joflopp skrev:
Min sambo sträcker utan ett ord fram handen och tar i parkettbrädan, vänder på den så att sidan med golvytan kommer upp.
Men vad f-n, då har ju butiken sålt upp och nervänd parkett. Det tror tusan att köparen var förbannad! :p:wow:
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Åh klockrena tråd, denna väcker minnen. Jobbat till och från i 10 år hos familjebygghandeln. Vet inte hur många gångar man stått med block och penna för att visa räkneexempel för kunder.. Samtidigt som fnissande kunder står längre bak i kön.

Lite side-topic; Ett par ggr så har kunder kommit in och skall ha tag i något, dom vet inte vad, men banne mig dom ska ha det! När man lite fint försöker gå runt problemet och frågar tex vad de skall göra, blir man avsnäst, det har man minsann inte med att göra!

Eller killen i 20-25 års åldern som jag vet gick natur/matte på gymnasiet, ville ha pris på nåt. Tror det var spångolv. Svarar honom nåt i stil med "cirkus 100 per kvadrat". Han tittar funderande på mig en stund och säger; vad är en kvadrat?
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
En kollega lyckades med något liknande... Åkte tillbaka med tapeter till färgbutiken för att det var fel vit färg. Är mycket nära att lägga en ny beställning när diskussionen glider in på att felet ska demonstreras; min kollega har fått hjärnsläpp och tittat på tapetens baksida...
 
Redigerat:
Alfredo skrev:
Men vad f-n, då har ju butiken sålt upp och nervänd parkett. Det tror tusan att köparen var förbannad! :p:wow:
Sån har jag också sett. Fattar inte vad det är för nötter som monterar parkett i taket.
 
Alfredo skrev:
Men vad f-n, då har ju butiken sålt upp och nervänd parkett. Det tror tusan att köparen var förbannad! :p:wow:
Det måste varit parkett avsedd för Australien...
 
Nyfniken skrev:
Sån har jag också sett. Fattar inte vad det är för nötter som monterar parkett i taket.
Ett hus som såldes här i faggorna hade laminatgolv där man normalt sett har kakel i köket.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Inte byggrelaterat men som ung, länge sen, jobbade jag på en AV central där lärare hämtade ut utrustning. Hade en lärare som skulle ha en kamera, det moderna på den tiden var Kodak Instamatic, eller vad den nu hette, hade X-kubs blixtar på toppen i alla fall. För er som inte var med på den tiden, X-kuberna triggades av en pigg som fick en lite laddning att explodera och bränna av vad som nu var i blixtarna. Dom blev varma ...
Läraren fick instruktioner och var nöjd men när han kom tillbaka dagen efter hade han brännmärken i pannan och förmodligen bilder på sitt öra på filmen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=4ay6yo7GyUk

Hörde om en som klagade på den lokala bygghandlaren för dom var för dyra, lågprishandlen i den större staden 8 mil bort var MYCKET billigare.

Killen åker dit och köper trall till sin altan.
Altanen skulle vara 4 meter eller så, och bygghandlen hade bara 4,5 eller 5 meterslängder, så han köper det för att kapa av en halvmeter eller meter på varje bräda och slänger det.
När han lastar får han inte med sig allt hem, utan han får åka en gång till.
men ändå var det MYCKET billigare...
Att han sen fick åka 32 mil istället för ett par km spelade ingen roll.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Förra söndagen var jag på en bygghandel och handlade, medans jag lastade bilen och kollade av reglar märkte jag ett par i 55-60 års åldern som blev mer och mer högljudda. var till sist tvungen och gå och kolla då ljudnivån närmade sig reaplanstyrka och både rösterna hade gått upp i falsett. Tittar runt hörnet och håller nästan på att vika mig av skratt, damen försöker förtvivlat dra ut ett antal spånskivor ur bagageutrymmet då gubben på något sätt hamnat under dessa och fastnat. Går sakta bort och bedömmer situationen, det går ingen nöd på gubben men han har det inte bekvämt. Trots att jag nästan står framför damen så hoppar hon säkert en meter bakåt när hon upptäcker mig och drattar på ändan. Ber om ursäkt och hjälper henne upp och erbjuder mig att hjälpa till. Tar två skivor i taget tills gubben äntligen kan lyfta på skivorna och ta sig ut. Paret tackar mig för hjälpen och jag hjälper dem att lasta i skivorna igen och går tillbaka till min bil. När jag väl är färdig och står i kön ser jag paret när de betalar och diskuterar surrningen av bilen. Gubbem vill ändra på lastningen men frun anser att det är fullt tillräckligt och säger att det är precis att de får med sig allt då bilen är full och ger sig inte, de går pratandes ut till bilen. När jag betalt mitt och är på väg ut ser jag dem köra iväg, och hinner precis tänka "herregud, hur i h-lvete har de lastat!" . Skivor i botten, spackelspannar ovanpå sedan några laminatpaket och till sist ett flertal reglar som sticker ut minst ett par meter bakom bilen. För att få med sig färgspannarna de köpt har de hängt dessa på reglarna och bundit fast dem. Hela ekipaget är så baktungt att framvagnen nästan svävar på asfalten. De hinner precis köra förbi grinden och är nästan framme vid gatan då det kommer en lastbil och gubben blir tvungen att tvärnita - Färgspannarna lossnar då från surrningen och glider snabbt fram på reglarna och slår sedan i laminatpaketen med katastrofal verkan som följd:
Burkarna vrider sig samtidigt som de deformeras och locken närmast hoppar av. 30 liter färg närmast kastas rätt in i bilen och både gubben och damen skriker som någon hällt iskallt vatten över dem. I ren panik så har gubben släppt bromsen och bilen börjar rulla, han försöker då bromsa men råkar träffa gaspedalen så bilen gör ett skutt framåt och framvagnen ser nästan ut att bli luftburen och laminatpaket, spackelspannar och ett par av träskivorna gör en snabb sorti ut bagageutrymmet och ner på asfalten.
Detta händer under ett fåtal sekunder, ingen hinner reagera förrän det redan hänt och tack och lov hittar gubben bromsen igen och lyckas stoppa bilen.
Jag och andra omkring går snabbt fram för att hjälpa till, men när vi ser att paret är närmast helt täckta med färg så håller vi behörigt avstånd. Det ser ut som någon sprängt en dynamitladdning på platsen, ur bilen rinner det färg i blandade nyanser och bakom bilen ligger det spruckna spannar med spackel och laminatgolvsförpackningar.
När väl första chocken släppt säger gubben högt "Jag sa ju att vi skulle packat om alltihop" och tanten svarar "Nej, det sa du inte alls, det var jag som ville vi skulle packa om" och sen var det högljutt en bra stund. När jag körde därifrån pågick bråket för fullt, har flera gånger under veckan funderat på hur det gick. Kan inte vara lätt att sanera den bilen inte.....
 
