Jag fick 9/10.

Mycket pga att jag nyligen genomgick en omfattande utbildning i mitt arbete för att hantera det.

Kuriosa..... Det är sen länge i alla utom ett fåtal länder i världen förbjudet att handla med varor som innehåller asbest.
Det är dock tydligen helt ok att riva ett antal hus i Italien för att sen frakta rivningsmassorna innehållande stora mängder asbest hit till Sverige för "destruktion", vilket i praktiken innebär att de bara grävs ner...
Tydligen har jag för få högskolepoäng för att förstå den logiken?
 
R
Tycker frågan om döda är missvisande, eller i alla fall undrar jag hur man kommit fram till dessa siffror. För Mesoteliom som verkar var den cancerform som tydligast går att härleda direkt till Asbest är ju siffran uppgiven till ca 100, övriga fall av sjukdom och skador på lungor leder oftast till försämrad livskvalitet men inte direkt döden. Lungcancer har en stark korrelation till rökning där rökning tillsammans med extern påverkan som asbest eller radon ger ökad risk. En stor andel av de som idag diagnostiseras är enligt artikeln på Wikipedia invandrad arbetskraft från länder där förbudet inte finns eller inte varit så länge, jag gör även antagandet att förhållandet till rätt säkerhetsutrustning kan antas vara rätt obefintlig. Men högst ovetenskapliga men troliga uppfattning är att rökning är extremt vanlig i denna kategori och alltså bör ses som bidragande. Försöker på inget sätt förminska risken men hävdar att det borde varit en lägre siffra eller stått misstänks vara bidragande till.

”Mesoteliom​

Mesoteliom är synnerligen elakartade tumörer som utgår från lungsäcks- eller bukhinnevävnad. Det är en statistiskt sett ovanlig tumörsjukdom. Årligen diagnosticeras i Sverige för närvarande cirka 100-talet fall. De kan uppträda i lungsäcken och även i bukhålan hos personer som varit exponerade. Fördröjningstiden – den så kallade latenstiden – mellan exponering och mesoteliomets framträdande är lång, upp mot 25 – 35 år. Till skillnad från lungcancer har mesoteliom inget samband med tobaksrökning. Till övervägande del är de fall av mesoteliom som diagnosticeras idag orsakade av exponering för asbestfiber.” - Wikipedia
 
  • Gilla
skagget
  • Laddar…
AllramEest
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.