Funderar på att ersätta en IVT 495 med Qvantum QE6. Billigare alternativ än Nibe S735 eller F730. Den har inverterstyrd kompressor från Hitachi, oklart vem som utvecklat elektroniken.
Lite svårt att avgöra hur tillförlitliga de är.

Någon som har en installerad? Ljudnivå?
 
pdov
Som jag uppfattat det så är Quantum en ny spelare på marknaden som vill komma in och ta en del av kakan som Nibe nästan hr haft ensamrätt på. Kan inte tänka mig att det finns så många installerade QE6 i landet men det vore intressant att höra från någon som har en vad deras uppfattning är.

När det gäller priset så är det satt för att vara konkurrenskraftigt mot Nibe S735 och få kunderna att välja en okänd aktör framför "trygga Nibe".
 
Dom har väl funnits ett bra tag och är lite innovativa vad jag hört .
Kan dock vara lättare att hitta en röris som kan serva/reparera Nibe om man nu inte har en återförsäljare av Qvantum
i sin närhet.
 
En hel del personal från Nibe har flyttat till Qvantum. De har bara en tank utan mantel till värme och vv. Vv fås via en växlare istället med en pump som ändrar hastighet beroende på hur hårt man spolar. Känns som lite sämre byggkvalitet än Nibe på vissa grejer. Har skruvat lite med några stycken.
Rätt bra support då de skickar med modem så support kan kolla alla värden på distans.
 
Krokben
En sak jag funderar lite på är det "termiska batteriet" som ska kunna ta bort eltopparna. Är det alltså ett vanligt batteri som laddas när elen är billig och nyttjas när elen är dyr? Eller brassar kompressorn på med lägre COP när elen är billigare? Om sistnämnda är faller, hur skiljer det sig från övriga produkter med styrning mot elpriset?
 
Krokben Krokben skrev:
En sak jag funderar lite på är det "termiska batteriet" som ska kunna ta bort eltopparna. Är det alltså ett vanligt batteri som laddas när elen är billig och nyttjas när elen är dyr? Eller brassar kompressorn på med lägre COP när elen är billigare? Om sistnämnda är faller, hur skiljer det sig från övriga produkter med styrning mot elpriset?
Termisk batteri är bara ett tjusigt namn för vattentanken i värmepumpen
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
En sak jag funderar lite på är det "termiska batteriet" som ska kunna ta bort eltopparna. Är det alltså ett vanligt batteri som laddas när elen är billig och nyttjas när elen är dyr? Eller brassar kompressorn på med lägre COP när elen är billigare? Om sistnämnda är faller, hur skiljer det sig från övriga produkter med styrning mot elpriset?
Först och främst har jag ingen erfarenhet av Qvantum alls. Hoppas de har en bra produkt och lyckas väl.

Dock tror jag det är mycket pompa och ståt för något som inte är unikt för oss i Sverige som använt värmepumpar länge.

Som tidigare påpekats är termisk batteri benämningen för vattentanken. Ska man prata om att lagra energi för att kunna styra via el-pris behövs betydligt större volym av ackumulatortank.

Nu vet jag inte hur deras matematik går ihop med att styra efter el-pris. I verkligheten tror jag det inte kommer göra någon betydande skillnad på driftekonomin. Men här talar vi om värmepumpar som hämtar energi från backen eller uteluften!

Att ha dessa funktioner med en frånluftsvärmepump låter helt bortkastat. Här handlar det i normalfallet att hela tiden låta värmepumpen använda energin i frånluften. Stänga av kompressorn i 2h för att elpriset stiger? Hur ska värmepumpen kompensera för det värmebortfallet? Kompressorn kan inte kompensera för detta då energin i frånluften är ganska konstant.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
F
Fick reklam idag i brevlådan (trots skylt). Qvantum pump från 90 000kr installerat och klart. Antagligen då 4kw modellen. Undrar hur de står sig mot de andra. Bra att det kommer mer konkurrens!
 
F Fideliox skrev:
Fick reklam idag i brevlådan (trots skylt). Qvantum pump från 90 000kr installerat och klart. Antagligen då 4kw modellen. Undrar hur de står sig mot de andra. Bra att det kommer mer konkurrens!
Tror att Nibes motsvarande blir ~30 000 dyrare.
 
Qvantum har funnits rätt länge men i liten omfattning. Tror ca 30 år
Byggt pumparna i Limhamn tidigare men nu i Åstorp.
Det tog in mycket nytt kapital och man storsatsar helt enkelt.
Jag har en Qvantumpump & den har en hög byggkvalitet i mitt tycke.
Jag har köpt en lätt begagnad och inte kopplat in den färdigt , så jag kan tyvärr inte mer om själva driften.
 
R Real-House skrev:
Först och främst har jag ingen erfarenhet av Qvantum alls. Hoppas de har en bra produkt och lyckas väl.

Dock tror jag det är mycket pompa och ståt för något som inte är unikt för oss i Sverige som använt värmepumpar länge.