  • Gilla
Tippen och 14 till
  • Laddar…
Bilder och film av händelsen hade ju varit underbart!!

NetNut skrev:
Förra söndagen var jag på en bygghandel och handlade, medans jag lastade bilen och kollade av reglar märkte jag ett par i 55-60 års åldern som blev mer och mer högljudda. var till sist tvungen och gå och kolla då ljudnivån närmade sig reaplanstyrka och både rösterna hade gått upp i falsett. Tittar runt hörnet och håller nästan på att vika mig av skratt, damen försöker förtvivlat dra ut ett antal spånskivor ur bagageutrymmet då gubben på något sätt hamnat under dessa och fastnat. Går sakta bort och bedömmer situationen, det går ingen nöd på gubben men han har det inte bekvämt. Trots att jag nästan står framför damen så hoppar hon säkert en meter bakåt när hon upptäcker mig och drattar på ändan. Ber om ursäkt och hjälper henne upp och erbjuder mig att hjälpa till. Tar två skivor i taget tills gubben äntligen kan lyfta på skivorna och ta sig ut. Paret tackar mig för hjälpen och jag hjälper dem att lasta i skivorna igen och går tillbaka till min bil. När jag väl är färdig och står i kön ser jag paret när de betalar och diskuterar surrningen av bilen. Gubbem vill ändra på lastningen men frun anser att det är fullt tillräckligt och säger att det är precis att de får med sig allt då bilen är full och ger sig inte, de går pratandes ut till bilen. När jag betalt mitt och är på väg ut ser jag dem köra iväg, och hinner precis tänka "herregud, hur i h-lvete har de lastat!" . Skivor i botten, spackelspannar ovanpå sedan några laminatpaket och till sist ett flertal reglar som sticker ut minst ett par meter bakom bilen. För att få med sig färgspannarna de köpt har de hängt dessa på reglarna och bundit fast dem. Hela ekipaget är så baktungt att framvagnen nästan svävar på asfalten. De hinner precis köra förbi grinden och är nästan framme vid gatan då det kommer en lastbil och gubben blir tvungen att tvärnita - Färgspannarna lossnar då från surrningen och glider snabbt fram på reglarna och slår sedan i laminatpaketen med katastrofal verkan som följd:
Burkarna vrider sig samtidigt som de deformeras och locken närmast hoppar av. 30 liter färg närmast kastas rätt in i bilen och både gubben och damen skriker som någon hällt iskallt vatten över dem. I ren panik så har gubben släppt bromsen och bilen börjar rulla, han försöker då bromsa men råkar träffa gaspedalen så bilen gör ett skutt framåt och framvagnen ser nästan ut att bli luftburen och laminatpaket, spackelspannar och ett par av träskivorna gör en snabb sorti ut bagageutrymmet och ner på asfalten.
Detta händer under ett fåtal sekunder, ingen hinner reagera förrän det redan hänt och tack och lov hittar gubben bromsen igen och lyckas stoppa bilen.
Jag och andra omkring går snabbt fram för att hjälpa till, men när vi ser att paret är närmast helt täckta med färg så håller vi behörigt avstånd. Det ser ut som någon sprängt en dynamitladdning på platsen, ur bilen rinner det färg i blandade nyanser och bakom bilen ligger det spruckna spannar med spackel och laminatgolvsförpackningar.
När väl första chocken släppt säger gubben högt "Jag sa ju att vi skulle packat om alltihop" och tanten svarar "Nej, det sa du inte alls, det var jag som ville vi skulle packa om" och sen var det högljutt en bra stund. När jag körde därifrån pågick bråket för fullt, har flera gånger under veckan funderat på hur det gick. Kan inte vara lätt att sanera den bilen inte.....
 
