Ska det vara så att säga en vägg där? Varför inte ha den sluttning som finns, jämna till den och lägg sten eller annat där tillsammans med lite plantering.
Eller gör någon "trappform" av det.. asså 1/2 meter upp, 1 meter in, 1/2 meter upp, 1 meter in o.s.v.. Fyll ut dom översta stegen med diverse fyllnad och gör någon snygg plantering i dom två nedersta eller nått.

ELLER är bilden tagen från grannens tomt så att erat hus ligger ovanför den lilla slänten? Står björkarna på tomtgränsen?
lier skrev:
Kan säga att det står ett hus bakom vårat men som ligger betydligt lägre ner än vad vårat kommer att göra. Så det kan vara bra om det ser bra ut från deras fönster med.
 
Björkarna till höger e grannens och dom andra träden e våra. Tomtgränsen går där våra träd är alltså träden till vänster.

Som du säger skulle säker bli fint men vi får inte mycket yta kvar bakom huset efter det att altanen e byggd. kan infoga en till bild på villa formen så ser du gjord högen och vart huset slutar så förstår ni bättre vad jag menar.
 
här kommer den
 
  • villaform_12.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Det är inte helt lätt att komma med råd. Förstår att ni vill ha så mycket plan yta som möjligt. Men samtidigt får det inte se tokigt eller fult ut. Är ni de enda som har huset på en "höjd" eller är det flera?

Som granne skulle jag inte vilja stirra in på en betongvägg. En variant kan ju vara att nedanför stödmuren plantera ett buskage som mjukar upp en så hög mur. För övrigt måste en så pass stor stödmur som ni vill bygga kräva bygglov och där lär grannarna ha möjlighet att säga sitt (godkänna/avslå/överklaga). Förutom att häjden och markförändringen kräver bygglov så krävs bygglov för murar närmre grannen än 4,5 m. Det bästa är förstås att presentera ett förslag för grannen som uppskattas av dem.

ÄVen om du inte gör någon mur så måste du lägga dränering i slänten, annars kommer allt ert dagvatten att rinna in /översvämma grannens tomt.

Du skrev att det är blött där björkarna står. Björkar dricker mycket vatten och om du tar bort dem så kan du få problem med ännu större dike på vårarna. Som det är nu tar ju björkarna upp lite av ert dagvatten.

Är absolut ingen expert, men utifrån vad jag läst och pratat med markanläggare och vår konstruktör så skulle jag absolut ta in någon som får dimensionera muren åt er. Är säker på att den måste ner i marken på frostfritt djup (eller en bit ner och sedan isolering under) för att sedan byggas uppåt. Det är enorma massor muren skall hålla uppe (hela eran trädgård) och den får absolut inte röra på sig.

Vi skall själva ha en stödmur- och trädgårdsmur. Muren skall dessutom vara 2,5 m hög för att rama in en kvällshörna. Största markhöjdskillnad blir max 1,5 m. Vi kommer att gjuta en sula 40-50 cm bred åtminstone en halvmeter ner i marken. Armeringen från sulan går upp i betongmuren som gjuts. Under och på insidan av stödmuren ligger frostisolerande material. På insidan längs ner läggs dessutom ett dräneringsrör för avrinning. Muren ställs på sulan som att det bildas ett upp-och nedvänt T. Enligt vår konstruktör är det viktigt att sulan inte bara går inåt utan även utåt eftersom det är sådana belastningar på den.

Kostnadsmässigt tror jag att er mur kommer att kosta mycket pengar. Markarbeten är alltid dyrt. Tror inte heller på att göra egna L-element(om det nu räcker med detta) om man inte är van att hålla på. Förutom material till formar och formsättning så skall betong och armering dit. Gör man formar själv så blir det väl så att man gör en eller två i taget och står och blander betongen själv. Betongblandare måste då inhandlas/hyras. En mur som eran, så lång, blir det åtskilliga ton som skall släpas hem och blandas. Grävare måste hyras, det måste packas på rätt sätt mm. Detta är ett stort projekt som jag tyvärr inte tror att man gör själv. Prislapp för att lägga ut arbetet törs jag knappast gissa, men +100' lär det säkert bli. Tyvärr.

Jag tycker att er stödmur är alldeles för stor och viktig och ett riskprojekt som ni absolut skall prata med en kunnig markanläggare eller konstruktör om. Men ta först en vända med kommunen och se vad de säger och en pratstund med grannen. En mur av något slag kan bli jättesnygg! :)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.