Hej

Vi måste dränera stallet i vår nyinförskaffade gård.
Stallet är byggt någon gång 1902-1950 - mycket möjligt är det ursprungliga stallet.
Grunden ser ut att vara stenar och golvet är gjutet - nivån på det gjutna golvet ligger i nivå med den svarta grunden.

Marken är grus. En geoanalys är gjord för infiltrationsbädd och i den står:
Matjord av siltig sand 60 cm (vid infiltrationsbädden i utkanten av tomten 50 meter från stallet).
På 1 meters djup blir något grusig, något siltig ner till 3,4 djup.
Fri vattenyta på 1,1 meters djup (november 2000).

Min man är rädd för skador och vill inte gräva närmare än 1 meter från grunden. Jag ser inte vitsen med det. Har ni råd till mig hur jag ska förklara för min man?? =O)

Själva dräneringen - frågor:
1 Räcker det med att ta hem singel/grus/makadam och låta regnet tvätta det?
2 Vilket är billigast och bäst att använda?
3 Vilken typ av slang är billigast?
4 Räcker det med en typ av kapillärbrytande material - vilket kornstorlek?
5 Geoduk och slang?
6 Det finns dagvattensystem på boningshuset. Med en brunn framför ingången.
7 Har funderat på en stenkista för den vänstra delen av stallet - kan man koppla in höger sida till dagvattenbrunnen? Inloppet till brunnen är på 0,5 meters djup och vattnet står lika högt just nu! Eller hur löser jag bäst högra sidans vatteninsamlingen?
8 Hur tillvekrar jag en bra stenkista?

Alla beskrivningar av dräneringar jag hittar är på hus med källare - hur rekommenderar ni att jag ska göra runt ett stall (som ska innehålla reservdelar för bilar i massor)?

Stallet är 24 meter långt och 6 meter brett. Marken lutar ner mot boningshuset. Stallet är byggt av gissningsvis lersten.
Stallet till vänster på bilden.

En massa frågor =O/ Tacksam för råd!
 
  • Egg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det är lite svajigt utan att ha hela bilden framför sig men jag ska göra ett tappert försök att svara...
1. Krossat bergmaterial 8-16. Det behöver inte vara tvättat.
2. Se ovan, natursingel börjar bli en bristvara och är därför belagt med en hög miljöskatt
3. Vet ej, antagligen den "vita jordbruksslangen" diam 110 mm
4. Ja det räcker, se 1
5. Lägg bergkross och slang i en "krov" av dräneringsduk, OBS tunnare än vanlig geotextil
6 + 7 Lagg dränering runt hela stallet och anslut allt till brunnen. I stallets diagonalt motsatta börn från brunnen bör ni sätta en rens / spolbrunn.

I princip så är det samma utförande som vid källare fast slangen hamnar ju närmre markytan...

Mvh Wasa
 
Det finns väl ett utlopp från brunnen också? Ligger det på samma nivå som inkommande? Ligger det under vattennivån käns det som det är stopp / förtängning i röret...
 
Jag kan endast se en röranslutning =O/
 
Shit - shit =O/
Den här ritningen har vi på avvattningen.
Var börjar jag söka felet?
Bonden har kört sönder dräneringsröret som går i nederst på bilden mellan vår tomt och hans åker - kan detta bidra till problemet? Nivåskildnaden är kanske en meter från brunnen och ner till tomtgränsen.
 
  • Avvattning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.