Inte så stor fara för att överlasta siren utgången heller. Den tål 3A i fyra minuter.
 
OK, tyckte mig läsa betydligt mindre i specarna. Vad händer efter 4 minuter?
 
Bloink skrev:
Nu har jag suttit i flera timmar på alarmsystemstore.com. Och tror att det blir DSC 1832 med ett extra sektionskort. Då får jag 16 sektioner, samt att den knappsatsen jag kollat på har 32 trådlösa sektioner. Kan vara bra att vara lite framtidssäkrad.

Tror också att det blir någon typ av akustisk glaskross i varje rum i stället för att sätta på respektive glasruta.

Ni som har DSC - Fungerar fjärrkontrollen tillsammans med knappsatsen med trådlös mottagare (RFK5500) ? Eller behövs några andra tillbehör för att kunna använda fjärrkontrollen?
Nu är jag nybörjare på det här med larm, men i en annan tråd (http://www.byggahus.se/forum/teknik/185678-dsc-1864-partitioner-zoner-sektioner.html) konstaterades att mina trådlösa zoner från den separata mottagaren RF5132 bara kan ligga på 1-32, så de 8 trådbundna zonerna på mitt PC1864 överlappar alltså med dem - ifall jag skulle använda alla trådlösa zoner. Det kanske funkar annorlunda med RFK5500 - går det att konfigurera vilka zoner den ska använda, t.ex. 9-40 istället för 1-32?

Förresten, PC1832 kan bara ha zoner 1-32, eller?

Jag körde alltså på PC1864, PK5500 och RF5132 - om jag förstår det hela rätt får man bättre mottagning med RF5132, delvis pga att man kan sätta den högre upp på väggen.

Jag köpte från Alarmsystemstore, http://www.byggahus.se/forum/teknik/183503-larmutrustning-dsc-1864-blir-det-har-bra-2.html#30
 
Redigerat:
Prosit skrev:
Nu är jag nybörjare på det här med larm, men i en annan tråd ([länk]) konstaterades att mina trådlösa zoner från den separata mottagaren RF5132 bara kan ligga på 1-32, så de 8 trådbundna zonerna på mitt PC1864 överlappar alltså med dem - ifall jag skulle använda alla trådlösa zoner. Det kanske funkar annorlunda med RFK5500 - går det att konfigurera vilka zoner den ska använda, t.ex. 9-40 istället för 1-32?

Förresten, PC1832 kan bara ha zoner 1-32, eller?

Jag körde alltså på PC1864, PK5500 och RF5132 - om jag förstår det hela rätt får man bättre mottagning med RF5132, delvis pga att man kan sätta den högre upp på väggen.

Jag köpte från Alarmsystemstore, [länk]

Jag har monterat RFK5500 i en stor gammal stenkyrka får ett gäng år sen. Det var inga problem att klara den trådlösa räckvidden genom tjocka stenväggar. Så i en vanlig villa lär det fungera bra.
 
RFK5500 är en vanlig MAP plus en 5132 inbyggd så jag utgår från att den lägger zonerna likadant tyvärr.
Svenska installationsmanualen säger att du får lasta 3A i fyra minuter eller 700mA oavbrutet
 
mats_o skrev:
RFK5500 är en vanlig MAP plus en 5132 inbyggd så jag utgår från att den lägger zonerna likadant tyvärr.
Svenska installationsmanualen säger att du får lasta 3A i fyra minuter eller 700mA oavbrutet
Jo, det har jag också sett men om en överlast innebär att utgången brinner upp (vilket nog är rätt troligt) så är det ju inte så bra. Man vill ju normalt att sirenen skall ljuda tills larmet är återställt och det kan ju ta mer än 4 minuter? Därav min rekomendation om relä, men det kanske någon mer kunnig kan reda ut...
 
Misstänker att det är kraftelektroniken som riskerar bli lite varm om man kör vidare.
Frågan är ju om du verkligen vill ha siren tjutandes så mycket längre. Jag skulle nog låta min tystna och sen utlösa igen på nästa larm.
Är det en tjuv som rör sig så kommer han/hon få duktigt ont i öronen ändå och varför förstöra för grannarna under en lång tid om det är ett falsklarm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.