MrJay
Åsa Lund
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 487 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om hemautomation?"
Konstigt faktiskt, känner mig inte alls kunnig inom det området, maken däremot...
 
E
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker det intressanta är att göra automationer eller funktioner som "inte märks" samt att korsbefrukta olika teknikområden. Jag är inte alls där själv ännu, men ser med lite skräckblandad förtjusning på de som kommit längre. Här räcker det med att internet försvinner för att det ska bli total kaos, om man dessutom är beroende av en liten HA server för att kunna gå på muggen så tror jag det blir svårt. Vad händer när jag blir överkörd av bussen? Ingen kan hantera husets infrastruktur.

För egen del går jag försiktigt fram.

Elförbrukningen övervakas via HA.
Strålkastare kommer kunna tändas manuellt via wifi/app, via HA.

I fas 2:
Mer övervakning av förbrukning.
Jag vill skapa events av elförbrukningsdatan (tex VP-start, VP stop), elller dränpump start, för att sedan kunna agera på sådana händelser.
Jag vill använda sensorerna från larmet (rörelse detektorer, dörrkontakter etc) i HA och kunna använda dessa events i automationer.
Baserat på sådana events vill jag trigga inspelning via kamerasystemet.

Inget superavancerat men spännande att se hur långt man kommer med begränsade script och programmeringskunskaper.
Ett välbyggt hemautomationssystem byggs med redundans, så att det fortfarande går att tända lyset på muggen även om nätverk/internetuppkoppling strular.

Alla delar i systemet bör gå att använda som vanligt var för sig, men när allt fungerar som det ska så fungerar det optimalt utan interaktion. DET är smart.
 
Vi lyckades inte koppla in oss på köksfläktens tryckknapp för lampor och detta var efter vi var klar med rördragningar osv. Fick bli en lösning där man skickar signaö från en zwave brytare till en annan via association. Det som är bra med associationer är att de fungerar utan hubben
 
10/10 rätt, perfekt
 
AllramEest
J
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.