FredrikR FredrikR skrev:
Ok så skumtvätta en lätt nedsmutsad bil är ok?
Under förutsättning att skummet inte innehåller något miljöfarligt? ;)
Läst innehållsförteckningen på sånt medel? :poop:
 
Violina Violina skrev:
Sen är det inga större problem med biltvättandet om det görs på en gräsmatta, det är när det rinner ner i avlopp/dagvattenbrunnar det blir problem..
Ja jag fick ha golvbrunn i garaget utan krav på avskiljare, dock leds inte avloppet ut i kommunala nätet utan i ett dike.
 
Violina Violina skrev:
Läst innehållsförteckningen på sånt medel? :poop:
Jag skrev ju om ;)(y)
 
Violina Violina skrev:
Det är inte spolandet som är problemet, det är det faktumet att du dels använder avfettning, schampo och vax, och dels det att du gnuggar bort smuts som inte sitter helt löst..
Men smutsen kommer ju från marken?
Avfettning använder jag fö sällan, det rinner i i småskrymslen och fördärvar rostskyddet. De flesta tvättarna på bruksvagnen blir med tvättborste och bara vatten, eller tvättautomat.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men smutsen kommer ju från marken?
Avfettning använder jag fö sällan, det rinner i i småskrymslen och fördärvar rostskyddet. De flesta tvättarna på bruksvagnen blir med tvättborste och bara vatten, eller tvättautomat.
Nä, den mesta elaka smutsen på bilen kommer från bilavgaser och från asfalten, det är den kemiska sammansättningen (bla olja) som gör att den fastnar så hårt på bilen och behöver avfettas/gnuggas bort..

Den mängden avfettning som kommer i kontakt med rostskyddsmedlet i "småskrymslen" är mindre riskabel än den skada som vägsmutsen i sig åsamkar bilens lack-/rostskydd..
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Man ser till att ha något lackskydd som skiten lägger sig utanpå, det är då mest en utseendefråga om man regelbudet tar bort svartstänken under vintern eller låter det vara till våren och bara spolar ur saltet Jag vidhåller att hälla avfettning över bilen mår den inte bra av, det tar fö med sig lackskyddet också. Sen ska man då inte göra det hemma på garageupfartan...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man ser till att ha något lackskydd som skiten lägger sig utanpå, det är då mest en utseendefråga om man regelbudet tar bort svartstänken under vintern eller låter det vara till våren och bara spolar ur saltet Jag vidhåller att hälla avfettning över bilen mår den inte bra av, det tar fö med sig lackskyddet också. Sen ska man då inte göra det hemma på garageupfartan...
Och om du tänker ett varv till så inser du att "svartstänken" innehåller olja (alltså fett) och binds till lacken och bränner (tack vare sin kemiska sammansättning) igenom både lackskydd och lack och ger fri passage in till plåten bakom..

Att bara gnugga bort "svartstänk" med eller utan schampo utan att lösa upp dem med avfettning är verkligen, verkligen dåligt för lacken..
 
Man polerar bort dem på vårkanten, men något polermedel.
Det är bruksvagnen vi talar om, inte finbilen. Det väsentliga rostskyddet är på de ställen vi inte ser, hålrum, punktade spalter osv.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man polerar bort dem på vårkanten, men något polermedel.
Det är bruksvagnen vi talar om, inte finbilen. Det väsentliga rostskyddet är på de ställen vi inte ser, hålrum, punktade spalter osv.
Du vet vad man gör med ett polermedel?

Man avverkar ytan på lacken..
 
Du verkar vara besatt av ytan på lacken.
Det är inte jag.
Det väsentliga är att hålla rosten borta i spalter, skarvar, hålrum osv. Det gör man med rostskydd och tvätt med vatten utan avfettning i onödan.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du verkar vara besatt av ytan på lacken.
Det är inte jag.
Det väsentliga är att hålla rosten borta i spalter, skarvar, hålrum osv. Det gör man med rostskydd och tvätt med vatten utan avfettning i onödan.
Nä, jag bryr mig inte nämnvärt om ytan på lacken.. det är ju inte JAG som säger att jag polerar bilen efter varje vinter..

Däremot så tvättar jag bilen ordentligt, med avfettning och dunkar på någon form av vax (lackskydd) efteråt..
 
Bry dig mer om rostskyddet där ögat inte ser, ett tips i välmening.
 
Hampan. Hampan. skrev:
10/10.

Har varmgarage. Det är mitt andra hem. Bilen står där inne när behovet finns. Det är alltså inte ett "förråd". Största problemet är fukt när bilen är blöt. Tycker inte att ventilationsfläkten förmår något. Det sägs att cementskivor i taket skulle göra susen. Men sådana är inte lätta att få tag i. Verkar bara vara tillgängliga för offentliga byggnader.
Om det är vanliga cementskivor du tänker på så finns det på varje seriös bygghandel. Fråga efter cembritskivor.
 
Förutsätter att man drar in el i ett garage för elbil!!! Och det är möjliget att ladda på en fas förutsatt att den klarar 16amp men så klart klokt med tre fas. Har man elbil så är det en fördel att den står i varmgarage om det är varga vinter annars laddar man för ”kråkorna” och kommer mycket kortare på en laddning Pga av elförbrukning uppvärmning av batteripaketet mm
Avlopp i garage förutsätter väl oljeavskiljare?
 
9/10, torskade på miljö-tramset. Trodde någon form av sten var bättre än att såga ner massa träd.

Sen saknades ju det främsta alternativet för fördel med garage - det är fasen så mycket trevligare att skruva bil i garage än ute! :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.