Som tidigare påpekats är termisk batteri benämningen för vattentanken. Ska man prata om att lagra energi för att kunna styra via el-pris behövs betydligt större volym av ackumulatortank.

Nu vet jag inte hur deras matematik går ihop med att styra efter el-pris. I verkligheten tror jag det inte kommer göra någon betydande skillnad på driftekonomin. Men här talar vi om värmepumpar som hämtar energi från backen eller uteluften!

Att ha dessa funktioner med en frånluftsvärmepump låter helt bortkastat. Här handlar det i normalfallet att hela tiden låta värmepumpen använda energin i frånluften. Stänga av kompressorn i 2h för att elpriset stiger? Hur ska värmepumpen kompensera för det värmebortfallet? Kompressorn kan inte kompensera för detta då energin i frånluften är ganska konstant.
Det som skiljer Qvantum (om jag uppfattat det rätt) är att vattentanken är frikopplad och kan värmas långt över det som är brukligt i frånluftvärmepumpar (runt 55 grader), ända upp till 90 grader. Det går att göra så i och med att tappvarmvattnet värmeväxlas (skapas) vid behov. Denna möjlighet kan då nyttjas på olika sätt:

1. Buffra, dvs värma upp vatten rejält när det finns solel eller billig el - sparar delta kostnaden mot när elen är dyrare/behöver köpas.

2. Pågår försök med att koppla upp sig (via aggregator, t.ex. Varberg Energi) mot Svenska Kraftnät för lastbalansering - dvs vid elöverskott kan pannan gå in och förbuka energi (värma vatten) för att avlasta elnätet.

Du har rätt i att det troligen inte gör så stor skillnad i kronor räknat med ett termiskt batteri på ca 8-12 kWh, men något borde det kunna ge.

I framtiden kommer man behöva balansera mellan många olika faktorer för optimering - elpris, solel, effekttaxa, lastbalansering, vädersvängningar etc.

Qvantum QE inkluderar uppkoppling för olika former av smart styrning (mycket fortfarande på ritbordet, dvs återstår att se vad som blir verklighet). Gillar dock deras driv, målsättning och nytänk. Bolaget känns mycket piggare än Nibe som forstätter göra vad de gjort de senaste 20-30 åren. Var är nytänket?

Och hur kan branschen ta 30-50 tusen kr mer för en inverterstyrd kompressor? Det har de enklaste luft-luftvärmepumparna också där hela pumpen kostar 10-15 tusen kr. Behövs mer volym och konkurrens på marknaden.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
F
A ATH skrev:
Det som skiljer Qvantum (om jag uppfattat det rätt) är att vattentanken är frikopplad och kan värmas långt över det som är brukligt i frånluftvärmepumpar (runt 55 grader), ända upp till 90 grader. Det går att göra så i och med att tappvarmvattnet värmeväxlas (skapas) vid behov. Denna möjlighet kan då nyttjas på olika sätt:

1. Buffra, dvs värma upp vatten rejält när det finns solel eller billig el - sparar delta kostnaden mot när elen är dyrare/behöver köpas.

2. Pågår försök med att koppla upp sig (via aggregator, t.ex. Varberg Energi) mot Svenska Kraftnät för lastbalansering - dvs vid elöverskott kan pannan gå in och förbuka energi (värma vatten) för att avlasta elnätet.

Du har rätt i att det troligen inte gör så stor skillnad i kronor räknat med ett termiskt batteri på ca 8-12 kWh, men något borde det kunna ge.

I framtiden kommer man behöva balansera mellan många olika faktorer för optimering - elpris, solel, effekttaxa, lastbalansering, vädersvängningar etc.

Qvantum QE inkluderar uppkoppling för olika former av smart styrning (mycket fortfarande på ritbordet, dvs återstår att se vad som blir verklighet). Gillar dock deras driv, målsättning och nytänk. Bolaget känns mycket piggare än Nibe som forstätter göra vad de gjort de senaste 20-30 åren. Var är nytänket?

Och hur kan branschen ta 30-50 tusen kr mer för en inverterstyrd kompressor? Det har de enklaste luft-luftvärmepumparna också där hela pumpen kostar 10-15 tusen kr. Behövs mer volym och konkurrens på marknaden.
Men över 55 grader får den väl värma med elspets ändå eller? Kanske inte optimalt beroende på hur effektariffen fungerar där man bor om du säger. Kanske finns möjlighet att buffra på dagtid när det är varmare också? Eller om man har vedkamin och eldar som fan för att buffra? Ändå intressant teknik. De påstår att de har öppna API:er också vilket låter trevligt för oss hemautomariserare.

Håller med om priserna dock. Jag tycker 50-60k känns rimligt för en FLVP. 130k som Nibe 730 går på är rena fantasin. Men blir väl så när konkurrensen är dålig. FLVP är väl inte så vanligt i resten av världen? Köpte en luftvatten för 120k istället...

