man behöver göra reklam för att den har automatisk avfrostning, frågan är om den ens är behovsstyrd, så har man inte mycket att komma med.
Nej se vad du har för lokala firmor och välj en riktig maskin, luft/vatten idag av känt märke såsom Mitsubishi, Daikin, Nibe, CTC blir bra.
Om TS anser sig kunna ta extrakostnaden för borrning så blir det också bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför har det blivit en halvsanning här på forumet att det aldrig går att tjäna igen pengarna om man sätter in en bergvärmepump. Säg att du måste ha en 20 ampere säkring luft vatten istället för en 16 ampere så har du där kanske runt 20 tkr på 10 år . Sen när du ska byta vp så blir ju förmodligen bytet av bergvärmepumpen bra mycket billigare än en luft vatten då man förmodligen måste byta innedelen också. Sen ska jag säga det direkt att jag inte har koll på detta med effekttaxa men frågan vad det innebär för luft vatten vp då dom behöver mer ström när det är kallt ute
S Secondhandhomsted skrev:
Titta på Polar heat ( polarheat.se )
Där kan du få en bra pump och acctank för 70-80 T sen tillkommer montering
Är ju bättre lägga "merkostnaden" på isolering/fönsterbyten för att få ner driftskostnad
Det där är ju att be om problem med sådan kinagrejer...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.