Tyvärr kommer man ju alltid på sånt efteråt, svor själv över att jag inte tänkt på det medans jag körde hem.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
jonahp skrev:
Eller killen i 20-25 års åldern som jag vet gick natur/matte på gymnasiet, ville ha pris på nåt. Tror det var spångolv. Svarar honom nåt i stil med "cirkus 100 per kvadrat". Han tittar funderande på mig en stund och säger; vad är en kvadrat?
Det är ju inte så konstigt! Du sa ju fritt översatt "cirka 100 kr per liksidig fyrkant". Det är ju fullkomligt obegripligt eftersom det saknar måttenhet. Hade du sagt kvadratMETER så hade han säkert förstått :D
 
Ännu en jag kom på:
En stammis, en riktigt trevlig kille med egen firma som handlat hos oss under många år ringer och lägger en beställning på ett helt paket 22x145 Råplan 5,1 långt ska det vara, för då kan han dela det så att han får ut dom längderna han behöver. Så jag lovar att lyfta fram ett sådant paket och lägga det på det vanliga stället och han skulle komma dagen efter och hämta det. När det här utspelade sig hade vi mycket att göra och jag kunde inte gå ut direkt och lyfta fram brädorna, utan tänkte göra det innan jag gick hem för dagen. Senare på eftermiddagen hör jag ljudet av en motorsåg men reagerar inte nämnvärt på det, då kommunen haft ett gäng killar på grannfastigheten som röjt busk. Sitter i kassan och tar betalt när snickaren kommer in och tar en kopp kaffe medans han väntar. Ser att han är svettig och full i spån och börjar fundera på om inte något dåligt har hänt. När jag betat av övriga knder kommer han fram och talar om att han lyckats få en minut över och tänkte vara lite effektiv. Så han hade skyndat sig ner till oss för att fixa med virket han beställt.
-Ledsen med jag har inte hunnit ta fram ditt paket än, sa jag
-Jo då, det är lugnt. Nån hade fixat det, svarade han.
Konstigt, tänkte jag och ropade över radion för att fråga om någon av dom andra killarna plockat fram paketet.
Ett rungande Nej från samtliga på brägår´n.
Tänkte va fan nu rå, och då ropar en av kollegorna och talar om att han plockat färdigt en beställning till en annan snickare. En ganska stor sådan med lister och panel till ett hus. Som han lagt där vi brukar lägga alla kundplockar.
Nu ringer alla varnigsklocker och vi börjar gå. Då talar snickaren om att det är kapat och klart redan.
Jag känner hur svetten börjar krypa fram i pannan på mig och jag förstår ju vad som hänt. Han har helt enkelt tagit en annan kunds virkespaket och kapat det på mitten. Mycket riktigt, där ligger hela paketet i 2 bitar. Panel, lister och brädor. Allt kapat på mitten.
Så jag frågade honom om han inte såg att det stod ett annat namn skrivet över hela sidan på paketet.
-nej, eller jo.. men jag trodde att ni använt en gammal plast och täcka med.
-Lyfte du inte på plasten och tittade vad som låg i paketet.
-Nej, skyndade mig fram med sågen och körde på, så där bara...
Så det var bara att lyfta fram rätt paket till honom och sätta en kille på att plocka ihop den andra kundplocken på nytt.
Har fortfarande några bitar kvar av det han sågat sönder, men har lyckats sälja det mesta av det. Men det har tagit några år. Snickaren komme numerar alltid in och ber oss visa vart hans beställning ligger innan han hämtar något och brukar alltid ha med sig en bulle eller kaka när han handlar.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Synd att inte fler gör såna misstag med tanke på alla fikabullar och kakor ni numera får.... :)
 
Som sagt % kan vara svårt.

En firma jag jobbade på för några år sedan sålde apparater till industrin, Typiskt ca 100 000 per pryl. Nåväl ett av de större industriföretagen skulle handla, totalt var det väl kanske en halv miljon i ordervärde. Inköparen hörde av sig till min kollega och det enda han hade att anmärka på offerten var betalningsvillkoren, vi hade normalt 30 dagar. Han hade fått order att företaget inte kunde acceptera mindre än 45 dagar. kollegan försökte argumentera att vi var inte en bank osv. Men inköparen stod på sig, och lät förstå att det var helt OK om vi höjde priset för att kompensera för krediten.

Min kollega surnade till och begärde 7% extra för 15 dagars extra kredit, räknade med att inköparen skulle ge sig, Inköparen svarade lättad, bra det tar vi.

7% för 15 dagars kredit blir en rätt maffig effektiv ränta.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.