Hur som helst gilllar jag iden som kuben har också, i princip en FLVP/FTX med en utedel. Men är ju lite risky med nya spelare. https://www.kubenventilation.se/ventilationsaggregat/kuben-700aw
 
Redigerat:
A ATH skrev:
Det som skiljer Qvantum (om jag uppfattat det rätt) är att vattentanken är frikopplad och kan värmas långt över det som är brukligt i frånluftvärmepumpar (runt 55 grader), ända upp till 90 grader. Det går att göra så i och med att tappvarmvattnet värmeväxlas (skapas) vid behov. Denna möjlighet kan då nyttjas på olika sätt:

1. Buffra, dvs värma upp vatten rejält när det finns solel eller billig el - sparar delta kostnaden mot när elen är dyrare/behöver köpas.

2. Pågår försök med att koppla upp sig (via aggregator, t.ex. Varberg Energi) mot Svenska Kraftnät för lastbalansering - dvs vid elöverskott kan pannan gå in och förbuka energi (värma vatten) för att avlasta elnätet.

Du har rätt i att det troligen inte gör så stor skillnad i kronor räknat med ett termiskt batteri på ca 8-12 kWh, men något borde det kunna ge.

I framtiden kommer man behöva balansera mellan många olika faktorer för optimering - elpris, solel, effekttaxa, lastbalansering, vädersvängningar etc.

Qvantum QE inkluderar uppkoppling för olika former av smart styrning (mycket fortfarande på ritbordet, dvs återstår att se vad som blir verklighet). Gillar dock deras driv, målsättning och nytänk. Bolaget känns mycket piggare än Nibe som forstätter göra vad de gjort de senaste 20-30 åren. Var är nytänket?

Och hur kan branschen ta 30-50 tusen kr mer för en inverterstyrd kompressor? Det har de enklaste luft-luftvärmepumparna också där hela pumpen kostar 10-15 tusen kr. Behövs mer volym och konkurrens på marknaden.
Kanske är så att det kräver elspets för att få upp tanken till 90 grader. Kan fortfarande vara lönsamt om man har solel, och/eller om ersättningen för nätbalansering är klart större än elkostnaden (ink nätavgift).

Har själv funderat på om inte en kombo-apparat vore smart, dvs både frånluftåtervinning och en luft/vatten kombinerat. Allt för att minimera energitillskott i form av ren el (1:1). Värmeväxling vet vi ju kan ge från 1:2 ända upp till 1:4 i alla fall.

Tack för tipset om Kuben. Har inte sett den tidigare. Nackdelen vad jag kan se är att mer utrymme krävs inomhus (vilket jag inte har).

Vad blev det för modell på din luft/vatten-pump? Hade du luft/vatten sedan tidigare? Tycker du att det väsnas/stör utomhus?
 
F
A ATH skrev:
Kanske är så att det kräver elspets för att få upp tanken till 90 grader. Kan fortfarande vara lönsamt om man har solel, och/eller om ersättningen för nätbalansering är klart större än elkostnaden (ink nätavgift).

Har själv funderat på om inte en kombo-apparat vore smart, dvs både frånluftåtervinning och en luft/vatten kombinerat. Allt för att minimera energitillskott i form av ren el (1:1). Värmeväxling vet vi ju kan ge från 1:2 ända upp till 1:4 i alla fall.

Tack för tipset om Kuben. Har inte sett den tidigare. Nackdelen vad jag kan se är att mer utrymme krävs inomhus (vilket jag inte har).

Vad blev det för modell på din luft/vatten-pump? Hade du luft/vatten sedan tidigare? Tycker du att det väsnas/stör utomhus?
Det finns ju rena luftvatten värmepumpar med FTX aggregat till så principen blir väl ungefär detsamma då. Alternativt kan ju kombinera en FLVP med en luftluft om man vill, principen blir ungefär detsamma.

Innan hade jag en 20 år gammal FLVP, Nibe 310. Blev en Mitsubishi Ecodan nu. Ja lite stör det utomhus men är inte ute på vintern så mycket. 😹
 
Har en QE6 installerad sedan förra veckan.
Bytte ut en Nibe 360F, som hade en klen kompressor och gick på elpatron mest hela tiden på vintern..
Priset var en viktig faktor i valet av Qvantum jämfört med en ny Nibe.

Kan inte säga så mycket ännu egentligen vad det gäller det termiska batteriet och hur man smartast nyttjar detta, väntar på en uppgradering av mjukvaran som är lovad till nu efter sommaren.

Kompressorn verkar gå igång så fort man har duschat lite längre, då låter den lite mer än vad jag var van med från Niben. Dock räcker det att ha dörren stängd till rummet med pumpen, så tänker man inte alls på något extra ljud
Bifogad screenshot visar elutnyttjandet och då duschade en på morgonen och en på kvällen, vilket man tydligt ser.

Blir spännande och se nu, tänker att det skall bli en billigare vinter :)
 
  • Graf över elförbrukning den 19 augusti 2024, visar tydliga toppar under dagen med högst förbrukning på cirka 2,5 kW vid specifika tidpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.