RPIn kommer gå 24/7 med HA, det är bara i yttersta nödfall som den kommer stängas av.

Jag har typ nästa helg på mig att få klart allt så jag tänkte mig mer en lite mer färdig lösning.

Eventuellt skippar jag strömmätning om jag inte vågar testa med en Shelly RGBW.

Då böjer jag mig med en Shelly Uni och ett reläkort. Shellyn kan styra reläkortet och samtidigt mäta spänningen på batteriet.

Går spänningen under 12,2 så bryter den RPI:n. Går den under 12,1 så stänger den Routern. Då fyller lösningen ingen funktion (kan inte läsa av sensorer till exempel) men jag skyddar batteriet.
 
Hur litet batteri har du? En RPi, Shelly och router borde du kunna driva ett par dygn på ett blybatteri även om du bara laddar ur det till 50%.
 
Jag tänkte i dagarna slå till på ett 75ah fritidsbatteri.

Jo det borde räcka ganska många timmar men sen kommer jag säkert bli sugen på att koppla in fler saker och då hade det varit fint att direkt kunna räkna ut backuptiden utifrån hur mycket ström som används. Men men man kan kanske inte få allt.

En tångampmätare skulle ju också fungera eftersom jag egentligen bara vill möta ibland (i början) men det känns ju lite 2010 att inte ha all data i telefonen.
 
Det var ju lite tidspress. Kör på teknik du redan har erfarenhet av skulle jag säga.
 
Jag tänker att jag skippar strömmätning.

Kör en Shelly Uni för att mäta volt på batteriet (batteriövervakning). Shellyn får även styra det här reläkortet. Syftet med kortet är att kunna stänga av routern och RPIn.

2-kanals 12V optoisolerat reläkort för elektroniska projekt och automation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det blir strömsnålt och funkar för mitt syfte.
 
  • Gilla
zwanzig
  • Laddar…
Hade såklart varit bättre. La ordern för 20 minuter sedan.

Tror inte de där reläkortet drar så mycket och de är lättare att koppla in. Jag får trösta mig med det åtminstone.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Ska jag koppla så att routern får ström på NC eller NO?

Jag antar att det bästa är att när relät inte är draget så får routern ström?

Det borde innebära att reläkortet drar mindre ström när relät inte är draget…..och då ska routern kopplas på NC?
 
D Derbyboy skrev:
Ska jag koppla så att routern får ström på NC eller NO?

Jag antar att det bästa är att när relät inte är draget så får routern ström?

Det borde innebära att reläkortet drar mindre ström när relät inte är draget…..och då ska routern kopplas på NC?
Ja. NC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.