Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
 
K
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Du ser deras genomsnittliga räntor på deras hemsida, så då har du en uppfattning vad snittet för deras kunder får. Sen kan du få lite mer eller lite mindre som mest troligen är helt beroende på din ekonomiska situation.
 
För att en jämförelse med andra skall vara meningsfull, så behöver man veta viloken belåningsnivå det gäller.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Du ser deras genomsnittliga räntor på deras hemsida, så då har du en uppfattning vad snittet för deras kunder får. Sen kan du få lite mer eller lite mindre som mest troligen är helt beroende på din ekonomiska situation.
Ja jag vet det! Men det är ett mycket dåligt verktyg eftersom det är en inbyggd eftersläpning när räntan ändras (som den har gjort den senaste tiden)
tex den som har 1 års bindningstid har då ett snitt 1 år bakåt i tiden och är där med helt missvisande
Det ända sättet att få en korrekt bild är vilken rabatt på listräntan man har
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
K
N noone70 skrev:
Ja jag vet det! Men det är ett mycket dåligt verktyg eftersom det är en inbyggd eftersläpning när räntan ändras (som den har gjort den senaste tiden)
tex den som har 1 års bindningstid har då ett snitt 1 år bakåt i tiden och är där med helt missvisande
Det ända sättet att få en korrekt bild är vilken rabatt på listräntan man har
Nej, det är snittet per månad för nya lån/ändrade lån. Du har ex snittet för augusti.
 
H hempularen skrev:
För att en jämförelse med andra skall vara meningsfull, så behöver man veta viloken belåningsnivå det gäller.
Sant, men det ger en bild av hur långt Nordea är beredd att gå(vi har < 50% belåning, bra inkomster trygga inkomster och ganska stora lån så vi har en bra förhandlingssituation)
Men om någon svarar så får de gärna ange den med
 
K Kirre2021 skrev:
Nej, det är snittet per månad för nya lån/ändrade lån. Du har ex snittet för augusti.
Ok, då missuppfattade jag

Men oavsett så ger det ingen bild av hur långt de är villig att gå bara snittet
 
Jämför med SBAB där du får färdigprutat direkt på nätet utan förhandlingar.
Get Nordea sämre så byt.
 
  • Gilla
Klantskalle och 7 till
  • Laddar…
För att svara på frågan, vi har 1% "rabatt".
Edit: På 3-månaders
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
För att svara på frågan, vi har 1% "rabatt".
Edit: På 3-månaders
Tack 🙏
 
M Myckling skrev:
För att svara på frågan, vi har 1% "rabatt".
Edit: På 3-månaders
Inte säkert man får 1% själv.

Olika faktorer spelar in.

Denna tråd känns som "genväg" för TS veta list rabatt på indvid som kan variera.

Byggahus har en bra tråd och Nordea verktyg är bra. Jämför gärna med SBAB som är prutat och klart beroende låne summa.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
G
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
0.9 i rabatt på den rörliga 3mån-delen.

Har även lånedelar som är bundna vilket såklart gör att jag får sämre deal.

Kan få mer rabatt om jag flyttar mer till banken men det har jag inte orkat ta tag i.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinSj82
  • Laddar…
Blev erbjuden 1.43% rabatt i maj, ingen aning om vad vi skulle få idag då vi har gått på en annan lösning.

Ett e-postmeddelande från Nordea som erbjuder en kund rabatt på 1,43% vilket resulterar i en kundränta på 4,31%.
 
  • Gilla
Klantskalle och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Sant, men det ger en bild av hur långt Nordea är beredd att gå(vi har < 50% belåning, bra inkomster trygga inkomster och ganska stora lån så vi har en bra förhandlingssituation)
Men om någon svarar så får de gärna ange den med
Titta på ( och ta med dig i förhandlingarna ) t.ex. Landshypotek. Med din belåningsgrad kan du binda på 5 år till 2,99 %. Lockar lite just nu.
 
P para skrev:
Jämför med SBAB där du får färdigprutat direkt på nätet utan förhandlingar.
Get Nordea sämre så byt.
…eller landshypotek som t.o.m. ligger lite lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.